Hop til indhold
  • 0

Hjælp Til Programmering


Peter286
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg er igang med for mig et større arbejde med at lave et ferie program som passer mine ønsker, jeg har også fået det lavet langt hen af vejen, så det virker. Jeg mangler dog muligheden for ar koble et ur til, som bestemmer aktiveringen af ferie programmet. Og her starter problemerne så.

Uanset hvordan jeg kobler FB 2.1.02a op på programmet virker det ikke, ja faktisk virker intet af det tidligere som det gjorde før.

Det er faktisk lidt som om at første tryk gør ur blokken det rigtige derefter så virker intet efter hensigten.

Jeg har derfor behov for hjælp til at finde fejlen. Jeg har lavet ferie programmet af en række forskellige FB'er som hver er koblet op på hinanden mv.

Er der nogen der kunne have interesse i at hjælpe mig, for så vil jeg smide programmet op, samt fortælle lidt om opbygningen samt målet med programmet.

Håber der er nogen der har lyst til at hjælpe mig? For er kørt fast. Helt fast.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hej,

 

Her er programmet så.

 

Forklaringen er sådan er.:

 

Venstre side under ferieprogram er.:

 

  • Tænd/sluk ferie(bruger defineret indgang, som kun eksistere i ihcremote - som skal bruges til at tænde/slukke ferieprogrammet)
  • Statuslampe(er en brugerdefineret udgang, der viser om ferieprogrammet er on/off - eksistere også kun ihcremote)
  • Spot Stue Status foran(er en brugerdefineret udgang, der viser om spotsne er on/off når programmet kører)
  • Spot Stue Status bagerst(er en brugerdefineret udgang, der viser om spotsne er on/off når programmet kører)

Højre side under ferieprogram er.:

 

  • sol op nedgang v5(virtuel skumringsrelæ)
  • 1.1.01d avanceret kip - ferieprogram statuslampe(udløser on/off af statuslampe i venstre side, ved aktivering af tænd/sluk ferieprogram)
  • 1.1.02e puls (tænd/sluk alt)(er den der styrer aktiveringen af hjemmesimulerings FB´erne samt statuslampen)
  • 6.3.02e (giver sig selv, det er selve lamperne der styres af en simulering)
  • 1.1.01d Spot stue foran/bagerst status(udløser venstre sides on/off indikation af status på lamperne)

 

Alt det hele funker, og gør det, det skal....MEEEN.... istedetfor at hjemmesimulerings timeren styrer hvornår lamperne er tændt/slukket efter aktivering af ferieprogram, vil jeg gerne have et ur koblet ind, og denne til at styre aktiveringen af simuleringen.

 

Altså f.eks..

 

Jeg tager hjemmefra, aktivere ferieprogrammet på iphonen, men istedetfor at simuleringen går i gang med det samme(som den gør nu,hvis skumring er on), så vil jeg have at simuleringen går igang, men først tænder lamperne, når klokken er et bestemt tidspunkt, f.eks kl 18.30.

 

Og det kan jeg bare ikke fatte hvordan skal sættes op, har både koblet uret op på den ene og den anden måde, uden held.

 

Grunden til at jeg har lavet det sådan som jeg nu engang har, er at vi har tavlemonteret eltako lysdæmpere, som skaber en masse problemer, med andre udgaver af hjemmesimulering, og derfor har jeg nu gjort sådan, ved godt at der er en masse FB´er koblet op på kryds og tværs, men det er nu sådan jeg har kunne løse det.

 

Lars har tidligere lavet et hjemmesimuleringsprogram til mig, som jeg egentligt synes kørte ok, dog kunne vi ikke se om det var tændt eller ej, men det kørte.

Men pludselig, efter lang tid hvor vi ikke havde brugt det, så virkede det ikke ordentligt og kørte kun på nogle af lamperne, og når jeg så slog det fra, så kørte de andre lamper, bare noget rod for at sige det mildt. Det kørte godt nok via ure, men nu når det ikke virkede måtte jeg prøve noget nyt.

 

Hardware på controlleren er 6.2

Software er 2.7.144

 

Spørg endelig, hvis noget forvirre.

 

 

Mirabellehegnet_02_03_13.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja det er da godt nok en lidt alternativ hjemmesimulering, men hvis den virker er det jo helt fint.. For at styre tiden af de 2 hjemmesimulerings fb., indsætter man bare en ur fb., eksempelvis 2.1.01.a., og trækker udgang for ur til indgang for ur i dine hjemmesimulerings fb. Så startes/stoppes hjemmesimuleringen af både skumring og ur.

I vedhæftede starter simuleringen således kl. 18.30 og stopper 23.45. Tiderne indstilles i ur fb.

Peter286.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja hvis man først får stirret sig blind på noget, kan det være svært at se løsningen selvom den måske er lige til. :P

 

Hvis du ikke vil have de 2 hjemmesimulerings fb. til at starte samtidigt på ur, kan du selvfølgelig bare sætte en ekstra ur fb. ind med andre tider, og lade dem styre hver sin hjemmesimulerings fb.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er nemlig det, det første man bliver blind på er øjnene.

 

Jep er med på at, jeg bare sætter flere ur FB´er ind.

 

Måske du kan hjælpe mig med en ting mere

 

når nu programmet kører og jeg kommer hjem og vil deaktivere det, så de steder hvor jeg har mine eltako lysdæmper kørende på programmet, der skifter de status fra enten tænd/slukket til slukket/tænd.

 

altså et spot med lysdæmper, der er tændt når programmet deaktiveres, slukkes, og et spot der er slukket når programmet deaktiveres tændes.

 

Det laver jo rod i mine statusser på lamperne til næste gang, jeg aktivere programmet, så tror jeg de er modsat af det de i virkeligheden er??? - sådan som det er nu er jeg nødt til at manuelt ændre det hver gang jeg har deaktiveret programmet...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvor mange har du af de Eltako lysdæmpere? Jeg kunne nemlig godt lige tænke mig at lave et eksperiment med styring af dem via en af LK's fb. for dimmere, og deraf en langt mere overskuelig hjemmesimulering/ferieprogram. Kan det passe at du har 9 stk., hvoraf de 2 er til udendørs belysning?

Kører du evt. med en sluk alt funktion også?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dem jeg vil have styring på er.:

Stue foran

Køkken bord

Entre

Resten af stederne er enten wireless stikkontakter og almindelige kip lampeudtag

Pt som det er Idag er det en puls der udløser tænd/sluk af dæmperne og derfor kan jeg ikke i ihcremote se status om de er tændte eller slukkede. Kan kun se at de skifter fra off til on og så til off igen.

Derfor jeg har prøvet at lave status i ferieprogrammet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så er der lige et program til afprøvning. Det er som sagt lidt et eksperiment med de Eltako, da jeg ikke kender dem. Jeg har indsat et defineret udgangsprodukt for hver dimmer, så du burde kunne se om dæmperne er tændt i IHCRemote. Jeg har også lavet en sluk alt fb. (under generelt). Jeg har ikke forbundet noget tryk til den, men du kan evt. afprøve den fra serviceview. Der ligger stadig kun de 2 dæmpere som du selv havde anvendt i ferieprogrammet. De 2 definerede udgangsprodukter du har lagt ind der, tænder sammen med lysdæmperne, men kun når ferieprogrammet er aktivt, og altså ikke når du er hjemme og har tændt for dæmperne normalt. Håber at det fungerer, men det er som sagt lige et eksperiment. Ellers må du lige smide det gamle program i igen.  :)

 

 

Peter286_1.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så er der lige et program til afprøvning. Det er som sagt lidt et eksperiment med de Eltako, da jeg ikke kender dem. Jeg har indsat et defineret udgangsprodukt for hver dimmer, så du burde kunne se om dæmperne er tændt i IHCRemote. Jeg har også lavet en sluk alt fb. (under generelt). Jeg har ikke forbundet noget tryk til den, men du kan evt. afprøve den fra serviceview. Der ligger stadig kun de 2 dæmpere som du selv havde anvendt i ferieprogrammet. De 2 definerede udgangsprodukter du har lagt ind der, tænder sammen med lysdæmperne, men kun når ferieprogrammet er aktivt, og altså ikke når du er hjemme og har tændt for dæmperne normalt. Håber at det fungerer, men det er som sagt lige et eksperiment. Ellers må du lige smide det gamle program i igen. :)

Hej Torben,

Jeg skal lige på job her i formiddag, men vil absolut kigge på det og teste det, for at se om det virker efter hensigten.

Du skal have mange tak for hjælpen, den er yderst værdsat.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så er der lige et program til afprøvning. Det er som sagt lidt et eksperiment med de Eltako, da jeg ikke kender dem. Jeg har indsat et defineret udgangsprodukt for hver dimmer, så du burde kunne se om dæmperne er tændt i IHCRemote. Jeg har også lavet en sluk alt fb. (under generelt). Jeg har ikke forbundet noget tryk til den, men du kan evt. afprøve den fra serviceview. Der ligger stadig kun de 2 dæmpere som du selv havde anvendt i ferieprogrammet. De 2 definerede udgangsprodukter du har lagt ind der, tænder sammen med lysdæmperne, men kun når ferieprogrammet er aktivt, og altså ikke når du er hjemme og har tændt for dæmperne normalt. Håber at det fungerer, men det er som sagt lige et eksperiment. Ellers må du lige smide det gamle program i igen.  :)

Hej Torben, 

 

Nu begynder du rigtig at fange min interesse, har nu prøvet det program du har lagt op til mig(det sidste) - og nu virker min slukalt perfekt, hvor den før bare tændte dem som var slukket og slukkede dem som var tændte, derudover har jeg nu fået status under de forskellige rum, på lysdæmperne, så jeg kan se om de er tændte....lækkert....

 

Har også testet ferieprogrammet og det virker også efter hensigten dog med det forbehold, at det er normalt, at efter jeg har aktiveret ferieprogrammet, så går der lige 3-4 sec inden lysene tændes??

 

Ville blive ovenud lykkelig, hvis du vil hjælpe mig med at sætte hele mit program op sådan, da jeg har lidt svært ved at gennemskue, helt hvordan du har gjort....men forstår sagtens hvis du ikke vil/orker det...dog er du den første der er lykkedes med løsninger på alle mine problemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har også testet ferieprogrammet og det virker også efter hensigten dog med det forbehold, at det er normalt, at efter jeg har aktiveret ferieprogrammet, så går der lige 3-4 sec inden lysene tændes??

 

Der ligger en intern timer i hjemmesimulerings fb., som gør at den først starter med at tænde lysene efter 6 sek., så det er helt normalt.

 

 

Ville blive ovenud lykkelig, hvis du vil hjælpe mig med at sætte hele mit program op sådan, da jeg har lidt svært ved at gennemskue, helt hvordan du har gjort....men forstår sagtens hvis du ikke vil/orker det...dog er du den første der er lykkedes med løsninger på alle mine problemer.

 

Jeg kan da prøve at kigge på det, når jeg lige får en ledig stund eller to. Skal bare lige vide helt nøjagtigt hvad du vil have tilføjet i programmet. Jeg har rettet styringen af alle dine lysdæmpere i det program jeg postede til dig. Der er også lavet sluk alt på det hele, undtaget de 2 lysdæmpere til udvendig belysning. Det kan sagtens tilføjes hvis det ønskes. I garagen kunne jeg se at du tidligere havde haft lyset til at tænde på timer ved sluk alt, i den sluk alt funktion du havde opgivet, så det har jeg lavet på samme måde. Ferieprogrammet/hjemmesimuleringen har jeg kun indsat de 2 lysdæmpere i stuen, som du selv havde brugt til det, så kan forestille mig, at det nok er her, at du vil have lidt flere tændinger med? Skyd løs med dine ønsker, og jeg skal prøve at kigge på det i nærmeste fremtid, men er lige lidt presset den næste uges tid til 1½, så du må lige have lidt tålmodighed med mig, hvis det ikke er noget jeg lige kan lave på 10 min. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja det er "kun" ferie programmet hvor jeg ønsker nogle flere tændinger koblet på.

Jeg skal nok lige smide mine ønsker og så kan du jo bare kigge på det når du lige har tid.

Du er fandme en venlig sjæl, du aner ikke hvor taknemmelig jeg er for det her.

Kunne godt se du havde skiftet FB'er ved dæmperne, og elektrikeren der har lavet det oprindeligt må jo have lavet det forkert for nu virker det. Måske også derfor jeg har haft svær ved at få det til at virke før.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben,

 

Programmet er nu testet af, og det virker PERFEKT....

 

MANGE TAK...

 

Har dog lige lavet lidt ændringer, da jeg gerne ville have lidt mere velkomst lys på, samt noget mere lys på(udendørs) ved slukalt.

 

Hvis nu jeg køber en ny 2-tast wireless, kan jeg så lokke dig til at sætte den op som et slukalt/velkomst tryk?(du nævnte jo det ville være nemmere med et ekstra tryk)

 

Kan det tænkes at man kan lave et hjemmesimulering for hver enkelt tænding, frem for kun en, der tænder tændingerne ved hjælp af timere??

 

Jeg har nemlig nu ændret i programmet "hjemmesimulering" således alle timere starter samtidig, da jeg synes det andet, med at hver enkelt tænding, kører en rum tid, for så at slukke og tænde igen, virker for tivoli agtigt, så hellere bare konstant lys hele tiden.

 

Dog kunne jeg nemlig godt tænke mig at jeg kunne styre de forskellige tændinger med ur således ikke alle tændte præcis samme tid..

 

Håber du forstår hvad jeg mener..

 

Men seriøst, ellers er jeg mega taknemmlig over det arbejde du har lavet, samt tror faktisk jeg har lært en hel del ved det samtidig..hehe

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er dog lige en lille ting...

 

Når både entre er på ferieprogrammet og velkomst lys så laver det altså knuder på linien...

 

Når ferieprogram er aktiveret og entrelys er tændt, og jeg kommer hjem, og deaktivere ferieprogrammet, med velkomstlyset, så slukker lyset i entreen, selvom det jo burde være tændt..

 

Som om det får dobbelt input eller noget

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben,

 

Programmet er nu testet af, og det virker PERFEKT....

 

MANGE TAK...

 

Har dog lige lavet lidt ændringer, da jeg gerne ville have lidt mere velkomst lys på, samt noget mere lys på(udendørs) ved slukalt.

 

Hvis nu jeg køber en ny 2-tast wireless, kan jeg så lokke dig til at sætte den op som et slukalt/velkomst tryk?(du nævnte jo det ville være nemmere med et ekstra tryk)

 

Kan det tænkes at man kan lave et hjemmesimulering for hver enkelt tænding, frem for kun en, der tænder tændingerne ved hjælp af timere??

 

Jeg har nemlig nu ændret i programmet "hjemmesimulering" således alle timere starter samtidig, da jeg synes det andet, med at hver enkelt tænding, kører en rum tid, for så at slukke og tænde igen, virker for tivoli agtigt, så hellere bare konstant lys hele tiden.

 

Dog kunne jeg nemlig godt tænke mig at jeg kunne styre de forskellige tændinger med ur således ikke alle tændte præcis samme tid..

 

Håber du forstår hvad jeg mener..

 

Men seriøst, ellers er jeg mega taknemmlig over det arbejde du har lavet, samt tror faktisk jeg har lært en hel del ved det samtidig..hehe

 

Er da glad for at høre at der har været lidt succes med nogle af funktionerne. :)

Med hensyn til sluk alt og velkomstlys, synes jeg det er en klar fordel, at have et fortrådet tryk med diode, der sidder ved fordør og/eller bryggersdør, som indikerer at hjemmesimulering er aktiv så man husker at slå det fra, når man kommer hjem, men det kræver jo at det er muligt at trække et kabel frem til et sådan tryk. Ellers kan man jo nemt glemme at man har haft aktiveret det, hvis man kommer hjem i dagtimerne mens der er lyst. Kan godt indsætte det tryk i dit program, hvis du vælger at købe et nyt/ekstra. Du kan jo evt. også udskifte det 2-tryk du har med et 4-tryk, hvor du så kan bruge de 2 nederste til henholdsvis sluk alt og velkomstlys.

 

I hjemmesimuleringen er der også en udgang, som er ON konstant mens hjemmesimuleringen kører. Den kan man med fordel bruge til eksempelvis stue og køkken/alrum, hvor man i det daglige jo ikke render og tænder/slukker lyset flere gange hver aften, og så bruge dem med timere til bad, gang, bryggers, entré osv. for at det ser ud til at der er nogen hjemme. Programmeringsmæssigt kan det meste lade sig gøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er dog lige en lille ting...

 

Når både entre er på ferieprogrammet og velkomst lys så laver det altså knuder på linien...

 

Når ferieprogram er aktiveret og entrelys er tændt, og jeg kommer hjem, og deaktivere ferieprogrammet, med velkomstlyset, så slukker lyset i entreen, selvom det jo burde være tændt..

 

Som om det får dobbelt input eller noget

Må lige kigge på det. Troede egentlig at det ville slukke når man deaktiverer hjemmesimuleringen, for derefter at tænde på velkomstlys hvis der er mørkt udenfor.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er da glad for at høre at der har været lidt succes med nogle af funktionerne. :)

Med hensyn til sluk alt og velkomstlys, synes jeg det er en klar fordel, at have et fortrådet tryk med diode, der sidder ved fordør og/eller bryggersdør, som indikerer at hjemmesimulering er aktiv så man husker at slå det fra, når man kommer hjem, men det kræver jo at det er muligt at trække et kabel frem til et sådan tryk. Ellers kan man jo nemt glemme at man har haft aktiveret det, hvis man kommer hjem i dagtimerne mens der er lyst.  (Jeg har desværre ikke mulighed for at trække kabel til trykket, så må nøjes med et wireless)

 

Kan godt indsætte det tryk i dit program, hvis du vælger at købe et nyt/ekstra. Du kan jo evt. også udskifte det 2-tryk du har med et 4-tryk, hvor du så kan bruge de 2 nederste til henholdsvis sluk alt og velkomstlys. (Regner med snarest at købe et 4-tryk, hvis du så vil hjælpe med at omprogrammere, så jeg ikke behøves kort/langt tryk, men derimod slukalt og ferieprogram på hver sin knap - Samt en knap til velkomst lys)

 

I hjemmesimuleringen er der også en udgang, som er ON konstant mens hjemmesimuleringen kører. Den kan man med fordel bruge til eksempelvis stue og køkken/alrum, hvor man i det daglige jo ikke render og tænder/slukker lyset flere gange hver aften, og så bruge dem med timere til bad, gang, bryggers, entré osv. for at det ser ud til at der er nogen hjemme. Programmeringsmæssigt kan det meste lade sig gøre. ( Kan ikke lige få det til at virke, med den konstant on, på lysdæmperen i stuen f.eks, kan jeg logge dig til at lave det for mig? - Altså sådan at Stue foran og standerlamper samt køkken spisebord er konstant on, så tror jeg godt jeg selv kan plotte de andre ind, der skal køre på timerene(eller de er der jo faktisk nu)

 

Måske jeg også kan få dig til at kode et alternativ, hvor du har taget højde 4-tryk i bryggers, for når jeg så får trykket kan jeg jo selv uploade programmet.

Du kan jo så bare vedhæfte begge her.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Må lige kigge på det. Troede egentlig at det ville slukke når man deaktiverer hjemmesimuleringen, for derefter at tænde på velkomstlys hvis der er mørkt udenfor.

 

Det der sker er at hvis entrelyset er tændt, og ferieprogrammet deaktiveres, så slukker ferieprogrammet inkl entrelyset, men tænder ikke igen som velkomstlys, dog hvis jerg går ind på iphonen, kan jeg se at statuslampen for entre er tændt, selvom lyset er slukket, og så kører det modsat, ved næste aktivering.

 

Nu har jeg pillet entre af velkomstlyset, da jeg ikke lige kunne finde en løsning på ovenstående. Men finder du noget, må du endelig sige til. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det der sker er at hvis entrelyset er tændt, og ferieprogrammet deaktiveres, så slukker ferieprogrammet inkl entrelyset, men tænder ikke igen som velkomstlys, dog hvis jerg går ind på iphonen, kan jeg se at statuslampen for entre er tændt, selvom lyset er slukket, og så kører det modsat, ved næste aktivering.

 

Nu har jeg pillet entre af velkomstlyset, da jeg ikke lige kunne finde en løsning på ovenstående. Men finder du noget, må du endelig sige til. :-)

Det må være noget med at de Eltako dæmpere ikke kan håndtere de 2 hændelser for hurtigt efter hinanden. Jeg har lige prøvet at forsinke signalet til velkomstlyset en tand mere, så prøv at se om det hjælper. Jeg har også tilføjet ON/OFF pulser til konstantlys i hjemmesimuleringen. Så må du lige prøve at rode lidt med timere og de andre lamper du vil have med i hjemmesimuleringen.

Peter286_1a.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben,

Skal nok lige få det testet her i weekenden, er først lige kommet hjem nu efter en lang dag, så er godt smadret Hehe.

Hvordan gør jeg når jeg får købt mit nye 4-tryk for så har jeg jo ikke behov for kort og langt tryk mere.

Kan nemlig ikke lige se hvordan jeg så splitter det op til to taster.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvordan gør jeg når jeg får købt mit nye 4-tryk for så har jeg jo ikke behov for kort og langt tryk mere. Kan nemlig ikke lige se hvordan jeg så splitter det op til to taster.

 

Der skal lige laves en ny fb. til at styre sluk alt/hjemmesimulering/velkomstlys. Afhængig af hvordan det går med velkomstlyset kontra tændte lysdæmpere i hjemmesimuleringen, i det sidste program jeg uploadede, skal der evt. også rettes lidt i nogle andre fb., men det finder vi lige ud af når du får det testet, men jeg har da en idé til hvordan det så kan løses. Nu har jeg ikke selv hverken Eltako eller andre fortrådede dæmpere i min installation at teste program på, så du er jo nødt til selv at teste, om min formodning angående hvordan de skal styres for at få det til at virke nogenlunde acceptabelt, også holder i praksis. Det bliver jo aldrig en 110% løsning som med wireless dimmere, men det ville jo også være surt at skulle skifte 9 lysdæmpere. Håber da at det kan komme til at virke så funktionaliteten er til at leve med. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok