Hop til indhold

0V i 230V kabler?


Recommended Posts

thomasbl skrev:

kender ikke lige dit kabel fabrikat, men generalt nej, ingen probs
Der nogle regler man skal overholde ifølge SB.Hvis isolationen er den samme på 24V som på 230V er det tilladt at trække det sammen i rør eller kabel.Man skal dog lige huske at Gul/grøn stadigvæk KUN må benyttes til jord, så ikke noget med at bruge Gul/grøn til 0V og brun, sort osv. til trykledninger.Det er også et andet problem! Svagstrømstryk fra LK er IKKE beregnet til 1,5mm2 ledninger, så disse tryk må IKKE benyttes hvis løsningen skal være med 1,5mm2.Den bedste og den anbefalede af LK måde at gøre det på er at købe IHC Link kabel, det er godkendt til føring med 230V, det vil sige at det må trækkes i samme el-rør som 1,5mm2.HilsenMorten
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej mwi,Jeg forstår godt hvad du mener, det er selvfølgelig den ideele løsning at bruge link-10 kabel.Men jeg har ikke lyst til at skulle fræse hele væggen op.Det jeg har tænkt mig er at lave 1,5mm2 om til LINK-10 i begge ender, så jeg kun køre 1,5mm2 i væggen, også LINK-10 resten af vejen. Vil så samle kablerne med silikone samlemuffer.Som sagt så er der tale om en dåse, hvor der er trukket 2 stk. 5x1,5mm2 og 1 stk. 3x1,5mm2, jeg vil så bruge de ene 3x1,5mm2 til 230v og de 2 andre kabler til IHC tryk.Skal jeg forstå det sådan at hvis det skal være helt lovligt, så må jeg ikke bruge jord lederen?Jeg kan bare ikke se problemet, når jeg kun trækker 24V(0V).MvhFrederik

Link til kommentar
Del på andre sites

frederik_larsen skrev:

Hej mwi,Jeg forstår godt hvad du mener, det er selvfølgelig den ideele løsning at bruge link-10 kabel.Men jeg har ikke lyst til at skulle fræse hele væggen op.Det jeg har tænkt mig er at lave 1,5mm2 om til LINK-10 i begge ender, så jeg kun køre 1,5mm2 i væggen, også LINK-10 resten af vejen. Vil så samle kablerne med silikone samlemuffer.Som sagt så er der tale om en dåse, hvor der er trukket 2 stk. 5x1,5mm2 og 1 stk. 3x1,5mm2, jeg vil så bruge de ene 3x1,5mm2 til 230v og de 2 andre kabler til IHC tryk.Skal jeg forstå det sådan at hvis det skal være helt lovligt, så må jeg ikke bruge jord lederen?Jeg kan bare ikke se problemet, når jeg kun trækker 24V(0V).MvhFrederik
HejSB regler er helt klare om det er en ringeklokke eller et kraftværk. Gul/grøn leder MÅ KUN BENYTTES TIL JORD. Og det er heller IKKE lovligt at mærke den om med f.eks. sort krympeflex.Det med at lave 1,5mm2 om til 0,6mm2 er noget værre hjemmebix og så vil jeg ikke skrive mere om den del af det.Hvis du spørger mig så er der 3 muligheder. 1. Fræs hele væggen op og træk IHC Link kabel.(dette kan jeg godt forstå hvis du ikke har lyst til). 2. køb et 230V input modul og sæt fjedre under tangenterne, dette giver godt nok kun 2 tryk med mindre du på en eller anden måde kan løse den. 3. Monter et wireless tryk evn. kombi, så har du også mellemledningen (output) med i underlaget. (Hvis du ikke har en controller med wireless kan det anbefales at du skifter den gamle ud, der er mange fordele ellers er der kun punkt 1 og 2)Morten
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok