Hop til indhold
  • 0

Programmering Af Pir


mas618
 Share

Spørgsmål

Hejsa.

Jeg er i færd med at installere en række spots på bagsiden af huset, og ønsker at de skal være styret af to PIR. Det specielle er, at jeg kun vil lade de to PIR aktivere udgangen til spots, når vi ikke er hjemme (en række af tiltag mod indbrud). Med andre ord: Kan man lave en programmering, således at jeg fra en indgang inde i huset, kan "slå" de to PIR til og fra, eller på anden måde kontrollere hvornår de PIR skal aktivere udgangen?

Dernæst kunne det ogå fedt, hvis jeg (når jeg var hjemme og bare gerne ville ha lys på bagsiden), kunne aktivere udgangen fra ´en eller anden indgang i huset.

Jeg har pt. IHC Visual 1.32 og Firmware 1.xx, men vil selvfølgelig gerne opdatere. Går udfra at hvis man kan i 1.xx så kan man også i 2.0...?

Jeg takker mange gange for enhver hjælp...

Mvh

Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det kan sagtens laves, så de PIR kan "til-/frakobles". Der skal måske bare lige fremstilles en funktionsblok til formålet. Hvordan skal denne til-/frakobling ske - er det med et tryk, eller har du evt. alarm så det kan ske automatisk når alarmen til-/frakobles? Har du skumringsrelæ, så det kan laves at det kun tænder, hvis der er mørkt?

 

Angående opdatering af firmware, er det en del år siden, at der er lavet ny firmware til en visual 1 controller, og der kommer højst sandsynligt heller ikke flere. Det er kun til de nyere visual 2 controllere, at der stadig er håb om lidt opdateringer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben - tusind tak for svar.

Det var min tanke at til-/frakobling af PIR skete på simpleste måde, evt. bare et kip på en kontakt i bryggerset og og et kip på en kontakt ude i entreen. Jeg har de der kontakter hvor der er en rød diode i, så jeg legede med tanken om at lade dem indikere om PIR var til- eller frakoblet. Jeg har ikke investeret i alarm endnu, så det bliver en anden gang;)

Jeg havde endvidere forstillet mig, at anvende det virtuelle skumringsrelæ der findes her på siden.

Mht firmware, så havde jeg (nok fejlagtigt) forstået at man kunne opdatere fra version 1 til version 2? Det kræver måske at man indkøber enn helt ny controller? Altså nyt hardware? Mon den FB du nævner kan laves til 1.xx?

Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man kan desværre ikke opgradere en visual 1 controller til en visual 2 med noget software. Controlleren skal i så fald skiftes. Funktionsblokke lavet til en visual 2, fungerer heller ikke på en visual 1 og omvendt, så derfor kan man heller ikke bruge det virtuelle skumringsrelæ herinde fra, da det er lavet til en visual 2 controller. Man kan selvfølgelig sagtens lave en virtuel skumringsrelæ funktionsblok til visual 1, men det er ikke lige et 10 min. job. Ved det har været efterspurgt før herinde, men om nogen har lavet en, tør jeg ikke sige.

Har lige lavet en funktionsblok til styring af lyset, som også er forberedt til et rigtigt eller et virtuelt skumringsrelæ.

Martin.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben!

Fantastisk - glæder mig til at prøve det! Jeg har læst på dette forum, at Servodan PRI til udendørs brug var kompatible med IHC (dog ikke det indbyggede skumringsrelæ), og da de rækker væsentlig længere, har jeg tænkt mig at sætte dem på bagsiden af huset. På forsiden af huset sætter jeg en LK PIR. Spots på forsiden kører på en anden udgang, så de lever deres eget (mere normale) liv, hvor de blot er styret af PIR og skumringsrelæ. Har du hørt andet om Servodans PIR og IHC?

Endnu engang tak - super!

Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg bruger selv Servodan 41-272 PIR (+ Servodan 41-902 hætte for tæthed) udendørs, og det har kørt uden problemer her i ca. 6 år nu.

 

 

På forsiden af huset sætter jeg en LK PIR. Spots på forsiden kører på en anden udgang, så de lever deres eget (mere normale) liv, hvor de blot er styret af PIR og skumringsrelæ. Har du hørt andet om Servodans PIR og IHC?

 

Skal det forståes som at du allerede har et skumringsrelæ monteret, for så kan det jo også bruges til spots på bagsiden af huset??

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Super - det var den jeg selv havde kig på. Nej har ikke skumringsrelæ endnu, men det køber jeg sammen med de 3 pir og noget link-10 kabel. Så er det bare at få monteret PIR og trukket kabel og så rode lidt med programmeringen. Min genbo hjælper mig med montering til selve IHC controlleren...

Det blir spændende!

Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok