Hop til indhold
  • 0

Access point kan ikke få netværksforbindelse i væg stik


CarstenSkov
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har for min svoger indkøbt et Cisco WAP321 Access Point, som var tanken skulle opsættes i den fjerneste del af hans hus, så der kunne komme ordentlig Wifi dækning der. Jeg har ikke nogen tidligere erfaring med IHC og ved derfor ikke hvad der er af regler for vægstikkene.

Jeg har prøvet at sætte Access Pointet til i et vægstik, og det får ikke noget netværkssignal/hul igennem. Selv hvis jeg tager et kabel hvor der sidder en PC normalt, der har fin netværksadgang, så virker det ikke.

Jeg har nu måtte sætte access pointet ude i bryggerset, direkte koblet til TDC Home box'en, og der virker det fint. Det er først når jeg kommer gennem IHC boksen det går galt.

Er der nogen der har en ide til hvad der kan være galt? Skal der specielle kabler eller andet til?

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Lars,

Hmm.. jeg tror jeg skal have min svoger til at tage et billede af boksen ;-) Alle vægstik ender i en IHC boks, ikke med et RJ45 stik, men de går lige som ind bag i boksen og så kan man viderestille vægstikket til hvad man vil derfra vha RJ45 stik. 

Så setup jeg har forsøgt:

TDC Fiber -> TDC Homebox -> Cisco Router -> IHC Boks -> Vægstik -> Access point (virker ikke), computer på samme vægstik og kabler fungerer

TDC Fiber -> TDC Homebox -> Cisco Router -> Access Point (virker)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det lyder som om at det er en IHC net basis installation.

 

Hvilken fejl ser du? Hvis der slet ikke kommer liv i access punktet, og du forsøger at bruge power over ethernet isteddet for en ekstern strømforsyning til dit access punkt, så understøtter IHC net basis ikke power over ethernet. Hvis det ikke er det som er problemet, må du lige beskrive hvilken fejl du ser, ellers gætter vi i blinde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så har jeg snart ikke flere gode ideer. I har selvfølgelig checket standard ting,

  • Samme port på routeren til access punktet hvergang, så i kan udelukke at der er et port konfigurations problem.
  • Samme patch kable som bruges til PC'en når i tester på det stik, så i kan udelukke at der er tale om et defekt patch kabel.

Hvis det er muligt at logge på Cisco routeren ude fra, kan i sende mig login informationer i PM, så kan jeg prøve at kigge på den ende når i tester næste gang. Hvis det er på sjælland kunne jeg evt. også kigge forbi en dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er desværre ikke muligt at logge på udefra. 

Min svoger har nu snakket med elektrikeren der har lavet stikkene i væggene, og det lyder til at de på en eller anden forunderlig vis er "ensrettet" - så der skal et specielt kabel

mellem vægstik og access point. Nu prøver han at købe sådan et kabel, og så forsøger jeg det :-) Jeg skriver lige resultat når jeg ved noget mere :-D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis en PC virker på stikkene, bør et access punkt også gøre det, så jeg tvivler lidt på at et special kabel vil løse noget. Forhåbentlig kan din svoger returner det hvis det ikke virker.

Jeg talte med en kollega idag, og han nævnte at problemet muligvis kan være at Cisco routeren og access punktet tror de kan køre GigaBit, hvilket IHC Net Basis ikke understøtter. For at komme uden om det problem, skal i logge på routeren og tvinge den til at køre 10 eller 100Mbit på den port som er tilsluttet access punktet.

Det vil ikke være første gang at der er problemer med autosense porte. Da HP kom med de første 100Mbit switche med autosense porte, skulle jeg prøve at sætte sådan et par stykker op hos en kunde. Det fungerede fint, bortset fra hvis jeg forsøgte at forbinde uplink portene på 2 ens HP switche med hinanden. På dem var man nød til at sætte hastighed etc. manuelt. Forsøgte man at forbinde uplink portene til f.eks. en Cisco switch var der ikke noget problem, så fandt de selv ud af at køre 100Mbit full duplex. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Problemet med IHC net basis er at man kun har de 2 par som kræves for 100Mbit netværk tilrådighed for data forbindelser. De 2 andre par er reserveret til TV og telefoni. Gigabit kræver alle 4 par, og enkelte gigabit autosense implementeringer checker ikke om alle 4 par er tilrådighed. De spørger kun om enhenden i den anden ende kan køre gigabit. Kan den det satser de på at forbindelsen mellem dem er ok, også har man baladen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har nu fået løst det ved at patch stikket til homeboxen. Den kunne åbenbart godt finde ud af hastigheden. 

Så meget for Cisco og kvalitet ;-) Altså der er jo ingen tvivl om at Cisco switchen er fantastisk, bare irriterende at autosense virker skidt i det her tilfælde.

Dumt jeg ikke overvejede den mulighed første gang jeg var ude.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, CarstenSkov skrev:

Jeg har nu fået løst det ved at patch stikket til homeboxen. Den kunne åbenbart godt finde ud af hastigheden. 

Så meget for Cisco og kvalitet ;-) Altså der er jo ingen tvivl om at Cisco switchen er fantastisk, bare irriterende at autosense virker skidt i det her tilfælde.

Dumt jeg ikke overvejede den mulighed første gang jeg var ude.

 

Jeg vil gætte på at årsagen til at det virker, er at din homebox kun kan køre 100Mbit, mens din Cisco switchen og accesspoint begge kan køre gigabit, hvilket IHC net basis ikke understøtter, grundet at 2 par i hvert kable er reserveret til TV og telefoni.

Cisco er ikke de eneste som har problemer med kabling hvor der mangler et eller 2 par. Jeg tror faktisk at det er en fejl i gigabit standarden, at de ikke verificer at alle 4 leder par er tilrådighed under handshake.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok