Hop til indhold

Nilan ventilation og gulvvarmestyring


Recommended Posts

Vort gamle Nilan-anlæg er slidt og vi skifter til en CT300 med 602 styring. I samme omgang vil jeg have gulvvarmen koblet på IHC'en.

Gulvvarmen: Vi har 11 gulvvarmekredse, hvoraf 2 styres via samme termostat, d.v.s. 10 termostater. De gamle termostatkasser påregner jeg at beholde, fjerne indmad, og så montere Zigza type-A i alle rum (8) pånær bad, hvor der monteres  (2) type-E med fugtmåler (hvad er forskellen til den billigere EF?). Også en type-E i udhænget udenfor til måling af udeklima og dermed regulering af boilertemperatur (muligt?) ved større udsving i udetemperatur.

Er der nogen idé i / formål med at koble varmepumpen fra Vaillant gasanlægget til IHC'en?

Ventilationsanlægget: Jeg er Androidmand - er det et "must" at have en iPad til styringen? Noget af det manuelle behov jeg forestiller mig er at kunne sætte ventilation på eks. XX minutter ekstra efter madlavning for at få al mados ud af huset. Ellers er det nok med "Beboet" /  "Ubeboet" på automatik.

Twido stumperne koster den beskedne sum af kr. 6.300 købt billigst muligt i DK. Kan se at de kan købes brugt/nyt på eBay til langt under det halve. Kan jeg forvente at dele købt indenfor EU vil være identiske med danske eldele?

IHC-krav iøvrigt:
Twido: 4 output-24 udgange
Gulvvarme: 10 (inde) + 1(ude) input-24 indgange og 10 output-24 udgange
Strømforsyning i dag: 120B1060 (15W). Jeg må vel forvente at denne skal opgraderes efter at gulvvarmen kommer på?

Nogen som kender en kompetent elektriker i Silkeborgområdet som vil installere selvindkøbte komponenter?

Link til kommentar
Del på andre sites

Genbrug af termostatkasser lyder som en god ide såfremt de er fortrådede i forvejen.

Forskellen på E og EF er den ene er beregninger til montering i underlag, og den anden kan benyttes feks.Gennem et hul i ventilationsrør. På den måde kan man nøjes med een fælles fugtføler der øger udsugningen ved høj niveau.

Da der ikke er display og temperaturer kun kan indstilles via pc med Visual eller IPad. Kan faktisk ikke huske om LK nogenside fik lavet en Android telefon app, eller om det kun var private uofficielle versioner der fandtes. Idag er IPad app et musthave selvom den er lidt dyr. 

Kender ikke dit gasfyr, men de findes i versioner med udekompensering - også til eftermontering. Det er nok ikke nemt/billigt at lave hvis det skal laves via en shunt og 3-vejsventil, men det kan da lade sig gøre at styre en sådan fra IHC.

Styring af ventilationen kan laves på en anden måde end med LK/Schneiders PLC. Denne løsning er i princippet bare 4 relæer.

Næ lav den med en RasPi med rs485 interface og noget Domotiz eller hvad det nu hedder. Det er meget mere åbent og giver flere muligheder. Og så er prisen under kr. 1.000 Søg i forummet på Nilan ventilation.

Mht til hardware, så ja 1 inputmodul, 2 output moduler og en ny psu.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak Lars. Ud fra det jeg har læst vedr. (de manglende) muligheder for at lave noget reel styring af ventilationsanlægget via IHC tror jeg at jeg fravælger styringen af dette. Det er mange penge og meget teknik for ganske lidt . Men gulvvarmestyringen giver mere mening - idet jeg så bl.a. vil kunne tænde for varmen fra vores feriehus en dags penge før vi kommer hjem. Det bliver en nice feature som jeg har savnet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok