Hop til indhold
  • 0

Røgalarm virkemåde igen igen


Jesper Hyllen
 Share

Spørgsmål

Efter at have læst tråden: http://www.ihc-user.dk/component/option,com_kunena/Itemid,34/func,view/id,3909/catid,19/limit,10/limitstart,0/. Kan jeg se at der burde komme alarm ved at afmontere en røgsensor. Det har jeg så opserveret at der ikke gør hos mig. Jeg har to røgsensor, der forsynes fra hver sin udgang, og er serieforbundet til samme indgang. I relæsoklerne er der benyttet NC kontakterne, så seriefobindelsen burde virke, også selvom kun den ene alarm går. Programmeringen er foretaget med en funktionsblok "9.11 LK IHC STANDARD Røg-Gas-Vand-El alarm" som jeg ikke kan finde i biblioteket. Nå men jeg får altså ingen alarm ved at afmontere en sensor fra soklen, og har netop opdaget at "0V-ledningen" på den ene var knækket, hvilket heller ikke har givet alarm. Begge sensorer får spænding og ved at afmontere "retur ledningen" på inputmodulet får jeg fint alarm. Så derfor nogle gode bud på hvorfor jeg ikke får alarm ved at tage sensor ud. Virker sensorene overhovedet som de sidder nu. Det ville være rart hvis der kom alarm ved fejl på systemet, istedet for jeg nu har haft falsk tryghed i ukendt tid på ihvertfald den ene. Til orientering har jeg fundet to forskellige LK IHC tegninger, hvor den ene anviser parallel- og den anden (nyeste) anviser serielforbindelse til inputmodulet. Kan det tænkes at man skal bruge en anden FB, parallelforbindelse og NO kontakterne, for at det giver alarm ved fejl eller afmontering af sensoren? EDIT: Har nu prøvet at bruge begge sensores NO kontakter og parallelforbinde dem på inputmodulet og benytte FB 1.07.c. uden stor forskel. Stadig ingen alarm ved afmontering af sensor. Jeg har kun de efter tegningerne 4 ledninger til hver sensor. Kan det tænkes at der skal forbindes til flere klemmer hvis der skal komme alarm ved afmontering af sensor? Tænker især på kl. 4 i soklen, der ser ud til at blive elektrisk forbundet ved isætning af sensor.Burde selvfølgelig nævne at det er visual 1.32 og standard optisk røgmelder.mvh. Baronen

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det var hurtigt svar. Nå men jeg har nu serieforbundet de to sensorer, anvendt NC kontakterne og prøvet med den nye FB. Resultatet er det samme som med 1.07.c. blokken. Hvilket vil sige at det tyder på at alarmerne virker. Nå jeg afmontere ledningen på input modulet får jeg alarm. Men igen kan jeg afmonterer en sensor uden der kommer alarm, så jeg savner stadig den "fail safe" funktion, som burde give alarm ved løs sensor eller defekt sensor.mvh.Baronen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg testet og kommet frem til føjlende:opsætning:controller med indbygget viewer 2.0standart funktionblok til røgalarm2 røgalarmer(den nye type med både varmedetektor og iondetektor) monteret på HVER deres indgangHver indgang fra de 2 røgalarmer er ført til samme "indgang " i funktionsblokken.Ved at varme forsigtigt med en varmeblæser får jeg en alarm i IHCén. selv om de sidder "parallelt" i funktionblokken giver de alarm da IHC registere værdiskiftet.Det er min konklusion på spørgsmåletMvh Ulrik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har fulgt den tegning jeg har fundet over soklen. Har fra 24v output forbundet 0V til kl. 1 og 24V til kl. 5. Så har jeg lavet en serie forbindelse til input modulet som følgende: inputmodulets 0V kl. - sensor 1's "C"kl. - sensor 1's "NC"kl. - sensor 2's "C"kl. - sensor 1's "NC"kl. - inputmodulets indgangs kl.mvh. Baronen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ulrik76 skrev:

selv om de sidder "parallelt" i funktionblokken giver de alarm da IHC registere værdiskiftet.
Det burde de jo så ikke kunne gøre... Hvis du sætter dem parallelt, burde den kun få signal ind på indgangen når BEGGE røgsensorer melder alarm.Jeg skal da gerne gå hjem og teste det endnu en gang, men det fungerer sådan hjemme hos mig, hvis jeg programmerer det på den måde... Men da jeg helst vil vide der er brand INDEN hele huset står i flammer, foretrækker jeg at de er serieforbundet.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har selvfølgelig ret mht. at det er kl. 2 og ikke kl. 1 som får 0V. Hvis jeg piller den ene brandmelder ud af kredsen giver det desværre samme resultat, altså ingen alarm ved afmontering. Jeg må gøre et eller andet galt hvis det kan lade sig gøre ved andre at få alarm ved afmontering af sensor og det er de samme fire ledninger til soklen..... Jeg prøver at starte fra bunden af igen igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hejsa.Jeg faldt lige over denne side og synes at den ser spændende. Jeg er selv IHC-nørd, og er lige på nippet til at sætte et system delvis i drift hjemme hos mig selv.Jeg tror jeg har en løsning på dit problem. Du kan slet ikke bruge relæ'et i soklet til at detektere manglende detektor. For at relæet kan skifte, skal der være monteret en detektor i soklen. Hvis der er f.eks er alarm og du piller den pågældende detektor ud af soklen, vil relæet falde og alarmen vil forsvinde. Du kan i stedet udnytte at LK (her går jeg ud fra at der er den nye model røgdetektor du har) bare har "lånt" en detektor type fra et prof aba-anlæg.Nu har jeg desværre ikke en sokkel i hånden, så jeg kan give de rigtige klemmenumre. Du skal nemlig bruge en af dem der er ikke er nævnt i LK's vejledning. Jeg bruger nemlig selv en anden type fra alarmsystem (Orbis optisk m/relæsokkel). Den er rigtig hvid og en hel del kønnere end lk's egen. Det du udnytter er at i prof aba anlæg bruger man slet ikke relæsokler. Der har hver sokkel en fælles minus, en plus ind(f.eks. fra en central(strømforsyning), eller foregående detektor) og en plus ud (til næste dekektor). Ved sidste detektor sidder der en modstand mellem plus ud og minus, således at kredsen har et konstant strømforbrug. Hvis en detektor forsvinder fra kredsen, vil strømforbruget falde til 0 og centralen kan melde en fejl. Hvis en detektor går i alarm, vil dens strømforbrug stige kraftigt (den type jeg bruger går fra en hvilestrøm på 65 mikroampere til 40 milliampere), og centralen kan gå i alarm.Nå nok teknisk snik-snak. For at kunne udnytte det til ihc, kan du prøve at strikke det op på følgende måde:Forbindelserne til C/NC klemmerne laver du som angivet i LK's manual, altså serieforbinde fra 0V til C på dektor 1, fra NC detektor 1 til C detektor 2, osv. Fra den sidste detektor klemme NC går du til en indgang på et input 24/3 modul. Den indgang bruger som normalt som alarmindgang.Strømforsyningsklemmerne er lidt anderledes end angivet i LK's manual. 0V'en kører du bare parallel hele vejen igennem. Fra en udgang på et output 24 modul kører du til den første detektors 24v ind. Fra den første detektors 24v ud(det er den klemme der ikke er nævnt i LK's vejledning) kører du til den næste detektors 24 ind. Fra den sidste 24v udgår du til en indgang på et input modul. Det vil sige at når alle detektor er tilstede i kredsen, vil der stå +24v på indgangen. Nu vil så gerne have at hvis der er en fejl, skal indgangen gå i 0V. Det gør vi ved at sætte en pulldown modstand mellem indgangen og 0V. Vupti så har du en indgang, som kan bruges til indikere manglende detektorer.Ang. pulldown-modstandens størrelse bør være opmærksom at den belaster dit udgangsmodul, så den skal nok ikke være for lille, f.eks. en på 1,6k ohm, som vil give et strømforbrug på 15mA (360mW ved 24v). Dette strømforbrug skal naturligvis også regnes med i belastning på dit backup-modul. (som jeg går ud fra at du har, når du har røgalarm inde over IHC'en)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja Claus, jeg kan se du har fat i noget der. Det giver logik det du forklarer der. Det er netop på den måde at de to systemer jeg har arbejdet med, ombord på skibe, er strikket sammen. Siden jeg sidst har skrevet herind og til LK, har LK været ude af busken, 2 gange endda. To uafhængige af hinanden, LK medarbejdere har ringet til mig. De meldinger jeg fik fra de to telefonsamtaler var:[ul][li]Fejl detektering ikke mulig, det vil muligvis komme med i næste sensoer[/li][li]Det anbefales at benytte FB 1.07D og serieforbundet sensorer (NC)[/li][/ul] Systemet kører nu, og jeg foretager regelmæssig test af systemet. Når jeg igen får tid, vil jeg prøve at lege lidt med din råde Claus82.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok