Hop til indhold

rør eller kabler


Recommended Posts

Er ved at bygge nyt hus. Har fået tilbud på komplet IHC installation, vi aftalte at det skullle udføres i rør. Dog undtaget de steder hvor et stik sidder på en skillevæg da det ikke vil være muligt at skjule rør i murstensfugerne (fuldmuret hus). Elektrikkeren er nu ved at gå igang. Han foreslår at vi ændre til at lave installationen mad kabler istedet, også i hulmure. Hans argument er at der vil komme så lange rør at man ikke kan skifte noget ud alligevel. I hver rum vil der blive ført 5 ledere rundt til stikkontakter NUL, FASE, JORD, TÆNDING_1 og TÆNDING_2. Argumentet er så at der er så mange ledere med rundt at man ikke skulle få brug for mere. Ifølge ham bruger alle andre kabler istedetfor rør. Er det billigere for ham at bruge kabler? hvis jeg kikker på prisen for 5-leder installations kabel er det jo ca. samme pris som 16mm flexrør leveret med 5 ledere (1.5kvmm).Argumenterne for at bruge rør er at man senere kan udskifte ledninger og evt. ændre installationen, men er det reels set bare en narresut da man ikke kan ændre ret meget på grund af lange træk. Og er en IHC installation ikke i forvejen så flexibel at man ikke vil få brug for at ændre noget? hvad siger i?

Link til kommentar
Del på andre sites

kabler er billigere for ham, tiden han bruger er mindre og han får bedre rabat på kabel.i dagen danmark er det lidt hip som hap, det er de færreste der ændrer noget bagefter, og man kan næsten altid ændre det i IHC´en. minus er hvis de beskadigere et kabel, den er ikke nem at skifte.så hvis han vil lave alt i kabel skal du også have et nedslag i prisen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis jeg befandt mig i din situation, ville jeg forlange at det blev ved aftalen, altså fremføring i rør. Vælger du alligevel elektrikerens forslag, vil jeg absolut give Thomas ret i, at du skal have et nedslag i prisen, så er spørgsmålet selvfølgelig hvor meget? :-)Hilsner Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi er blevet enige om en kombination af rør og kabler. I hvert rum kommer der rør rundt imellem dåserne, og rør til loftsdåsen. Til alle dåserne i væggene trækkes der fem ledninger ud (nul, jord, fase, tænd1 og tænd2) Disse forbindes så til loftsdåsen som tilsluttes tavlen med et 7 ledet kabel eller rør træk. Dette giver to tændinger til væg stikkene og to tændinger til loftslys. Jeg må nok indrømme at trækkene fra de rum der er længst væk fra tavlen ikke vil få meget nytte af at blive lagt i rør. Det bliver for langt til at det alligevel kan udskiftes. Så i disse tilfælde vil jeg nok acceptere at der bruges kabel istedet.Hvad er jeres erfaring hvor mange IHC installationer laves i rør. Jeg har indtryk af at der i de fleste tilfælde kun bruges kabler.Mit antenne/netværk som jeg selv laver bliver selvfølgeligt i rør så man kan skifte det ud i fremtiden når der kommer "CAT10" kabler lysledere osv...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Det er helt klart hurtigere at lave installationen med kabler og også meget nemmere at montere og afslutte ved tavlen, for rørinstallationerne fylder meget mere ved tavlen. Jeg har selv lavet en renevering i mit eget hus og der blev det hele ogsså lavet i rør, men har endnu ikke efter 2,5 år lavet noget som helst om. Så hvis jeg skulle lave noget selv i dag ville jeg lave det i kabler. Der er dog altid den risiko, hvis et kabel bliver beskadiget er det ikke muligt reparere det, når det er skjult.Data/antenne eller IHC-net ville jeg lave i en rørinstallation - disse kabler og ledninger må jo heller ikke indmueres.//Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg ville lægge alt i 20 mm rør, da det er nemt at trække i. Både kabler og enkel leder.1 rør til:Stik i hvert rumlampeudtag i hvert rum.Sværstrøms trykTelefon/netværk stik2 rør til:Alle TVAlle rør til telefon, netværk & tv samles et sted, hvor også tilgang føres hen.Uden tegninger er det svært at komme med mere :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok