Hop til indhold
  • 0

Hjælp Søges Til "sluk Alt-Funktion"


Tommy Vind Madsen
 Share

Spørgsmål

Hej,

 

Jeg har lidt udfordringer med at få sluk alt funktionen til at slukke lyset i de diodetryk som indikerer om de udvendige stikkontakter er tændt.

 

Sluk alt funktionen fungerer ved at der er lys i sluk-alt-diodetrykket når der er noget tændt i huset. Når sluk-alt-diodetrykket holdes inde slukkes alt i huset og samtidig slukker diodelyset. Dette er sat op vha. FB 4.1.16 Fremkald Scenarie (Sluk alt) og FB 4.1.02.#3. OR ("Eller"- blok). Og dette fungerer fremragende :D

 

Men diodelyset i de tryk til tænd/sluk af udvendige stikkontakter slukker ikke i forbindelse med sluk alt. De udvendige stikkontakter er med i sluk alt funktionen, og de slukker fint, men dioden lyser stadig.

Jeg har forsøgt flere forskelllige opsætninger, men det kan ikke lykkes mig at opsætte det så diodelyset også slukker.

 

Min komplette projektfil er vedhæftet hvis dette kan hjælpe.

 

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe en uerfaren IHC mand som mig ;) .

På forhånd tak.

 

Mvh. Tommy

 

15.02.2015.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Prøv med denne her...

 

Ifølge min simulering var det en funktiosblok til udv lys der holdte den i live, kik under udendørs, har skrevet GAMMEL BLOK og NY BLOK, det jeg har ændret i det udv. lys burde også virke. men test det lige af..

Hej Brian,

 

Tak for forsøget - jeg har lige afprøvet din version, desværre fungerer dette heller ikke.

Sluk alt funktionen for det udv. lys har fungeret fint.

 

Jeg har vedhæftet et billede hvor et af diodetrykkene som driller er markeret.

post-4779-0-48473200-1424026306_thumb.pn

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen,

 

Jeg har simplificeret projektfilen, så der kun er det nødvendige tilbage. Denne er vedhæftet.

 

Det skal lige siges at simuleringen i Visual ikke fungerer som det gør "live". Dette har jeg netop testet, og kan se at diodetrykket NH for slukalt knappen i soveværelset ikke slukker for LED - det gør den altså..

 

Men jeg kan heller ikke gennemskue, selv i den simplificerede projektfil, hvorfor diodetrykket NV i køkken/alrum for den udvendige stikkontakt ikke vil slukke via slukalt knappen, .

 

Håber stadig der er hjælp at hente til at løse dette problem!

 

Mvh. Tommy

15.02.2015 - Simpel.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Tommy..

 

Prøv om vedhæftede fungerer efter hensigten.. Jeg har rettet en del i programmet. Jeg har bl.a. lavet en ny OR-fb. med 40 indgange, til indikering af om noget er tændt, så du slipper for de 4 stk du havde sat sammen. Du havde forbundet en puls fra dine sluk alt direkte til dioderne i dine tryk. Det fungerer ikke, så de er slettet. Jeg har endvidere lavet din sluk alt om, så den sender en sluk puls til alle de fb. som styrer en udgang. Du havde flere steder nogle udgange, som blev styret af flere forskellige fb.. Det går næsten altid galt, når man gør det, da den ene fb. så "ikke ved" hvad den anden laver. Derfor er det en god regel, at udgange kun styres af én fb.. Så går det sjældent helt galt.

Man kan så programmere i højre skærmhalvdel, ved at lade andre andre fb., styre den fb. som er forbundet til udgangen, med eksempelvis puls til sluk/tænd osv... Så har den styrende fb. ALTID styr på status af udgangen.

De Wireless dimmere kan man bedre sende scenarier direkte til, fra flere fb., da de sender status tilbage om de er tændt/slukket. Der skal man dog forbinde Lysindikering fra dimmeren til Lysindikering i den styrende fb. (det havde du ikke gjort).

 

Håber det giver mening. :)

Tommy Vind Madsen.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Tommy..

 

Prøv om vedhæftede fungerer efter hensigten.. Jeg har rettet en del i programmet. Jeg har bl.a. lavet en ny OR-fb. med 40 indgange, til indikering af om noget er tændt, så du slipper for de 4 stk du havde sat sammen. Du havde forbundet en puls fra dine sluk alt direkte til dioderne i dine tryk. Det fungerer ikke, så de er slettet. Jeg har endvidere lavet din sluk alt om, så den sender en sluk puls til alle de fb. som styrer en udgang. Du havde flere steder nogle udgange, som blev styret af flere forskellige fb.. Det går næsten altid galt, når man gør det, da den ene fb. så "ikke ved" hvad den anden laver. Derfor er det en god regel, at udgange kun styres af én fb.. Så går det sjældent helt galt.

Man kan så programmere i højre skærmhalvdel, ved at lade andre andre fb., styre den fb. som er forbundet til udgangen, med eksempelvis puls til sluk/tænd osv... Så har den styrende fb. ALTID styr på status af udgangen.

De Wireless dimmere kan man bedre sende scenarier direkte til, fra flere fb., da de sender status tilbage om de er tændt/slukket. Der skal man dog forbinde Lysindikering fra dimmeren til Lysindikering i den styrende fb. (det havde du ikke gjort).

 

Håber det giver mening. :)

Hej Torben,

 

Mange tak for dit forsøg. Jeg har netop indlæst, men sluk alt knappen fungerer ikke. Der sker intet når knappen holdes inde. 

Det mest mystiske er dog at jeg har testet det i simuleringen, og derfor fungerer det fint :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok