Hop til indhold
  • 0

Lejlighedsprojekt, Hjælp Til Projektering


Danny Elsby
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Jeg står og skal til at sammenlægge min lejlighed med nabo lejligheden. Det bliver en totalrenovering med vægge der skal rives ned/rykkes, el-installationen der skal nedtages og montering af ny tavle o.s.v.

Jeg er i den forbindelse igang med at finde ud af de løsninger jeg vil have.

 

På el siden har jeg kigget en del på en IHC-installation. Men jeg syntes ikke at det er til at blive helt klog på hvilke komponenter man skal ud og investerer i og hvilken merudgift det er at lave sådan en installation.

 

Mit ønske er som så rimeligt enkelt. Jeg vil gerne have mulighed for at tænde/slukke for en eller flere lamper på mine tryk, og gerne en "master sluk" ved min hoveddør. Jeg vil også gerne have mulighed for at tænde/slukke mine gulvkontakter på mine tryk. Og jeg vil gerne have at det er lidt dynamisk så jeg kan flytte rundt møblerne/standerlamper og derefter få omprogrammeret så jeg kan tænde/slukke for en anden kontakt.

 

Jeg er selv gået i gang efter min bedste formående at tegne en plan tegning og et meget simpelt diagram over hvordan jeg havde forestillet mit at det skulle laves.

 

Er der en der kan hjælpe mig hvilke komponenter jeg skulle bruge til den form for installation jeg har tankerne? Det er ikke en totalprojektering jeg har i tankerne, bare et overslag på hvad det vil kræve at lave sådan en installation.

 

 

Mvh Danny

El diagram.pdf

El plan.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Danny.

Ser OK ud.

Hvis du påtænker IHC og selv vil rode lidt med det, så kan du ligesågodt først som sidst kaste dig over manualen:

http://lk.dk/download/Manualer/IHC_manual_2011.pdf

Den er et must read.

Her er så lige mine hurtige kommentarer:

Du skal bruge:

1 x controller

1 x PSU /strømforsyning

3 x 24V inputmodul - 16 indgange på hver og du har 44 på tegningen.

6 x 230v outputmodul - 8 udgange på hver og du har 43 på tegningen.

Du kan måske spare nogle 230v udgange til de lampesteder du gerne vil have dimmer på. Her bør (SKAL) du vælge wireless dimmer. Det eneste rigtige valg idag, ikke noget med fortrådet tavle dimmer. Den wireless skal bare have fast fase og behøver ikke styres af et output, det klares wireless via software.

Og få nu lagt rør/kablel til PIR i alle rum, så kan du styre på tilstdeværelse. Og ekstra kabel til temperatur sensor, alarm, dør/vindueskontakter (4. Sal hmmm, måske), lydgiver osv.

Og du behøver ikke køre en 3x1,5 til hver stikk. men kan måske lave det med en 7x1,5 fra tavlen (5 tændinger) og så trappe ned undervejs til 5 leder og til sidst 3. Det giver samme funktionalitet, men det komme selvfølgelig an på håndværkeren/elektrikkeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars 

 

Tak for det fyldestgørende svar. Manualen er lagt på iPadden så den kan blive gennemlæst :)

Der skal også helt sikkert monteres nogle PIR.

 

Er der nogle der har en ide om hvor mange grupper der skal være i sådan en lejlighed og hvordan det skal deles op? Og hvor stor skal jeg regne med at tavlen skal være når der skal sidde alle de komponenter i? 

 

Mvh Danny

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som lægmand skal man ikke begynde at rode med strøm, hvis man ikke ved hvad man gør. Overlad det til en elektrikker/installatør.

Men der er ikke noget forkert/forbudt i at projekterer funktionskrav til installationen ligesom du er begyndt på. Her er

http://www1.lk.dk/tavlekat/start.htm

også et godt værktøj. Ja det kan faktisk gøre en hel del af installatørens arbejde, med at lave varmeberegninger mm.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som lægmand skal man ikke begynde at rode med strøm, hvis man ikke ved hvad man gør. Overlad det til en elektrikker/installatør.

Men der er ikke noget forkert/forbudt i at projekterer funktionskrav til installationen ligesom du er begyndt på. Her er

http://www1.lk.dk/tavlekat/start.htm

også et godt værktøj. Ja det kan faktisk gøre en hel del af installatørens arbejde, med at lave varmeberegninger mm.

Men Lars, det må unægteligt være nemmere at tage dialogen med elektriker/installatør i stedet for at sætte sig ind i sb..
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok