Hop til indhold
  • 0

Nedlægge IHC Net Basic og anvende kabler/stik til alm. netværk


Jan A
 Share

Spørgsmål

Jeg har kigget/søgt lidt rundt i forummet og har lige ikke formået at finde "hovedet på sømmet", men er umiddelbart nået frem til min egen konklusion ud fra stumperne i flere tråde - men er min konklusion korrekt? :)

Jeg har en IHC Net Basic installation som fulgte med huset, da det blev bygget - en basic boks i teknikskabet og 3 rum med stik i. Jeg har imidlertid aldrig brugt det, da det kun kan køre 100mbit og vi ikke bruger antenne-kabler (vi har ip-tv). Jeg har selv stået for det øvrige netværk i huset med krydsfelt/patch-panel i teknikskabet og kabler til alle rum. Jeg kunne faktisk godt bruge IHC stikkene/kablerne til andre ting, så jeg overvejer at nedlægge basic installationen (og skabe plads i teknik-skabet).

Spørgsmålet:

  • Vil der være nogen problemer i at demontere IHC Net Basic boksen i teknik-skabet, klippe kablerne over og så montere lexcom/actassi connectors på kablerne i krydsfeltet (og beholde connectors i rummene), og så bruge kablerne til ganske almindeligt gigabit netværk på lige fod med de andre stik i krydsfeltet, så der ikke er noget IHC Net tilbage?

Umiddelbart tænker jeg ikke at det er noget problem, så længe jeg sørger for shielded connectors (som ovenstående link), men da både kabler og connectors i rummene er "specielle" (?) IHC Net Basic dele, så er jeg lidt i tvivl om det vil kunne give problemer og ville gerne høre fra jer, inden jeg gik ud og foretog mine indkøb og ødelagde installationen :)

Det kan vel højest være fordi stik/kabler er en højere standard end gigabit netværk? Eller sidder der ét eller andet i connectorerne eller kablet, som gør at man ikke kan sætte dem sammen med "standard"-dele?

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Lars

Tak for velkomsten :)

Det lyder godt at du kan bekræfte det kan lade sig gøre. Og du siger da noget mht. parene - jeg ved jo reelt set ikke hvordan de sidder i IHC Net connectoren i rumme, men jeg vil lægge ud med at antage at de er sat som vejledningen foreskriver (på side 22-23). Men vil da være klogt nok lige at dobbeltchecke :)

Tak for svaret :)

 

On 30/11/2016 at 4:35 PM, Lars Jacobsen said:

Hej Jan A, og velkommen til IHC-user.dk :)

Det kan godt lade sig gøre at "opgradere" en installation på denne måde så den er i stand til at overføre 1Gb/s. Vær dog opmærksom på kabelfarverne og termineringen således at du får ført parene lige/ens igennem.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Min egen installation er også lavet lidt som en "hybrid". Har anvendt IHC-net kabel, men LEXcom500 connectorer. De er alle termineret i alm. dob. 1½ fuga udtag i dybe indmuringsdåser. I x felt er de termineret på LK IHC-net liste i alm UG tavle. Se evt. mine billeder i "Vis mig din tavle".

Den håndværksmæssige udførsel må være OK (selvom det ser lidt "klumsy ud"). Kablingen er testet og godkendt til 10GB/s og 900MHZ kabel TV, så ....

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok