Hop til indhold

Trådet vs wireless


Recommended Posts

Om man skal vælge trådet eller wireless, er nok lidt lige som religion, men jeg spørger nu alligevel. Vi kender trådet IHC fra vores gamle hus, og nu skal vi bygge nyt hus, og spørgsmålet er, er det billigere for os at vælge wireless istedet for trådet med de ønsker, vi har til systemet? Ønskerne er:-integreret alarm, hvor tilkobling af alarm starter hjemmesimulering, frakobling tænder lys i bryggers-sluk alt på kontakt til fjernsyn og lign.-lyssenarier i køkken/alrum-udelys, som tænder hver aften med skumringssensor, og tænder yderligere lys med pirEr der andet, som vi skal tænke over, når vi skal installere Velux vinduer og Velfac/Windowsmaster?Venlig hilsenSøren Korgaard

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er et godt spørsmål med mange svar.f.eks kan ihc wireless- lysdæmper ikke køre med dæmpbare sparepære+ Man kan styre lyset til et bestæmt niveau f.eks. 31%- Man kan max få 250w dæmpere+ Er billigere end en 300 w uni dæmper + 1/4 24v udgangs modul.+ wireless er mere fleksibel hvis man flytte om osv. (jeg har f.eks. wireless tryk på sengegavlen)- wireless er lidt mere ustabilJeg vil nok vælge en kombination hvor man lave det meste trådet og så bruger wireless hvor man f.eks vil kunne lave mange lysniveauer.Hvad angår alarm ville jeg overveje om det skal være en selvstændigt alarm med udgang til ihc styringen tilkoblet/frakoblet

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej SørenMin erfaring som elektriker og alarminstallatør er helt klar.Lige så snart der i et almindelig let-konstrueret hus (gips/gasbeton) er mere end 20-25 meter, eller i et murstenshus er mere end 10-15 meter imellem sender/modtager, begynder de trådløse systemer at blive ustabile. Som udgangspunkt vil fortrådet være den mest stabile løsning i længden, men som Momme skriver, så kan en kombinaion opvejet imod f.eks. en rå murstensvæg, tryk i sengen eller andre sjove løsninger være helt på sin ret.MvhNiels Nissen

Link til kommentar
Del på andre sites

Har haft 2 dæmpere og 2 relæ lampeudtag siden sep 08. Rigtig dejligt når det virker, men hamrende irriterende når det går i stykker. Det er ikke konstrueret til sparepærer. Har med held kørt med 3 Apærer på det ene relæudtag men nu har det givet op og dæmper kun ca 50 % når det slukkes. Det er for dyrt og for ustabilt at bruge i det lange løb efter min mening. Det er jo egentligt ikke færdigudviklet når trenden går i retning af Apærer. Måske er glødelamper udfaset inden der er gået 2 år?

Link til kommentar
Del på andre sites

Wireless er genialt til viderebygning på eksisterende installationer. Jeg ville til hver en tid lave en fortrådet løsning som udgangspunkt!Alarm delen ville jeg ligeledes vælge at have som en seperat alarm med potentialfrie udgange der ligeledes kan få IHC´en til at tænde lys ved hjemkomst starte hjemmesim eks.Har for nyligt været på kursus i IHC alarm og var mildest talt skuffet! Det er udmærket til brug i lejligheder men i huse ville jeg ikke være i tvivl om at købe en "rigtig" fortrådet alarm! Dette er både bedre OG billigere end IHC alarm!Med venig hilsenDaniel

Link til kommentar
Del på andre sites

Her giver jeg Daniel ret :) IHC-alarm har intet med en tyverialarm at gøre.Mulighederne med en forsikringsgodkendt fortrådet tyverialarm er langt langt bedre. Hvad enten du ønsker at koble det til en kontrolcentral (KC) eller ej, så er dine muligheder for at håndtere signaler fra tyveri/brand/overfald/230v svigt eller hvad pokker du nu ønsker, langt langt bedre.Hvis du skal have en KC koblet til, har de en klar mulighed for at se om signalet er fra pir i stue, magnet i hoveddør, brand, overfald og kan endvidere se om der er et eller flere alarmpunkter der er aktiveret.Det sidste er uhyr væsentligt, at man både på KC og i displayet på alarm kan se om det er en fejl eller om der vidterlig er noget galt sam præcis hvilke punkt der er aktiveret i hvilken rækkefølge.Hvis man vælger et fornuftigt fortrådet anlæg, vil der normalt ikke være nogle væsentlige begrænsninger i, hvilken information du vil udveksle imellem systemerne samt hvordan de skal bruges.Prisen er hvad man gør det til og hvor stort anlægget skal være. Men der er ingen tvivl. Målt i forhold til " værdi for penegen", så er en AIA central guld i forhold til IHCen B) Hvis du skal bruge hjælp til valg af central eller programmering, så send en besked, så ser vi på det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

det kommer også an på hvad man forventer sig af en "alarm"De største kritikpunkter på IHC Alarm-Manglende log funktion af alarmer, fejl...etc-Manglende mulighed for fejlstatus i display(med mindre man har viewer)- Skalsikringen er ikke særlig smart idet at hvis man f.eks. går i seng med vindue åbent og lukker det i løbet af natten går alarmen.-Den er ikke og vil aldrig! blive godkendt F&P alarm

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok