Hop til indhold
  • 0

LINK10 vs. Cat5e til stikkontakter


Jesper Skytte Nielsen
 Share

Spørgsmål

Hej Jeg er ny på området men skal til at bygge hus hvor jeg tiltænker at skulle installere IHC i større eller mindre grad. Jeg har snakket med diverse personer om udførelsen og hvordan installationen kan gøres billigst muligt. Der var en person der foreslog at bruge alm. cat5e kabel til at trække til alle afbrydere og så spare omkring 2700 på det kabel. Er det lovligt at benytte alm. cat5e kabel?MvhJesper Skytte

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hejsa.Hvis ikke det CAT5e kabel du påtænker at købe, lever op til kravene om dobbelt isolation, (hvilket det formentlig ikke gør - én af grundene til det er billigere) må du blot ikke trække det sammen med din 230VAC.Jeg benytter selv CAT5e som ikke lever op til kravene, men har separate rør til disse kabler. For eksempel har jeg to slanger trukket, til afbrydere og stikkontakt ved dør. Én til 230VAC'en, og én til lavspænding.Håber det hjalp dig. :) Hilsner Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

kat5E kabel overholder heller ikke reglen om kortslutnings beskyttelse, så derfor SKAL du sætte en 1A sikring foran.altså efter strømforsyningen.du må heller ikke nærfører det med stærkstrøm, der skal være 8cm imellem eller adskilt rør/kabelbakke.så er der lige det med at LK ikke kan garanter systemet i op til 15 år.ellers er der ikke den store forskel.mange er bare ikke klar over dette, heller ikke installatøren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jo, men så sælger LK jo også lidt mere, og er jo sjældent nogle problemer med IHC.men det er sgu god service, hvis man blot sørger for at ALT er LK´s materialer..måske virker det dyrt for kablet, men jeg ville ikke lave noget uden, det hele bliver mere bøvlet (det er jysk jakob), så besparelsen forsvinder i bøvlet.kan kun anbefale folk at gøre det (garantien), det er forsent når skaden er sket...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Thomasbl -> Hvorfor er 2x4x0,6 Cat5E pds ikke kortslutningsbeskyttet?? iforhold til at bruge 2x5x0,6 link10??? den må du lige uddybe.!og ikke mindst den med 15 år garanti, hvor får du det fra?? såvidt jeg har snakket med LK er det altså KUN deres IHC net.! men vil da med glæde ringe over og høre om det også gælder en IHC installation

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Eeey. Nu har jeg lige tjekket op på det, og du har ret.. awg24 er kun 0,5 kvd.Men ser man i sb, under dårlige varmeafledningsforhold, må en 0,5kvd føre 5A. kigger man i dokumentationen for den nye strømforsyning 72w, er kortslutningsstrømmen maks 3,1A, så ift. kap 4, ser jeg ingen grund til kortslut/overstrømsbeskyttelse, med sikring ?? du må rette mig hvis jeg tager fejl

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg vil sige, at jeg har lavet hele mit anlæg med cat5 kabel. Da det ikke var muligt at skaffe link10 kabel her hvor jeg bor. Det fungere fint, og selv da elektrikker brændte et 220v output modul + 24 volt output modul af - skete der ikke noget. 72 watt strømforsyning slog bare fra og alt kørte igen bagefter. Naturligvis ville jeg have lavet det i link10 kabel, hvis jeg kunne have købt det her. Når man taler så stor en investering, som et IHC anlæg er - så er det nu rarest at være på den sikre side.Men fungere gør det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

DavsJamen kan da fortælle jeg har lavet en del anlæg efter hånden. den 72w strømforsyning slår automatisk fra, hvis der sker en KB eller OB, dog skal kablet kunne holde til kortslutningsstrømmen, og såvidt jeg kan se, skriver Thomas at det kan pds ikke, hvilket jeg umiddelbart ikke er enig i.Jeg er til daglig elektriker.Hvordan dælen brænde din elektriker et 230v output af?? satte han 400v til ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ha Ha - jeg bor i Rusland, og havde selvfølgelig sat ringeklokke op også, med et minitryk. Normalt i Rusland har man 220V i ringeklokke tryk - så den flinke elektrikker tænkte at han lige ville hjælpe mig, og det gjorde han så ved at sætte en fase på det tryk. Heldigvis døde kun 2 moduler, men rent faktisk kunne det have taget hele lo.... Tror jeg blev reddet lidt af at jeg har 2 strømforsyninger på.Men han svedte nu lidt da det røg ud af tavlen ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Om ikke for andet, så for at lave mere røre i andedammen. ;) CAT5e siger jo ikke så meget om ledertværsnittet, så det er da muligt at noget af det, der er at få, er med 0,5mm² tværsnit, men hvis ikke jeg tager meget fejl, er den type jeg selv har brugt ikke mere end 0,34mm² eller 0,26mm².Skulle det alt sammen være med 0,5mm² tværsnit, er der i hvert fald ikke problemer i forhold til IHC PS'en, i det den i følge specifikationer ikke kan levere mere end 24 VDC 3 A.Jeg ser dagligt på arbejdet tavlebyggere bruge 0,5mm² ledning i tavler med 24 VDC 5 A strømforsyning, som da har et alvorligt problem! (er godt klar over at det er et dårligt argument, meeeen, vil nu mene den er god nok i forhold til SB Hilsner Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

joo ,men LK anbefaler det ikke, tværtimod siger de at der skal en finsikring ind ved 0,5mm2. det er også med til at beskytte din strømforsyning.og det er i sidste ende hvad forsyningen er konstrueret til, SB er vejledende og lovgivende, og hvis man kan forbedre og sikre sin installation bedre, er det min klare overbevisning at det er vejen frem. vores motorveje er også sikre nok til 140km/t, men flere steder er der begrænsning på for vores sikkerhed.er i dagligdagen tekniker ved en grossist og snakker dagligt med folk der slækker på sikkerheden og drift sikkerheden, ja SB giver anvisninger og lovgiver om emnet, men man må godt selv forbedre og sikre. hvis jeg trækker et kat5e kabel 30 mtr og laver en måling på det i den anden ende, ser virkligheden anderledes ud. har i nogen sinde målt en 3G1,5 som er 30-40 mtr lang, som i har trukket ud til en ny stikkontakt ved en kunde, så vil man kunne se at kablet ikke kan overholde kortslutnings strømmen, og man skal have en 2,5mm2 i stedet for. men SB siger stadig at 1,5mm2 er nok. på det sidste måletekniske kursus var der mange der var forbavset over det, folk aner det ikke, men man skal dimensioner sit kabel "hver gang", installations tester kan idag gøre det for en.jeg vil hellere levere det perfekte hvergang, da det er mig eller mester der har ansvaret for at det er korrekt ud ført, og det er ikke altid at SB giver dig svaret, men mere en retningslinje eller et minimum om man vil. pris og kvalitet hænger altså ikke sammen som ærtehalm.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

SB SKAL overholdes, ingen tvivl om det.men man skal huske at dimensionere det, et forsynings kabel der er oplyst til 95A, kan man dimensionere og så finde ud af at det skal op i mm2.SB angiver det minimum for kabler, men SB kan ikke se hvad du laver. NKT anbefaler at man dimensioner sit kabel, har endda hjælpeprogram til det.du kan ikke altid forholde dig blindt til SB, hvis man gør det laver man alvorlige fejl med kabler.når man laver en ny installation skal der være målinger til SKS, som sikre kunden kvalitet og sikkerhedstyrelsen kan se mester laver noget ordenligt.jeg vil hellere over sikre end brænde ledere over eller komponenter af, så kommer der en installatør ud og finder fejlen, så er den kunde væk, samt jeg får dårlig omtale. så er en finsikring til 20 kr godt givet ud.hvis jeg skulle dimensionere alle steder, ville jeg blive for dyr, så er der intet arbejde.så hellere gøre det 112%, og spare tid samt få glade kunder. man skal vurdere hver sag, ikke bare sige "det står i SB". SB kan ikke se hvad du skal lave eller ændre naturlove, SB angiver et minimum og sikrer alle, men installatøren skal også lave lidt selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har tildels ret, men du skal huske på at materialeforbrug+tiden det tager idag at sætte op, er MEGET dyr. Derfor dimensionerer du så det passer minimum til hvad SB foreskriver + lidt ekstra afhængig af pris.Man sætter ikke finsikringer op overalt, bare for at være sikker, så ville enhver lille mester meget hurtig gå bankerot.Grunden til at jeg skriver omkring PDS, er at jeg fik engang afvide af pds (2x4x0,6) er fin nok. Men med disse indlæg finder jeg rent faktisk udaf at 24AWG faktisk KUN er 0,22 kvadrat, hvor vi så er helt nede på en strømværdi på max 2A. Så nu er der ligepludselig stor grund til at smide finsikringer foran.Jeg læser lidt at du skriver, at i bare smider en masse materiel op, bare for at være sikker. Med den holdning får man altså hurtig lavet noget crab+ en masse penge går spild. Derimod er det bedre at vide HVAD man laver og HVORFOR man gør som man gør.Konklussionen er at PDS skal man have finsikringer foran, hvis det er 24AWG, som svarer ca. til 2,2kvadrat.Og omkring dimmensionering af kabler, er der mange ting som SB foreskriver, bla. spændingsfald, bør det være min. 4%, og til lærdom, er bør=SKAL VÆRE, så er man sikker.Og hvis man forholder sig til SB, laver du altså ikke kritiske fejl, med kabler, så er det fordi du ikke har styr på SB.!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu siger SB jo meget mere om dimensionering, end blot et bestemt tværsnit ved en given strøm. Men nok om det.Hvad end NKT siger, holder jeg fast ved min påstand om, at en leder med et tværsnit på 0,5mm² er sikkerhedsmæssig forsvarlig at benytte i en installation, hvor strømforsyningen i følge specifikationer ikke kan levere mere end 24 VDC 3 A. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg siger ikke man skal strø om sig med materiale, men som minimum sikre det man laver er forsvarligt.kat5e er som standard awg 24, altså ikke godt nok.du SKAL overholde SB, men kan lave kritiske fejl hvis man ikke dimensionere korrekt, måske skulle finde dine lærebøger frem igen. jeg arbejder dagligt med SB, snakker dagligt problemstillinger omkring SB og kabler med kollegaer. måske læser du bare det du vil, for jeg skriver at jeg ville sætte en finsikring i ved kat5e og IHC.jeg laver tilbud og en del beregninger i jobbet og kender til flere sager hvor installatør skal lave det om.FLUKE og ELMA har lavet flere tests hvor alm. installationer skulle have være op i mm2, men installatøren er ikke klar over det, for der står jo i SB at...man kan jo bare checke sine leder inden, og tage den derfra. awg 24 er bare ikke godt nok. hvis jeg kastede materialer til højre og venstre ville ikke sidde hvor jeg gør, jeg er der derimod fordi at jeg laver mit arbejde godt.jeg påpeger et almindelig misforståelse som mange dumper i. også med 230V og 1,5mm2, ja selv forsynings kabler.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok