Hop til indhold

Yale Doorman


Clemen
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jeg har også en doorman installleret med opkobling til Verisure fuldt alarm system - men jeg har samtidig masser af z-wave udstyr - og det er bare super ærgerligt at tingene ikke snakker sammen, så hvis i finder en måde at interface til låsen på, kunne det være rigtigt spændende.

 

Leder i øvrigt efter en måde at detektere om en alm. lås med trepunkts låsning er låst (til z-wave systemet) nogen der har et godt bud på en sensor man kan bruge til det, så man kan opdage hvis ungerne har glemt at låse efter sig?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også en doorman installleret med opkobling til Verisure fuldt alarm system - men jeg har samtidig masser af z-wave udstyr - og det er bare super ærgerligt at tingene ikke snakker sammen, så hvis i finder en måde at interface til låsen på, kunne det være rigtigt spændende.

 

Leder i øvrigt efter en måde at detektere om en alm. lås med trepunkts låsning er låst (til z-wave systemet) nogen der har et godt bud på en sensor man kan bruge til det, så man kan opdage hvis ungerne har glemt at låse efter sig?

 

Hej Buggy

 

Den alm. MPL "multi point lock" kan du ved et simpelt Z-Wave Fibaro magnetkontakt http://www.etotal.dk/product/fibaro-doorwindow-sensor-3-i-1-fgk-75/ hvor magneten melder dør åben/lukket og den ekstra indgang i magnetkontakten kan tilsluttes en mikroswitch i slutblikket for låsen som så vil indikere låst/ulåst.

 

Det er kun teoretisk Z-Wave viden der jeg kun har brugt en enkelt eften på lidt Z-Wave læsning i forbindelse med Yale Doorman.

 

Microswitch til slutblik, kan jeg sælge dig igennem min arbejdsplads Låsepartner, jeg skal blot bruge lidt billeder af din lås og slutblik, for at sælge dig den rigtige type.

 

Undskyld dette Z-Wave inlæg, men synes det relatere til Yale Doorman, og tilbagemelding til f.eks IHC mht. almindelige mekaniske låse, som beskrevet ovenfor.

 

Mvh.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nyt om Yale Doorman generelt

 

Jeg har fået de amerikanske Yale doorman stumper hjem.

 

Efter et par tests er jeg kommet frem til flg.:

 

Udstyret er:

1 stk. Vera Light Z-wave controller, US Z-Wave bånd

1 stk. Yale doorman, real living Z-wave model, US Z-Wave bånd

(1 sæt Philips HUE, bare for testens skyld)

 

https://www.youtube.com/watch?v=MSlTGJx4o6g&feature=youtu.be

 

Setup er med Yale Doorman Z-Wave US version, PIN koder og tilbagemelding fra låsen sendes altsammen via Z-Wave begge veje til Vera gateway. dvs. at man styre alle funktioner, PIN-koder og tilbagemeldinger fra Z-Wave controlleren.

 

Her lidt billeder af grejet.

 

Min Skandinaviske Yale Doorman accepterede desværre ikke Yale Z-Wave modulet, men det kan der være flere årsager til, pin-outs og firmware etc...

 

Så det var en dead end, for EU pt.

 

Så vi er nok tilbage til reverse engineering igen, mht. IHC og Yale Doorman.

post-5975-0-47282100-1396944180_thumb.jp

post-5975-0-81290300-1396944181_thumb.jp

post-5975-0-71390200-1396944182_thumb.jp

post-5975-0-40637800-1396944183_thumb.jp

post-5975-0-18882800-1396944184_thumb.jp

post-5975-0-07813100-1396944185_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg forstår ideen mht. OpenHAB, men selve den fysiske programmering kommer jeg til kort.

 

Har OpenHAB en snabel over i IHC Visual 2 controlleren via IP?

 

Jeg ved at http://thebridgekeeper.com/bridgekeeper.php kan overtage en IHC installation og styre de forskellige moduler, samtidigt med at den kommunikere med Z-Wave, KNX og etc... den er bygget på en Rasperry så den skulle være rimelig fleksibel, og måske man kan spare en OpenHAB server, men så Giver man afkald på IHC Visual....

 

Men som ntidligere nævnt er jeg frisk på diverse tests og demo, da jeg i form af mit arbejde har adgang til ALT hvad der har med sikkerhed omkring døren, hvad enten det er alarm, videoovervågning, adgangskontrol, mekanisk sikring, sikkerhedsdøre og elektromekanisk sikring osv....

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, OpenHAB har en snabel over i IHC controlleren via IP og login. Jeg kan fra OpenHAB's interface styre min IHC installation. Som jeg forstår OpenHAB - er stadig ved at lære OpenHAB - kan man overlade de intelligente ting til OpenHAB - hjemme sim, sluk alt mv. - og lade IHC være en "dum" - installation. Hvis man vil det, eller forsat lade IHC tage sig af det.

Man kunne eksempelvis lade OpenHAB være den centrale enhed, som sammenkobler andre typer systemer og - som jeg har fået stået - kan kommunikere på tværs af disse systemer.

Jeg har kun IHC i dag så har ikke afprøvet det med at få systemer til at snakke på tværs. OpenHAB er gratis, rimelig let at installere på Windows, Linux, Mac eller RasberryPI, så det bare med at give det et forsøg. :)

Jeg har leget med tanken - i mangel af at LK ikke kan levere trådløse sensorer - at benytte OpenHAB som gateway mellem z-wave og IHC, således jeg kan benytte trådløse Z-wave komponenter - magnetkontakter, PIR mv. (der findel en del mere komponenter til z-wave i forhold til IHC) - og have IHC til at tænde/slukke lys mv. ud fra input fra z-wave PIR's.

Det er dog kun teori fra min side endnu.

Håber det giver mening det jeg skriver.

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, OpenHAB har en snabel over i IHC controlleren via IP og login. Jeg kan fra OpenHAB's interface styre min IHC installation. Som jeg forstår OpenHAB - er stadig ved at lære OpenHAB - kan man overlade de intelligente ting til OpenHAB - hjemme sim, sluk alt mv. - og lade IHC være en "dum" - installation. Hvis man vil det, eller forsat lade IHC tage sig af det.

Man kunne eksempelvis lade OpenHAB være den centrale enhed, som sammenkobler andre typer systemer og - som jeg har fået stået - kan kommunikere på tværs af disse systemer.

Jeg har kun IHC i dag så har ikke afprøvet det med at få systemer til at snakke på tværs. OpenHAB er gratis, rimelig let at installere på Windows, Linux, Mac eller RasberryPI, så det bare med at give det et forsøg. :)

Jeg har leget med tanken - i mangel af at LK ikke kan levere trådløse sensorer - at benytte OpenHAB som gateway mellem z-wave og IHC, således jeg kan benytte trådløse Z-wave komponenter - magnetkontakter, PIR mv. (der findel en del mere komponenter til z-wave i forhold til IHC) - og have IHC til at tænde/slukke lys mv. ud fra input fra z-wave PIR's.

Det er dog kun teori fra min side endnu.

Håber det giver mening det jeg skriver.

Mvh Søren

 

Hej Søren

 

Jeg kunne låne/udleje dig mit demo udstyr som består af:

1 stk. Vera light US ver.

1 stk. Yale Doorman real living Z-Wave US ver.

 

Så kan du se om vi i fællesskab kan komme på rette vej, men udstyret står i vores el-afd. i Herlev

 

Jo mere jeg har har af hardcases omkring integration, jo mere har jeg at gå videre med i organisationen.

 

mvh.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Buggy

 

Den alm. MPL "multi point lock" kan du ved et simpelt Z-Wave Fibaro magnetkontakt http://www.etotal.dk/product/fibaro-doorwindow-sensor-3-i-1-fgk-75/ hvor magneten melder dør åben/lukket og den ekstra indgang i magnetkontakten kan tilsluttes en mikroswitch i slutblikket for låsen som så vil indikere låst/ulåst.

 

Det er kun teoretisk Z-Wave viden der jeg kun har brugt en enkelt eften på lidt Z-Wave læsning i forbindelse med Yale Doorman.

 

Microswitch til slutblik, kan jeg sælge dig igennem min arbejdsplads Låsepartner, jeg skal blot bruge lidt billeder af din lås og slutblik, for at sælge dig den rigtige type.

 

Undskyld dette Z-Wave inlæg, men synes det relatere til Yale Doorman, og tilbagemelding til f.eks IHC mht. almindelige mekaniske låse, som beskrevet ovenfor.

 

Mvh.

@Dexter.

 

Hermed lige et par billeder at slutblikket og låsen. Det er en tre-punkts lås, hvor man skal løfte op i håndtaget. Kunne være fint hvis du kan skaffe en switch der kan detektere om døren er låst.

Jeg har interface til z-wave.

post-6584-0-77396200-1396976410_thumb.jp

post-6584-0-29516300-1396976412_thumb.jp

post-6584-0-45380900-1396976413_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Buggy

 

Den alm. MPL "multi point lock" kan du ved et simpelt Z-Wave Fibaro magnetkontakt http://www.etotal.dk/product/fibaro-doorwindow-sensor-3-i-1-fgk-75/ hvor magneten melder dør åben/lukket og den ekstra indgang i magnetkontakten kan tilsluttes en mikroswitch i slutblikket for låsen som så vil indikere låst/ulåst.

 

Det er kun teoretisk Z-Wave viden der jeg kun har brugt en enkelt eften på lidt Z-Wave læsning i forbindelse med Yale Doorman.

 

Microswitch til slutblik, kan jeg sælge dig igennem min arbejdsplads Låsepartner, jeg skal blot bruge lidt billeder af din lås og slutblik, for at sælge dig den rigtige type.

 

Undskyld dette Z-Wave inlæg, men synes det relatere til Yale Doorman, og tilbagemelding til f.eks IHC mht. almindelige mekaniske låse, som beskrevet ovenfor.

 

Mvh.

 

Jeg har brugt en lille induktiv aftaster med kort tasteafstand (4 mm så vidt jeg husker).

Link til kommentar
Del på andre sites

@Dexter.

 

Hermed lige et par billeder at slutblikket og låsen. Det er en tre-punkts lås, hvor man skal løfte op i håndtaget. Kunne være fint hvis du kan skaffe en switch der kan detektere om døren er låst.

Jeg har interface til z-wave.

Hej Buggy

 

Det er en lidt ældre stanglås, som ikke vil give dig en 100% indikering af om låsen er låst, da der ikke er nogen rigle på midten af stanglåsen, som kun kommer ud ved nøgledrejning, så din evt. tilbagemelding vil altid snyde lidt da, kolberne i top og bund altid kan klikkes ud, når man tager op i håndtaget.

Så den eneste tilbagemelding du kan regne med er åben/lukket dør i dit tilfælde.

 

mvh.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Søren

 

Jeg kunne låne/udleje dig mit demo udstyr som består af:

1 stk. Vera light US ver.

1 stk. Yale Doorman real living Z-Wave US ver.

 

Så kan du se om vi i fællesskab kan komme på rette vej, men udstyret står i vores el-afd. i Herlev

 

Jo mere jeg har har af hardcases omkring integration, jo mere har jeg at gå videre med i organisationen.

 

mvh.

Hej

Det kunne være sjovt at prøve, men jeg kommer desværre sjældent over til KBH. Holder mig som regel til Fyn og af og til Århus / Ålborg med jobbet.

Jeg tror desværre ikke at din Z-wave controller er understøttet af OpenHAB:

https://github.com/openhab/openhab/wiki/Z-Wave-Binding

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Er der nogen som har kigget mere på de modul ben som Yale Doorman benytter? Hvis de ikke vil lave et z-wave modul kunne det måske tænkes at strikke noget sammen selv.

2 ben går til forsyningsspænding og resten kunne være så simpelt som åbn/luk. Det ville naturligvis gør den nem at "hacke" hvis indbrudstyven vil den vej ud, så måske er det for meget at håbet på?

 

Hvis det er simpelt lavet ville denne dims sikkert kunne styre det OG passe i låsen: http://fibarouk.co.uk/support-download/FGBS321-Universal-Sensor-en-2.1-2.3.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

Er der nogen som har kigget mere på de modul ben som Yale Doorman benytter? Hvis de ikke vil lave et z-wave modul kunne det måske tænkes at strikke noget sammen selv.

2 ben går til forsyningsspænding og resten kunne være så simpelt som åbn/luk. Det ville naturligvis gør den nem at "hacke" hvis indbrudstyven vil den vej ud, så måske er det for meget at håbet på?

 

Hvis det er simpelt lavet ville denne dims sikkert kunne styre det OG passe i låsen: http://fibarouk.co.uk/support-download/FGBS321-Universal-Sensor-en-2.1-2.3.pdf

Der er strøm, men resten ser ud til at være datakommunikation, set ud fra chip layout.

Fibaro modulet kender jeg fra mit sommerhus, udfordringen med netop dette modul er at de to udgange følger de to indgange ubetinget. Da modulet er ment som et mellemmodul mellem en alarmføler og et alarmanlæg, for at kunne dele alarmenheder mellem sit z-wave netværk og alarmen.

Mvh.

Dexter

Men jeg er nu ret sikker på at der kommer en EU Z-wave udgave af vores kære doorman, hvorvidt der kommer et i/o modul til 3 part er uvist, men det ku dæleme være praktisk...

Jeg ved Clemen har gang i noget trylleri, men jeg ved ikke hvor langt...

Link til kommentar
Del på andre sites

Men jeg er nu ret sikker på at der kommer en EU Z-wave udgave af vores kære doorman, hvorvidt der kommer et i/o modul til 3 part er uvist, men det ku dæleme være praktisk...

 

 

Dexter, det lyder jo godt. Har ikke kunne hive noget svar ud af Ruko angående dette. Hvis man nu bare kunne være sikker på det ville jeg straks investere i denne lås og så tilføje z-wave modulet senere når det kommer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dexter, det lyder jo godt. Har ikke kunne hive noget svar ud af Ruko angående dette. Hvis man nu bare kunne være sikker på det ville jeg straks investere i denne lås og så tilføje z-wave modulet senere når det kommer.

Hej Cosworth

 

Ja jeg afventer også med spænding.

 

Jeg tror desværre ikke du får meget ud af Ruko, medmindre du ringer som leverandør, kommune eller lign.

 

Jeg arbejder i et søsterselskab til Ruko, og er i dialog omkring netop det du/vi efterspørger.

 

Status pt. er at den Yale ansvarlige for DK hos Ruko, har taget mine ideer med op til Stockholm ASSA ABLOY vores moderselskab, for at høre om udviklingsmulighederne omkring netop Z-Wave da de jo allerede har en fungerende version i US.

 

Jeg har googlet mig frem til at man burde kunne tage EU VERA boks og en US VERA boks og bridge dem til en enhed, derved vil man på US boksen kunne drive US Z-Wave enheder "Yale Doorman US" og retsen på EU boksen.

 

Det er selvfølgelig kun teoretisk da Z-Wave US frekvensen jo ikke må bruges i EU :)

 

Undskyld at jeg i dette fora skriver lidt om Z-Wave, men det er i den gode sags tjeneste omkring at vi alle kan få glæde af Yale Doorman i et eller andet omfang.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...

Nope

intet nyt på Z-Wave fronten, Jeg ´har dog udstyret mit sommerhus med Z-wave, det virker ganske fint, men UDEN Doorman :(

 

Jeg er ved at se på om vi skal tage denne lås ind i vores butik mht. Z-wave og kompabilitet med 3-part.

 

http://www.poly-control.com/#danalock

 

De er pt. nok de mest fleksible mht. integration pt.

 

Men jeg har endnu ikke nogen erfaring med dem...

 

Pt. er jeg ved at undersøge om jeg skal gå en helt tredje vej i mit nye hus, med noget der hedder http://www.loxone.com/ som virker til at være det nye "sort"

 

mvh

Dexter

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year later...

Nope

intet nyt på Z-Wave fronten, Jeg ´har dog udstyret mit sommerhus med Z-wave, det virker ganske fint, men UDEN Doorman :(

 

Jeg er ved at se på om vi skal tage denne lås ind i vores butik mht. Z-wave og kompabilitet med 3-part.

 

http://www.poly-control.com/#danalock

 

De er pt. nok de mest fleksible mht. integration pt.

 

Men jeg har endnu ikke nogen erfaring med dem...

 

Pt. er jeg ved at undersøge om jeg skal gå en helt tredje vej i mit nye hus, med noget der hedder http://www.loxone.com/ som virker til at være det nye "sort"

 

mvh

Dexter

hej så har jeg fundet godt nyt man kan få et zwave modul der ligner utrolig meget det til verisure.

det er fordi at de i england lige er kommet med yale doorman som kalder smart lock her er link.

 

http://www.yale.co.uk/en/yale/couk/productsdb/smart-locks/Keyfree-Connected-Smart-Lock/

 

http://www.yalestore.co.uk/locks/smartlocks/keyfree-module-zwave-compatible.html

 

tænker man kan prøve at købe modul og se om det virker ? 

har også skrevet til ruko i dk se hvad de siger men er som regel ikke meget meddelsom.

jeg kan evt godt prøve og skaffe det hvis dexter vil teste det da jeg ikke har en lås før dette kan lade sig gøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 9 months later...
På 16/8/2015 at 20:22 , Allan Koburg Frederiksen skrev:

hej så har jeg fundet godt nyt man kan få et zwave modul der ligner utrolig meget det til verisure.

det er fordi at de i england lige er kommet med yale doorman som kalder smart lock her er link.

 

http://www.yale.co.uk/en/yale/couk/productsdb/smart-locks/Keyfree-Connected-Smart-Lock/

 

http://www.yalestore.co.uk/locks/smartlocks/keyfree-module-zwave-compatible.html

 

tænker man kan prøve at købe modul og se om det virker ? 

har også skrevet til ruko i dk se hvad de siger men er som regel ikke meget meddelsom.

jeg kan evt godt prøve og skaffe det hvis dexter vil teste det da jeg ikke har en lås før dette kan lade sig gøre.

Hey Allan,

Fik du nogensinde svar fra Ruko i DK?

Mvh

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok