Hop til indhold
  • 0

systemlog openhab på raspberry PI


Ivan
 Share

Spørgsmål

Hej med jer jeg er virkelig ikke skrap til dette her forsøg og er klar over at et eller flere tiltag er forkert! Jeg er ny her i dette forum men har brugt rigtig meget tid på at læse indlæg fra jer, håber derfor på lidt hjælp til at komme videre. Jeg har installeret openhabian på min raspberry Pi via SD kort samlede pakke fra openhab. Jeg har via web installeret IHC binding. Via PuTTY startet Samba på raspberry Pi. Installeret Eclipse på min PC. Via Eclipse browser jeg via netværk til min rasberry PI. Jeg har indtastet mine controller oplysninger i ihc.cfg fil. Oprette Ejvind Halds-simple ihc.items eksempel med resorce Id på en udgang. Via habpanel har jeg oprettet en switch, valgt openhab item og fundet mit indhold i ihc.items. Desværre ændre min IHC udgang ikke når jeg trykker på switch i habpanel.  Nu kommer spørgsmålet! For at finde ud af hvad der er galt, hvor finder jeg den logfil i skriver om, hvor finder jeg den når openhab kører på en raspberry PI? Jeg kan via Eclipse finde ind til \\OPENHABIANPI\openHAB-share\openhab2-userdata\etc  org.apache.karaf.shell.cfg  er det dette program som jeg kan bruge til at se systemlog i?

Jeg har ændret sshHost IP adressen til 0.0.0.0 port 8101 i org.apache.karaf.shell.cfg for måske på den måde at kunne hoste systemlog i openhab fra min PC men er ikke klar over om jeg er på galeveje! Håber på svar fra jer:-)

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
23 timer siden, Kandersen skrev:

Du kan finde den almindelig "live" log på port 9001 (medmindre du ændret den). 
Dvs
http://din raspberry IP:9001
eller
https://din raspberry IP:9001 hvis du køre ssl

 

Hej igen tak dit hurtige svar. Nu kan jeg endelig se eventlog:-) jeg får denne besked når jeg forsøger at trække en udgang i Controlleren. Jeg havde håbet at kunne se i loggen om openhab kan forbinde til min controller, om det er min ihc.cfg fil den er gal? Med men jeg får denne meddelelse. Min ihc.items fil ser således ud:

//Værksted
Switch LoftlysVaerksted"Loft Lys"<light>["Lighting"]{ihc="3948123"}


 

[WARN ] [nhab.binding.ihc.internal.IhcBinding] - Controller is not initialized, abort resource value update for item 'LoftlysVaerksted'!

==> /var/log/openhab2/events.log <==

2017-10-25 21:19:32.062 [ItemStateChangedEvent ] - LoftlysVaerksted changed from NULL to ON

2017-10-25 21:19:33.618 [ItemCommandEvent ] - Item 'LoftlysVaerksted' received command OFF

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

kommandoerne bliver rigtig nok sendt. Men den der Warn du får, den betyder at OpenHab ikke kommunikere med din controller. Som om bindingen ikke rigtig er installeret.
Når du starter OpenHab, så burde du i event.log kunne se, at den skaber forbindelse til IHC controlleren, (sluk evt controlleren et øjeblik og start den igen, så vil OpenHab genoptage forbindelse eller skrive i loggen hvis noget er galt. 

Der er også en debug log, men så langt er jeg ikke kommet med openhab, fordi jeg endnu ikke har haft brug for det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

kan stadigvæk ikke få kontakt til min ihc controller!

Jeg har prøvet det hele nu syntes jeg. slukket og tændt for IHC controlleren. afinstalleret og geninstalleret ihc binding. men jeg får samme fejl i loggen? skal man bruge navnet admin som brugernavn i ihc.cfg. Min ihc controller er version 6.1 firmware 2.7.220 så jeg skal lige finde en anden maskine med ældre java før jeg evt. kan ændre brugernavn hvis det skal være admin? Håber snart det lykkedes:-) Jeg talte iøvrigt med LK i sidste uge, omkring java problemet. De oplyste mig at det nyeste java certifikat simpelthen fylder for meget til at det kan ligge i hukommelsen på version 6.1, derfor kan de ikke ændre firmware. 6.1 så vi kan bruge nyeste java. håber fortsat på hjælp:-)

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Ivan skrev:

Jeg talte iøvrigt med LK i sidste uge, omkring java problemet. De oplyste mig at det nyeste java certifikat simpelthen fylder for meget til at det kan ligge i hukommelsen på version 6.1, derfor kan de ikke ændre firmware. 6.1 så vi kan bruge nyeste java. håber fortsat på hjælp:-)

Tja.. Det er humlebi effekten. Lk siger den ikke kan. Men den gør det alligevel. 
Jeg ved ikke hvem det siger mest om, humlebien eller LK :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvad delen stiller jeg op! har genstartet controller flere gange kan simpelthen ikke se min controller i loggen, jeg får samme fejlmeddelse.

[WARN ] [nhab.binding.ihc.internal.IhcBinding] - Controller is not initialized, abort resource value update for item 'LoftLysVaerksted'!

Jeg har i mellemtiden udskiftet ihc controlleren til den nyest model visual 3, men det ændre ikke på fejlmeddelsen, det var nu heller ikke derfor jeg udskiftet den gamle:-) Jeg kan uden problemer få adgang til controlleren via IHCremote appen. Jeg ved ikke om det er nødvendig men jeg har åbnet for tredjeparts produkter i adgangskontrol indstillinger på ihc controlleren? Kan det være eclipse som ikke er installeret rigtigt? jeg vedhæfter lige et par screendump. Måske skal jeg forsøge at gen installere Openhabian, på min raspberry PI 3, kan man gøre det på en nem måde?

image.png.50f6995de1fdb1667db338fd0a839470.png

image.png.c10c47efdf02996bdc3be7968eda6786.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Øhh Ivan.. Hvis ellers jeg læser din ihc.cfg korrekt, (det er meget småt) så skal du altså fjerne # tegnet ud fra de linjer OpenHab skal bruge. 
Dvs

IP= linjen
username= linjen
password=
timeout= linjen

Her er min ihc.cfg fil:
---
# Controller IP address
ip=192.168.1.6:777

# Username and password for Controller
username=admin
password=adminpw

# Timeout for controller communication
timeout=7000

 

Hvis du skal reboote RPién, så skal du ssh til den med en terminal, logge ind med dit openhab pw. Og så skrive:
Sudo reboot

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Ivan skrev:

Endelig! Ja man skal lære at kravle før man kan gå:-) Så er der hul igennem til min controller fedt... Dvs. # tegn bruges foran linjer som kun er til oplysning i cfg. filen, ikke programafvikling, nu er jeg blevet klogere.. stort tak for hjælpen:-)

Ja, det anede mig at det var det som var galt, da jeg så din config fil. Det er dog første gang jeg nogensinde har set nogen gøre den fejl :) Ikke at jeg ikke forstår det kan ske, for hvor pokker skulle du vide det fra, hvis ikke du er vant til det.. Det burde have stået i cfgén, at man skal fjerne disse # tegn. Det er netop bla det som disse # tegn er til - Noter, forklaringer osv!! Det er en lidt dum og unødig fejl, af den der lavet bindingen. Men personen har nok slet ikke tænkt i de baner, fordi det for denne person er helt indlysende.  

Til en anden gang.. 
Specielle tegn i netop cfg, items og andre tekstbaseret systemfiler, der vil du oftest finde disse tegn, det er som regel '#' eller '//'. Og det er brugt til forklaringer. Du kan også selv bruge dem til information til dig selv, hvis der fx er noget du skal huske i en fil. Så starter du bare linjen fx således: "//Jeg skal huske.. blablabla". Så har du en påmindelse til dig selv næste gang du går ind i filen, som ikke påvirker/skader systemet/funktionen. Bare du husker at starte linjen med det tegn der tillader det.  

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok