Hop til indhold
  • 0

Nybegynder spørgsmål til wireless.


Henrik B.S. Thomsen
 Share

Spørgsmål

Hej alle og tak for et rigtig fint forum.Jeg har en enkelt spørgsmål til wireless:Jeg har i min stue tænkt mig at lave 3 lampesteder, som alle skal have dimmer-funktion.Først havde jeg tænkt mig at bruge 3 x wireless lampesteder med dimmer, og 2 kombi/relæ kontakter i stuen.Nu har en bekendt så forelået et alternativ:1 x wireless lampested med dimmer + 2 helt alm. lampeudtag (hverken wireless eller noget andet)2 x kombi/dimmer kontakter i stedet for.Det sidste alternativ er væsentlig billigere, men kan dette programmeres på samme måde? Kan f.eks. den ene af de alm. lampesteder med tilhørende kombi/dimmer styres/lysdæmpes fra et batteritryk i køkkenet ?Kan en kombi/dimmer kontakt bruges som "slave lysdæmper", mens alle dens 4 knapper programmeres til noget helt andet ? (Altså de har ikke indvirkning på den indbyggede lysdæmper. F.eks 1=stue, 2=gang, 3=trappe, 4=udvendig, mens lysdæmperen er til køkkenbordet)Sidst bør nævnes at jeg har en wireless controller visual i systemet, samt er i gang med at installere wireless i hele huset.Essensen af mit spørgsmål er derfor:Hvorfor købe wireless lampeudtag med dimmer + kombi/relæ, når det er væsentlig billigere at købe en kombi/dimmer + et standard lampeudtag, og installationen formentlig kan det samme?På forhånd tak for jeres svar.Henrik B.S. Thomsen

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

"Det sidste alternativ er væsentlig billigere, men kan dette programmeres på samme måde? Kan f.eks. den ene af de alm. lampesteder med tilhørende kombi/dimmer styres/lysdæmpes fra et batteritryk i køkkenet ?"Ja!"Kan en kombi/dimmer kontakt bruges som "slave lysdæmper", mens alle dens 4 knapper programmeres til noget helt andet ? (Altså de har ikke indvirkning på den indbyggede lysdæmper. F.eks 1=stue, 2=gang, 3=trappe, 4=udvendig, mens lysdæmperen er til køkkenbordet)"Har ikke prøvet men i og med at du har en controller så burde du kunne. Havde det været en stand alone wireless installation så ville du ikke kunne gøre det.Der er absolut ingen fordel i at købe både dimmer lampeudtag og kombi-dimmere/relæ da funktionen af dem er den samme pånær trykkene på kombi-dimmeren. Du vil derfor ende op med at montere 2 dimmere til den samme lampe.Ville nok vælge at sætte dimmer-lampeudtag op i loftet og så bruge batteritryk i væggene. Har dog ikke checket priserne på det, men funktionen bliver den samme. For at sætte kombi-dimmer/relæer i væggene kræver det jo at du fysisk har dåser i væggene hvor batteritrykkene kan placeres hvor du vil.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som et hurtigt svar på indlæg 2:Det bedste alternativ for mig er at bruge kombi/dimmer + alm. lampeudtag da jeg har alle vægdåserne.Derudover vil jeg gerne have så få batteritryk som muligt, men hellere kombitryk, da jeg som sagt har dåsene, og derudover kan nedbringe batteriforbruget.Derudover virker det som om at kombitryk har en bedre rækkeevne.Med venlig hilsenHenrik B.S. Thomsen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej HenrikOm man er, til batteritryk eller kombi dimmer. Er vil en smag sag..Når du har en controller, kan du selv bestemme hvad de 4 tryk skal bruges til..Men, du skal være opmærksom på at når du vælger kombi dimmer. Så skal der være en modstand på dimmer for at den virker..Det vil sige hvis du et sted sætte en kombi dimmer, hvor du måske ikke umiddelbart har tænk dig at der skal være en "pære" på, så vil trykket ikke virke, da det ikke får en nul.Eller hvis pæren går (ha, ha, hvor går den hen) så vil dit tryk ikke virke til det andet lys det måtte styre....Om man er, til batteritryk eller kombi dimmer. Er vil en smag sag.... :whistle:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Efter at jeg nu har fået monteret IHC-wireless i hele huset, harjeg dog en enkelt kommentar.

Hvis man vil undgå batteri skift kan man altid sætte et kombirelæ op istedet og bare montere fase/nul. Den virker med eller uden belastning på alle fire tryk.ABO
Hvordan vil du monterer fase/nul på en kombidimmer eller et kombirelæ ? Bag på enheden er der kun to tilslutninger - entil fase og en til tændledningen/lampstedet ?Dbh.Henrik
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Henrik skrev:

Hvordan vil du monterer fase/nul på en kombidimmer eller et kombirelæ ? Bag på enheden er der kun to tilslutninger - en til fase og en til tændledningen/lampstedet
Hej Henrik -Nej, der er forskel på kombi-dimmeren og kombi-relæet, som der også står i tråden herover:[ul][li]Dimmeren har brug for belastning for at fungere, da den kun har to klemmer; en til fase og en til mellemlederen[/li][li]Relæet har også en klemme for nul, så her behøves ingen belastning for at fungere[/li][/ul]Se forskellen her, som er sakset fra vejledningen:Forskel_p___kombidimmer_og_kombirel__.jpgDet betyder også, at hvis man vil opgradere en gammel afbryder med en kombienhed, så skal man undersøge, om der er ført nul med frem til afbryderen. Hvis der ikke er nul, kan man ikke benytte kombirelæet, kun kombidimmeren.-- Jakob

post-221-13549256725573_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok