Hop til indhold

Garageport Og Ihc


 Share

Recommended Posts

Hej.

 

Jeg er igang med at renovere vores hus og der bliver lavet IHC Alarm, lys samt andre småting. Jeg vil også godt have mine garageporte over på, Jeg har 3 stk. jeg skal til at skifte ud. Jeg vil derfor godt skaffe den rigtige åbner i God kvalitet der holder mange år samt og som kan styres / overvåges af min IHC.

 

Så er der nogen bestemte mærker/modeller man skal gå efter?

 

På forhånd tak. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lavet en løsning i IHC som er ret basic:

 

Der er en mikroswitch som aktiveres når porten er lukket.

Der er et relæ som sender besked til porten - min port er således lavet at hvis den er lukket så åbner den, hvis der trykkes undervejs så stopper den og trykke der igen så lukkes der.

 

Når porten åbnes sætter jeg en timer igang som passer med tiden som porten er om at åbne - hvis timeren når det tid som porten er om at åbne så er porten åben. Hvis der trykkes når den er åben så lukker den. Mens timeren kører så er den i åbner eller lukker status (alt efter hvilken status den var i da der blev trykket). Trykkes den imens timeren kører så registreres det som port stoppet.

 

Det eneste "problem" der er at hvis nogen benytter den originale fjernbetjening til at trykke mens den er ved at åbne så vil timeren fortsætte og sætte status til åben (selvom den jo reelt er stoppet halvvejs) - men det betyder ikke noget da det kun er en visning og hvis man trykker igen vil porten så alligevel lukke eller åbne.

/Mikkel

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg har lavet en løsning i IHC som er ret basic:

 

Der er en mikroswitch som aktiveres når porten er lukket.

Der er et relæ som sender besked til porten - min port er således lavet at hvis den er lukket så åbner den, hvis der trykkes undervejs så stopper den og trykke der igen så lukkes der.

 

Når porten åbnes sætter jeg en timer igang som passer med tiden som porten er om at åbne - hvis timeren når det tid som porten er om at åbne så er porten åben. Hvis der trykkes når den er åben så lukker den. Mens timeren kører så er den i åbner eller lukker status (alt efter hvilken status den var i da der blev trykket). Trykkes den imens timeren kører så registreres det som port stoppet.

 

Det eneste "problem" der er at hvis nogen benytter den originale fjernbetjening til at trykke mens den er ved at åbne så vil timeren fortsætte og sætte status til åben (selvom den jo reelt er stoppet halvvejs) - men det betyder ikke noget da det kun er en visning og hvis man trykker igen vil porten så alligevel lukke eller åbne.

/Mikkel

 

 

Hej Mikkel

 

Vil du oplyse hvilket relæ du har brugt og hvordan du har for forbundet det i din IHC installation ?

Du er også mere end velkommen til at ligge din FB op til download :-)

 

/Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej Mikkel

 

Vil du oplyse hvilket relæ du har brugt og hvordan du har for forbundet det i din IHC installation ?

Du er også mere end velkommen til at ligge din FB op til download :-)

 

/Thomas

 

Jeg kan ikke lige huske relæerne - det er bare nogle 230v Schack relæer fordi jeg havde ikke lige flere 24v udgange og nok 230v udgange.

 

Det er ret simpelt - jeg har også vedhæftet min funktionsblok - både styring og alarmen skulle være med. Alarmen kan du jo undvære.

 

Selve styringen fungere således:

Input:

Åben/Luk: er de input (trådløse/tryk med mere der skal kunne åbne/lukke porten)

Port status: er der hvor du har magnetkontakten forbundet som fortæller om porten er lukket eller ej.

 

Udgang:

Udgang: er relæet som sender besked til porten om at åbne og lukke (forbundet til port motoren)

Garagestatus: er bare en fin måde at se portens status på altid

 

Indstillinger:

Forløb: Er den tid porten er om at køre helt op/ned - med 1-2 sekunder lagt oveni for en god ordens skyld

 

Hvis du ønsker det kan jeg tage billeder af det hele og beskrive det lidt mere?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige huske relæerne - det er bare nogle 230v Schack relæer fordi jeg havde ikke lige flere 24v udgange og nok 230v udgange.

 

Det er ret simpelt - jeg har også vedhæftet min funktionsblok - både styring og alarmen skulle være med. Alarmen kan du jo undvære.

 

Selve styringen fungere således:

Input:

Åben/Luk: er de input (trådløse/tryk med mere der skal kunne åbne/lukke porten)

Port status: er der hvor du har magnetkontakten forbundet som fortæller om porten er lukket eller ej.

 

Udgang:

Udgang: er relæet som sender besked til porten om at åbne og lukke (forbundet til port motoren)

Garagestatus: er bare en fin måde at se portens status på altid

 

Indstillinger:

Forløb: Er den tid porten er om at køre helt op/ned - med 1-2 sekunder lagt oveni for en god ordens skyld

 

Hvis du ønsker det kan jeg tage billeder af det hele og beskrive det lidt mere?

 

Hej Mikkel.

 

Tak for dit svar.

Tror ikke du fik vedhæftet din FB :-)

 

Må jeg spørge hvilke type port det er at du har ? Er det en Crawford ???

I min motorstyring (ULTRA fra Crwaford), er der et RJ11 stik, som jeg tilsyneladende kan bruge til impuls.

Men jeg er i tvivl om, hvad der er hvad i de 4 ledere.

 

Det ville være super med en vejledning (evt. med billeder) for dummies, i hvordan dit setup er lavet :-)

 

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

I min motorstyring (ULTRA fra Crwaford), er der et RJ11 stik, som jeg tilsyneladende kan bruge til impuls.

Men jeg er i tvivl om, hvad der er hvad i de 4 ledere.

 

Jeg har også Crawford Ultra på mine porte, og der er det pin 1 og 3 der skal bruges i det RJ11 stik. I de stik, som fulgte med mine, er det den sorte og røde leder. (pin 1 = sort, pin 2 = grøn, pin 3 = rød, pin 4 = gul)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Det er samme port jeg har og det er korrekt som Torben S. skriver så vidt jeg husker - men vi prøvede os bare frem.

 

Jeg skal prøve at få taget billeder nu her - jeg smider lige funktionsblokken lige igen.

 

 

Det er samme port jeg har og det er korrekt som Torben S. skriver så vidt jeg husker - men vi prøvede os bare frem.

 

 

Jeg skal prøve at få taget billeder nu her - jeg smider lige funktionsblokken lige igen.

 

Garageport styring (Højre).zip

 

Og lige lidt mere info - det er lavet meget simpelt:

 

1. Der er forbundet to ledninger til mikroswitchen som går ind i en IHC indgang - på den måde kan man se om porten er lukket eller ej.

2. Der er forbundet to ledninger ud fra er 230V IHC output modul til et 230v relæ som igen er forbundt til de to ben i RJ11 stikket - på den måde "kortsluttes" det og porten kører op, ned eller stopper (ganske som hvis man trykker på fjernbetjeningen)

 

Det er hvis bare det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year later...

Det er samme port jeg har og det er korrekt som Torben S. skriver så vidt jeg husker - men vi prøvede os bare frem.

 

 

Jeg skal prøve at få taget billeder nu her - jeg smider lige funktionsblokken lige igen.

 

attachicon.gifGarageport styring (Højre).zip

 

Og lige lidt mere info - det er lavet meget simpelt:

 

1. Der er forbundet to ledninger til mikroswitchen som går ind i en IHC indgang - på den måde kan man se om porten er lukket eller ej.

2. Der er forbundet to ledninger ud fra er 230V IHC output modul til et 230v relæ som igen er forbundt til de to ben i RJ11 stikket - på den måde "kortsluttes" det og porten kører op, ned eller stopper (ganske som hvis man trykker på fjernbetjeningen)

 

Det er hvis bare det.

Mikkel (eller en anden venlig sjæl):

 

Jeg er ved at implementere nævnte FB, men kan ikke rigtig få "delen" omkring alarmen til at fungere. Jeg håber på lidt hjælp til at forbinde portstyringen ind i 6.2.01.g - er der en venlig sjæl, der vil hjælpe?  :) Når jeg prøver at simulere i portstyringen kan jeg (desværre) ikke få noget til at fungere i og omkring alarmen.

 

Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

Mikkel (eller en anden venlig sjæl):

 

Jeg er ved at implementere nævnte FB, men kan ikke rigtig få "delen" omkring alarmen til at fungere. Jeg håber på lidt hjælp til at forbinde portstyringen ind i 6.2.01.g - er der en venlig sjæl, der vil hjælpe?  :) Når jeg prøver at simulere i portstyringen kan jeg (desværre) ikke få noget til at fungere i og omkring alarmen.

 

Hilsen Torben

 

Hvad sker der?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...

Det er samme port jeg har og det er korrekt som Torben S. skriver så vidt jeg husker - men vi prøvede os bare frem.

 

 

Jeg skal prøve at få taget billeder nu her - jeg smider lige funktionsblokken lige igen.

 

attachicon.gifGarageport styring (Højre).zip

 

Og lige lidt mere info - det er lavet meget simpelt:

 

1. Der er forbundet to ledninger til mikroswitchen som går ind i en IHC indgang - på den måde kan man se om porten er lukket eller ej.

2. Der er forbundet to ledninger ud fra er 230V IHC output modul til et 230v relæ som igen er forbundt til de to ben i RJ11 stikket - på den måde "kortsluttes" det og porten kører op, ned eller stopper (ganske som hvis man trykker på fjernbetjeningen)

 

Det er hvis bare det.

Hvilken input modul er det bruger ?

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg har bestilt et 24v output

 

men kan se der 3 forskellige input moduler 24v, 230v og 24/3

 

har du evt et tegning over hvordan microswitchen skal sættes til

 

for output skal jo bare i relæ som laver en kort kortslutning så porten starter med at køre..

 

Send mig lige en privat besked som reminder så kigger jeg på det anden bærbare - så kan du få hele forklaringen og lidt dokumentation.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hermed lidt billeder af min løsning.

 

Det er relativt simpelt:

 

Der er et 230v relæ forbundet til en 230v IHC output modul - udgangen på relæet er forbundet til "indgang 7" på garagemotoren (den der bruges til vægmonteret tryk for åben/lukket) - stikket er et RJ11 stik mener jeg. Så kan man køre porten op, stoppe porten, køre ned og stoppe igen. Indgangen gør reelt set det samme som tryk på alm. fjernbetjening til porten.

 

post-3929-0-51533400-1434486007_thumb.jp

post-3929-0-64394800-1434486015_thumb.jp

 

Der er så monteret en microswitch (http://dk.rs-online.com/web/p/dorkontakter-med-mikroswitch/6820756/) i toppen af skinnen i garagen med en U-profil - det er en møg løsning som jeg er ved at overveje at lave om til en magnetkontakt. Microswitchen er så bare forbundet til et IHC input modul.

post-3929-0-30331900-1434486021_thumb.jp

 

post-3929-0-61200200-1434486026_thumb.jppost-3929-0-82746900-1434486031_thumb.jppost-3929-0-00524300-1434486037_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok