Hop til indhold
  • 0

Hjælp til udskiftning af gl. type LK FUGA 24 volt IHC pir til ny type LK FUGA pir 24 volt IHC


Jacob DH
 Share

Spørgsmål

Var der en venlig sjæl, som kunne hjælpe med viden omkring udskiftning af den gamle type LK Fuga PIR 24 volt til den nye type LK Fuga PIR 24 volt IHC control, som til forskel fra den gamle har flere klemmer og et hav af indstilingsmuligheder på fronten.

Den gamle har 3 klemmer,  hvor kun klemme 1 og 3 var brugt (styreledningen og 24volt)-  klemme 2 var ikke monteret.

Den nye har 4 klemmer, og når jeg læser vejledningen virker det umiddelbart som om, at den nye kræver en OV ind på klemme 3.

Jeg har selvstændigt skumringsrelæ i min IHC installation, så vil det sige, at jeg skal finde en OV og montere på klemme 3 og ellers styreledning på klemme 1 og 24volt på klemme 2 ??

.....dernæst er jeg usikker på, hvordan jeg sætter indstillingsmulighederne på fronten, når programmeringen blot skal fungere uændret og den bare skal køre som den gamle ved kun at reagere ved bevægelse og kun give signal, når det eksterne skumringsrelæ er aktivt. 

- se fotos af gl og ny type pir

 

STOR tak på forhånd....

Mvh. 

Jacob Dahlmann, Hjørring

61301425

j.dh@me.com

 

Mvh.    

 

IMG_E20419CBDE19-1.JPG

IMG_0575.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Den gamle PIR strømfødes af input modulet. Den ene ledning går derfor til en indgang på input modulet, mens den anden går til 0V

Den nye PIR har seperat strømforsyning. Den ledning som på den gamle PIR går til input modulet skal derfor forbindes til 1 på den nye PIR. Den anden ledning skal forbindes til 3 på den nye PIR. Derudover skal du så have forbundet 24V til 2 på den nye PIR.

Indstillingerne på forsiden bruges bare til at indstille følsomheden, dæknings vinklen på PIR'en. De har ingen indvirkning på IHC programmet. Kun hvor følsom PIR'en er og hvor stort et område den dækker. Jeg kan ikke huske om dag/nat instillingen kun gælder for klemme 4, eller om den også påviker hvornår PIR'en er aktiv. Men hvis du allerede har et skumrings relæ, så sæt den til fuld sol.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lars1, du er en guttermand. Jeg forbinder en af de ledige ledninger i kablet til 24V på modulet og den anden ende til 2 på den nye pir. 

Lige en detalje.......Når jeg efter mørkets frembrud (aktivt skumringsrelæ) på den gamle defekte pir lige kort kortslutter de 2 ledninger ( OV og den til inputmodulet), så tænder lyset og slukker igen efter de 3 minutter, som IHC programmet er programmeret til. Er det fordi, at inputmodulet styres på OV ...... altså når der er bevægelse, så gir PIR en en OV til ledningen til inputmodulet ??? Det var derfor, at jeg troede, det var en 24V den ene ???

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har fortsat brug gode råd, idet pir´en ikke fungerer som den gamle type pir, selvom den nye type pir har fået en 24V ind på klemme 2 samt OV på klemme 3 og styreledningen til inputmodulet på klemme 1. Pir´en starter korrekt op i 15 min testmode, hvor den grønne lysdiode blinker grønt. Herefter sker der ikke mere, og jeg synes, at jeg har prøvet de forskellige indstillingsmuligheder, som er på fronten på den nye type PIR. Er der nogen, som ved, hvordan de skal stå, når man har selvstændigt skumringsrelæ og pir´en blot skal tænde lyset, når der er bevægelse efter mørket er faldet på og det eksterne skumringsrelæ er ON - har ikke ændret i programmet, som har kørt således med den gamle type pir. Jeg er usikker på, hvordan indstilingerne foran på pir´en skal stå for at det virker som de gamle......se vedlagte vejledning på den nye pir...... 

IMG_0584.heic IMG_0583.heic

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, Jacob DH skrev:

Lars1, du er en guttermand. Jeg forbinder en af de ledige ledninger i kablet til 24V på modulet og den anden ende til 2 på den nye pir. 

Lige en detalje.......Når jeg efter mørkets frembrud (aktivt skumringsrelæ) på den gamle defekte pir lige kort kortslutter de 2 ledninger ( OV og den til inputmodulet), så tænder lyset og slukker igen efter de 3 minutter, som IHC programmet er programmeret til. Er det fordi, at inputmodulet styres på OV ...... altså når der er bevægelse, så gir PIR en en OV til ledningen til inputmodulet ??? Det var derfor, at jeg troede, det var en 24V den ene ???

Stortset alle PIR går ON kortvarigt når man tænder for strømmen til dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Jacob DH skrev:

Har fortsat brug gode råd, idet pir´en ikke fungerer som den gamle type pir, selvom den nye type pir har fået en 24V ind på klemme 2 samt OV på klemme 3 og styreledningen til inputmodulet på klemme 1. Pir´en starter korrekt op i 15 min testmode, hvor den grønne lysdiode blinker grønt. Herefter sker der ikke mere, og jeg synes, at jeg har prøvet de forskellige indstillingsmuligheder, som er på fronten på den nye type PIR. Er der nogen, som ved, hvordan de skal stå, når man har selvstændigt skumringsrelæ og pir´en blot skal tænde lyset, når der er bevægelse efter mørket er faldet på og det eksterne skumringsrelæ er ON - har ikke ændret i programmet, som har kørt således med den gamle type pir. Jeg er usikker på, hvordan indstilingerne foran på pir´en skal stå for at det virker som de gamle......se vedlagte vejledning på den nye pir......

Funktions mæssigt set fra IHC programmet, bør de funger ens. Har du prøvet at kortslutte 0V og input? Derved kan du teste om kablet virker. Du bør også sikre dig at 0V og input er monteret korrekt på PIR'en. Den gamle PIR var ligeglad med om de var byttet om. Den nye er IKKE ligeglad.

Sidst men ikke mindst. Såvidt jeg husker så klikkes selve PIR'en ind i en monterings ramme hvor ledningerne er monteret. På en af mine PIR havde jeg ikke fået den klikket ordentligt på plads, hvilket gjorde at den havde periodiske fejl.

 

Hvordan indstillingerne skal være afhænger MEGET af hvor den sidder. Du burde have fået en villedning med sammen med PIR'en. Hvis ikke kan du hente den her https://www.lk.dk/produkter?iid=11320

Følsomhed er du nød til at prøve dig frem med. Det kan være lidt svært at ramme det punkt hvor den ikke fanger naboens kat, men stadigvæk fanger dig. Jeg har 3 PIR af den model, og de står IKKE enes i følsomhed.

Med ekstern skumringsrelæ vil jeg sætte lysniveau til max sol, men ved at sætte "bevægelses udgang til IHC" til B bliver denne indstiling ligegyldig.

Hvis du sætter dæknings område i midten, dækker PIR'en 180 grader.

Vedr. test funktionen står der i villedning bl.a. beskrevet følgende.

"PIR’en har en indbygget testfunktion, der varer 15 minutter.
Testfunktionen starter, når du
● tilslutter spænding
● ændrer følsomhed
eller
● ændrer dækningsområde.
Under testen vil lysdioden på fronten blinke, hver gang PIR‘en registrerer bevægelse. På den måde er
det lettere at indstille følsomheden"

Såvidt jeg husker sender den også impuls til IHC når den bliver påvirket i test perioden, men jeg er ikke 100% sikker. Det er efterhånden nogle år siden jeg satte min sidste PIR op.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Så er jeg ret sikker på, at der er noget galt i programmet, siden PIR´en ikke tænder lyset. 
 
Jeg har konstateret, at PIR´en er korrekt monteret, og ledningerne har kontakt til klemmerne.
 
- klemme 1 er styreledningen til inputmodulet nr. 5 klemme 15 
- klemme 2 er 24V på inputmodul 5 
- klemme 3 er OV på inputmodul 5 
 
Jeg har konstateret, at der er 24 volt mellem klemme 2 og 3 i pir´en, ligesom den også blinker korrekt i testmode i ca. 15 min jf. vejledningen. 
 
Jeg har endvidere bibbet styreledningen igennem, så jeg ved, at der heller ikke er brud på den. 
 
På inputmodulet nr. 5 er der også 24 volt mellem 24V og OV på modulklemmerne, som er forbundet til pir´ens klemme 2 (24V) og 3 (OV) 
 
Jeg kan heller ikke længere tænde lyset ved lige kort at kortslutte styreledningen og OV ude i pir´en, som jeg kunne til at begynde med. 
 
Der må være et eller andet galt i programmet, og det undrer mig endnu mere, at det samme gør sig gældende, hvis jeg indlæser et IHC program fra 2019, hvor den gamle pir virkede. 
 
Jeg har nu sat følsomheden i midten og  lysfølsomheden til max sol og bevægelsesudgangen til B for IHC samt dækningsområdet i midten, hvor den dækker 180 grader.  
 
 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Jacob DH skrev:
Så er jeg ret sikker på, at der er noget galt i programmet, siden PIR´en ikke tænder lyset. 
 
Jeg har konstateret, at PIR´en er korrekt monteret, og ledningerne har kontakt til klemmerne.
 
- klemme 1 er styreledningen til inputmodulet nr. 5 klemme 15 
- klemme 2 er 24V på inputmodul 5 
- klemme 3 er OV på inputmodul 5 
 
Jeg har konstateret, at der er 24 volt mellem klemme 2 og 3 i pir´en, ligesom den også blinker korrekt i testmode i ca. 15 min jf. vejledningen. 
 
Jeg har endvidere bibbet styreledningen igennem, så jeg ved, at der heller ikke er brud på den. 
 
På inputmodulet nr. 5 er der også 24 volt mellem 24V og OV på modulklemmerne, som er forbundet til pir´ens klemme 2 (24V) og 3 (OV) 
 
Jeg kan heller ikke længere tænde lyset ved lige kort at kortslutte styreledningen og OV ude i pir´en, som jeg kunne til at begynde med. 
 
Der må være et eller andet galt i programmet, og det undrer mig endnu mere, at det samme gør sig gældende, hvis jeg indlæser et IHC program fra 2019, hvor den gamle pir virkede. 
 
Jeg har nu sat følsomheden i midten og  lysfølsomheden til max sol og bevægelsesudgangen til B for IHC samt dækningsområdet i midten, hvor den dækker 180 grader.  
 

Med mindre du har ændret i programmet, har jeg svært ved at se hvorfor udskiftningen af en PIR skulle få programmet til at fejle. Mere sandsynligt er det at pæren er sprunget i din lampe eller at du i forbindelse med udskiftningen af PIR'en har fået afbrudt dit skumringsrelæ.

I service view har du mulighed for at logge ændringer på ind og udgange. Prøv at åbne serviceview når det er blevet mørkt og aktiver logning på PIR indgangen, samt lys udgangen. Så burde du hurtigt kunne indsnævre hvor problemet ligger.

Via serviceview, kan du også manuelt styre ind og udgange, så du kan afteste programmet m.m. i dagslys. Alt efter hvad det er for et skumringsrelæ du bruger kan det dog være at det sætter skumring OFF kort tid efter du manuelt har sat skumring ON, hvilket besværlig gøre fejlsøgning i dagslys.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ældre PIR typer leverer et puls signal og nye typer stående signal. Du skal forsøge at indstille bevægelses udgang til puls (funktion c i drejeknap) Det er primært pga. træghedsfunktion i software at der så slet ikke sker noget da denne laver optælling af pulser i en given periode før der tændes lys. Med andre ord - hvis du stiller den nye PIR til funktion c er du fri for programændring.
Mvh. Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, AndersBo skrev:

Ældre PIR typer leverer et puls signal og nye typer stående signal. Du skal forsøge at indstille bevægelses udgang til puls (funktion c i drejeknap) Det er primært pga. træghedsfunktion i software at der så slet ikke sker noget da denne laver optælling af pulser i en given periode før der tændes lys. Med andre ord - hvis du stiller den nye PIR til funktion c er du fri for programændring.
Mvh. Anders

Jeg mener ikke den gamle IHC PIR lever puls signal. Jeg bruger da også den samme FB til både de gamle og nye IHC PIR i mit hus. Det er dog en hjemme strikket PIR FB.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok