Hop til indhold
  • 0

IHC styring af termostat på fjernvarmeunit


Jurger
 Share

Spørgsmål

Jeg har overvejet at udskifte den manuelle termostat i fjernvarme unitten til styring via IHC. grundet følgende:

- mulighed for temperaturset uden at demonterer front samt tage den lange tur ned til kælderen.

- automatisk motionering af ventilen så den ikke hvert år når vi når vintersæsonen skal have et dask med en hammer.

- evt. videreudbygges med noget udekompensering

jeg påtænker at det må kunne lade sig gøre med en temperaturføler fra Zigsa til at måle på fremløb, en Wireless lysdæmper, en 1-10V IHC converter og sidst men ikke mindst en 1-10V telestat fra Danfos.

jeg har kigget lidt i blokkene der ligger. men hvordan i alverden for jeg en temperatur til at styre mit lysniveau i% som converteres i 1-10V converteren. nogle der har forsøgt sig med lignende og hvad har i gjord. hjemmebyggede blokke m.m. er også meget velkomne.

min plan var ikke at det skulle kunne så meget andet end termostaten kan lige nu, men øvrige smarte tiltag m.m. er også meget velkomne.

 

Jeg synes at have forsøgt at travle siden igennem for løsninger, der bliver ofte talt om 1-10V men ingen konkret løsning på styring af denne, det ender som oftest ud i noget on/off i pulser af telestaten, PWM varmestyringen skal da også helt klart afprøves på radiatorerne i kælderen.   

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du kan sikkert godt skifte en mekanisk termostat med en elektrisk hvor føleren og logikken styres af IHC.

Men som jeg læse databladet/diagrammet over Danfoss 1-10v telestaten så er det stadig en ON/OFF telestat. Den er bare styret af et 1-10V signal. Så jeg forventer ikke at den kan regulere "trinløst". 

ABNM_VISDG351.pdf

Derfor kan det nok bedre betale sig med en simpel 24v telestat koblet direkte på en 24v udgang. Benyttes en Zigza føler med løse sensorer som monteres på rørene kan du sikkert benytte en standard LK varme FB hvor rum temperatur så = fremløb.

Alternativt og bedre, så skal du have fat i en motoriseret (3- vejs) ventil og så styre den, med den "udekompenserings" FB der ligger her på boardet. Skal se om jeg kan finde FB'n så vi kan få den over i download sektionen istedet for man skal lede efter den hver gang.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan du have ret. i men det giver daingen mening at den er med on/off styret af 1-10V

men såfremt man kan finde en variabel 1-10V telestat. (hvis nogle har erfaringer med en, så giv evt. denne til kende) hvordan i alverden får jeg så min temperatursensor til at regulerer på 1-10V

umiddelbart er kan jeg tænke mig frem til en del varmeblokke som tænder ved forskellige temperaturer og så sender et senarie til lysdæmperen. men der må være nogle der ligger inde med en mere snedig fremgangsmåde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har kigget lidt mere på det.

som jeg ser det, er den viste tegning mht. at sætte telestaten i drift første gang idet den er åben fra fabrikanten indtil den har været tilsluttet spænding i 6 minutter. derefter bør den kunne regulerer variabelt alt efter 2-10V spændingen der tilføres.

men hvordan regulerer jeg smartest 1-10V styret af temperaturen?

http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/vd78h401_ABNM.pdf

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Umiddelbart kan 1-10v outputmodulet IKKE "bitstyres" så man direkte kan bestemme udgangsspændingen. Man kan bede om at regulere op fra 0 til 10v (over en kort/lang rampetid) eller ned. Og så kan man fremkalde et par faste mem niveauer. Så modulet er ikke umiddelbart så brugbart i denne situation.

Men så har de lavet et "konverter modul" der omsætter en 230v dimmeres reguleringsområde til 1-10v, hvilket vil sige at man feks, kan benytte en FB der regulerer scenarier i % på den wireless dimmer, som så bliver omsat til noget mellem 1-10v. Det er lidt molboagtigt, men det giver muligheden for at regulere "trådløst" i hele spekteret, og dermed mulighed for valgfrihed at styre hvor meget/lidt telestaten skal være åbent. 

Det var så hardware delen. Resten er så bare (simpel) FB programmering. Hvilken kurve der skal reguleres efter, altså hvor mange % der skal være åben ved x grader, kommer helt an på dit hus og din installation så den kan man nok ikke ramme i første hug. Men man kan lave et forslag og så se hvordan der reguleres, og så må man tilpasse manuelt. Der er jo ikke meget PID regulerings logik i IHC. Det er event/hændelse styret, men man kan da lave et par reguleringsblokke der skiftevis regulerer den ene og den anden vej (i princippet en termostat med en hvis hysterese).

Så igen det ville nok være nemmet med en simpel 24v/230v motorventil som ON/OFF styres lidt ad gangen (evt. PWM)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som angivet i mit første inlæg var det tiltænkt med wireless dimmer og 1-10v converter, da jeg godt kunne se at 1-10v modulet kun styrede i de 8 bit med nogle memery og on/of

På nuværende tidspunk sidder der en Danfoss Ravk 25-65 grader

 

hvis man kunne lave f.eks 10 temperatur intervaller  som indgang i en blok, som hver sendte et senarie ud, dermed kunne man i senariet selv bestemme hvor mange % den pågældende temperatur skulle videresende, og bliver converteret til et signal imellem 1-10V 

Temperatur intervallet kunne man evt også selv stille i de intervaller man ønskede, 

tænker selv på nogle intervaller som følgende.

26-28, 28-30, 30-32, 32-34, 34-36, 36-38, 38-40, 40-42, 42-44, 44-46

 

er klar over det kræver lidt finindstilling og finde ud af hvor mange % der giver en given temperatur, det må være en kurve man laver forinden kun med udgangspunkt i manuel styring af % på lysdæmperen, det kan man vel lege lidt med på sin tablet hen over sommeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja Ok. Tænker man nemt kan lave en FB i stil med ugenert hvor man kan tilvælge hvad der skal være aktivt hvornår. Så her er styres og kaldes de 10 scenarier alt efter hvilket interval temperaturen ligger i . Hvad % regulering der så skal til for at det giver x grader i praksis må/kan man så selv indstille. Default kunne være linært i step a 10%

Jeg prøver da lige om ikke jeg kan strikke en FB sammen her i løbet af weekenden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå det var rimelig let så her er et par FB´r.

Den ene er sakset direkte fra LK og er deres LUX dagslys regulering FB som bare er ændret til temperatur. Den regulere "trinløst" mellem 0-100%

Den anden er lavet efter efter opskriften med 10 intervaller/trin som så fremkalder et % niveau. Default i step på 10% men kan jo ændres hvis husets "varmekurve" ikke er lineær.

Junger.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har fulgt lidt med på sidelinie, det bliver interessant om I får det til at virke. 

Telestater er opbygget at en masse der udvider sig ved varme. Varmen skabes af den tilføre energi. 

I andre styringer til telestater kører man med en puls/pause styring. Dvs. puls med 10 V på og en pause med 0 volt. Pausens længde er afhængig af regulatorens udstyring f.eks. 0-100% 

Telestaten er en meget upræcis regulering, hvorfor det må forventes at fremløbstemperaturen vil pendle. 

Alternativt kan du skifte telestaten ud med en Danfos AMV gearmotor, den fås i en version der kan regulerer efter et 0-10 signal. Når du vælger AMV skal du være opmærksom på spindelvandringen og vælge den type der passer på din ventil.     

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Helt enig en motorventil er meget bedre. Men i databladet fremgår spindelvandringen faktisk og man kan se på kurven at hvis aktuatoren monteres på en RA ventil, ja så er det faktisk kun spændinger mellem 6-10 V der regulerer. I min FB ikke noget problem for man bestemmer selv hvilke procenter der skal benyttes i de forskellige step og så kan man jo bare benytte 60-100%.

Tænker faktisk på at lave en optimeret version der selv forskyder offset og hældningen på kurven vha endnu en temperatur sensor (f.eks. ude temp.) Men venter nok lige lidt indtil jeg får lidt feedback på hvordan det virker i praksis. Ingen grund til at kode noget teoretisk ingen kan benytte alligevel.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

alt starter med en tanke og en ide. og det påtænkes at blive udført i løbet af foråret.

der skal lige handles et par stumper, samt findes tid til at monterer, altid godt man har trukket ekstra svagstrømsledere frem til varme systemet.

godt input med motorventil i stedet idet den arbejder lidt hurtigere, ser lidt nærmere på modellen.

Lars. skal det forstås således at jeg ligeså godt kan få hjem, til at monterer en temperaturføler til udendørs med det samme :-)

Nhå ja og så kommer der familie forøgelse om en 14 dages tid ca.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

yeps køb endelig en temperatur sensor til ude montering når nu der skal investeres i (mere) hardware.

Har i øvrigt lige fundet den gamle FB som brugeren Anders Larsen lavede, og smidt den i download sektionen da fil linket i de gamle tråde ikke passer mere efter Board konvertering/opgradering:

.

Bemærk filen kan først hentes/downloades, når den er godkendt og frigivet af admin/moderator.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok