Hop til indhold
  • 0

And blok 4.01

Martin1354922221
 Share

Spørgsmål

Jeg har lidt problemer med den FB, som hedder 4.01 And blok.Den har 10 indgange og alle skal være "On" før udgang bliver trukket. Men den har "powerup" hvor alle indgange er "on", kan det passe ? Jeg havde tænkt mig at lave den om til kun 2 indgange - og det kan jeg godt finde ud af. Men jeg kan ikke finde ud af at ændre den power up tilstand.Hvordan ændre man i program - når der står power up, jeg vil bare ændre det fra on til off ?På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Nja, ved ikke lige om jeg vil give dig helt ret Thomas :)Power-up er et signal der kommer ind om at controlleren lige er startet op.Det den gør, er at når controlleren lige er startet op, ser den om alle indgangene er on, hvis de er det, så sætter den også udgangen on.Jeg kan ikke lige se hvorfor du skulle lave dem til off?Men altså, slet dem, og hiv dem over igen, og vælg off i stedet for on.Hvis du vil lave den så den kun har 2 indgange, så slet indgang 3-10 og slet "Indgang x går ON" hvor X er 3 og op til 10.Nu når jeg ser på den, så undrer jeg mig da lidt over den tomme betingelse der er sat ind i "En indgang går OFF", men det gør nu ikke noget...P.S. husk du skal låse funktionsblokken op før du kan ændre i den...

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg ville egentlig bare have en FB hvor betingelser er at begge indgange skal være on - før udgang går on. Og så er det jo lidt surt den er on fra start.Jeg har brugt den FB der hedder "betinget blok 4.08" men syntes den er lidt "underlig", for permit signal skal have været der lidt før indgang reagere. - måske bare problem i simulering, men...Jeg har slettet indgang 3-10, men kan ikke ændre den "power up" ting. Hvordan gør man lige det ? Markere jeg den har jeg ingen muligheder - selvom jeg har låst den op.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Ja, det er man nød til, med mindre man vil lege i XML ;)MEN nu er det jo sådan at hvis du lod den være, ville den gå ind og se når man tænder for strømmen, hvis der kommer signal ind på begge indgangene, så tænder den udgangen, hvis ikke, så slukke den udgangen...Hvis du har ændret noget til off, så slukker den bare udgangen hvis begge signaler er der...Du kan evt. prøve at sætte noget konstant ind på dine 2 indgange, og så starte simuleringen, og se hvad der sker ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Det er jo netop det, jeg vil lave 2 tryk som begge skal trykkes for at aktivere funktion. Men så snart jeg starter simulering tænder den udgang - uden at jeg har ændret på indgange. De står som standard "on". Har så rettet i programmet så de starter "off" og så virker det. :)Den skal vist have et "off" signal på en indgang før det virker - og det har jeg jo ikke fra tryk.Eller har jeg lavet noget galt ?

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

hvis de "logisk" er sat til OFF, vil den kun sætte en udgange hvis begge er indgange er i OFF.man kunne lave en hvor begge indgange er i ON og udgang går i enten ON eller OFF ( efter dit ønske selvfølgelig)du kan lege lidt med denne..:) [file name=unavngivet-5814b87ff17e5ae61917c44bd2efab80.zip size=2656]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/unavngivet-5814b87ff17e5ae61917c44bd2efab80.zip[/file]

unavngivet-5814b87ff17e5ae61917c44bd2efab80.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Grunden til de som standard står som on, er at du så kan nøjes med at benytte de indgange du har brugt for, og så virker den stadig ;)Hvis du sætter et tryk ind på, som ikke er trykket, så går indgangen off indtil der er nogen der trykker på den ;)Så egentlig behøvede du ikke ændre noget som helst på funktionsblokken..

Link til kommentar
Del på andre sites