Hop til indhold

Sabotagesikring Af Tavle


Recommended Posts

Hej

 

Er der nogen der har gjort det i nogen form for "skalsikring" af tavleanlægget eller har ideer til det?

 

I mit kommende hus er tavlerne placeret i garagen - umiddelbart af UG24 typen. IHC Alarm er en del af installationen, hvor bl.a. garagen bliver en forbikoblerzone med forsinket aktivering. På den måde kan man komme ind med bilen og så stige ud og frakoble alarmen. Ligeledes hvis man kommer ind af garagedøren har man også lige lidt tid til at frakoble. Kodetastaturet er altså fælles og placeret indendørs i garagen.

 

Problemet ved dette er dog at en evt. indbrudstyv, ved indbrud via garagen, har tid til at få dæksler af tavlen og klippe ledningerne fra strømforsyning og backup m.v. Jeg vil så aldrig få besked og tyven kan arbejde i fred uden sirener.

 

Jeg synes ikke tavlerne skal flyttes indenfor, så måske kan de sidde i et skab med en magnetkontakt på lågen? Dog tjener det skab ikke andre formål og tager plads - og hvis det bliver for småt kan tavlerne jo ikke komme af med varmen.

 

Findes der andre smarte løsninger?

 

Mvh Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kommer jo selv med svaret  :P

 

Monter en magnetkontakt inde i tavlen, f.eks. nede i bunden hvor der ikke er er en jord/nul klemme, og lim/skruge magneten fast på indersiden af afdækningen.

 

Ellers ville jeg montere en microswitch med arm inde i tavlen. Feks denne: http://www.clasohlson.com/uk/Micro-Switch/Pr364767000

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak Bjarne - ja selvfølgelig. Der er jo ingen der siger man behøver et ekstra skab, kontakten kan jo fint sidde i tavlen som du beskriver.

Mht. til strøm til netværket/router er det nok nødvendigt med en lille UPS, så tyven ikke bare kan komme afsted med at slukke for HPFI relæet. Det kan også bruges til at give besked ved strømsvigt, så det er nok uanset en god ide.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeps. Men du kunne også gemme netværksudstyret, UPS, router, switch i et lille væghængt rack med nøgle lås på, og så smide en form for sabotagesikring på den dør også. Så er der ikke noget at komme efter.

Og som du selv er inde på så lav overvågning af din 230V forsyning, sæt et 230V relæ i dit rack, og kør kontaktsættet på et inputmodul.

Eller sæt relæet i tavlen på en gruppe hvor det også giver mening at overvåge (samme funktion som i rack'et).

 

F.eks. sidder min alarm på samme "Teknikgruppe" som min IHC-controller, gasfyr, fryser og køleskab, så får man en melding ved strømsvigt på den enkelte gruppe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, netværksudstyret skal afgjort gemmes/låses af vejen eller være et andet sted i huset.

 

Du er nødt til lige at definere hvad du mener med "rack" i forhold til "tavle".

Jeg havde forestillet mig en overordnet overvågning af en af faserne umiddelbart efter HPFI relæet - eller er det en no-go?. Og som jeg forstår dig, så har du flere individuelle overvågninger på de forskellige grupper?

Link til kommentar
Del på andre sites

Forslag til rack (hugget på nettet) http://www.bachaaen.dk/blog/wp-content/rack-fullrate.jpg

 

Jeg ville foreslå at overvåge på afgangen af gruppeafbryderen for kritiske grupper.

Jeg har gjort det at jeg har samlet alt mit på én gruppe, og i mit setup kører jeg med en PowerMax Pro alarm og den er forsynet fra denne gruppe, så der får jeg en besked hvis strømmen skulle gå.

Men du skal bare sætte et relæ på afgangen af gruppen, og så samle dit netværksudstyr på den og evt. sætte fryseren på samme gruppe.

 

Jeg håber at det giver mening, ellers skyd løs  :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja ok, et netværks/elektronik rack.

Jo det giver fint mening. Det kunne bare være rart at kunne differenciere om det er nettet der svigter, om det er HPFI'en der er gået eller blot en kortslutning og dermed en enkelt gruppe. Kender ikke lige reglerne for hvad man må sætte hvor i gruppetavlen, men fx sidder der på min nuværende tavle en trafo til fjernvarmemåleren direkte efter elmåleren (inden HPFI) (hmm - om ikke andet kunne men koble dens udgang til et relæ :-)).

 

I stedet for 4 stk UG24 tavler overvejer jeg kraftigt at opgradere til en hager fwb64n som kan aflåses og dermed er mere sikker i garagen. Kan dog kun finde den på tyske netsider (til omkring €575 inkl. porto). Ved ikke hvad den står i herhjemme.

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan bare sætte sådan et relæ her http://www.elsag.dk/stikbensrelae/2-pol/stikbensrel-med-sokkel-2-omskifter-led-spole-3.htm på afgangen af hver enkelt gruppe. Så er du sikret maks overvågning.

 

Har du 16 grupper du skal overvåge sætter du bare hvert relæ's kontaktsæt på en indgang på f.eks. et 24/3 modul. Du bestemmer selv om det skal være slutte (sparer 3mA strøm) eller bryde (max sikkerhed).

 

Det er tavlemateriel i en lukket gruppetavle, så loven er overholdt. Du kan også, hvis du er rig, købe et HPFI-relæ med indbygget kontaktsæt du kan koble på et input, så har du en præcis information om hvad det er der er gået.

 

Kig i gruppen "Vis din tavle" her på siden, der mener jeg der er billeder af de store Hagertavler, ellers søg lidt, der er flere der bruger dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok