Hop til indhold

Danfoss Ventilation


Jesper Ravn
 Share

Recommended Posts

Dette er et nyt emne, men ligger i forlængelse af et tidligere emne jeg har spurgt om her på siden.

 

Jeg har set flere steder at mit Danfoss ventilationsanlæg (model A2) "snakker" modbus med CCM modulet, som er det modul der er fortrådet til selve anlægget og som kommunikere via (Z-wave) til "Dial" unit'en (som er den, hvor brugeren styre anlægget fra).

 

Jeg er derfor interesseret om der er nogle her på siden der ved hvordan forbindelserne i stikket på Danfoss ventilation anlægget er lagt ud, samt hvilke kommandoer anlægget forstår (Status/control word)

 

Hvis jeg kan finde nogle oplysninger om ovenstående, er min ide at bruge et Arduino board til at "snakke" modbus med ventilationsanlægget og omsætte dette til/fra IHC.

 

Jeg vil tro at selve "Dial" unit'en er Master i modbus konfigurationen og ventilationsanlægget er slave, samt hvis der forbindes ekstra varmeflader til anlægget bliver disse også slaver se evt. http://danfoss.ipapercms.dk/Heating/AutoGen/30002_33201/?Page=5 . Så jeg vil tror mit arduino board også skal være slave, skal dog have fundet ud af hvorledes jeg kan få et slave module til at "spørge/kommandere" andre slaver. En anden løsning kan være at fjerne "Dial" unit'en og lade arduino boardet være master.

 

Hvis du har nogle input til ovenstående er de meget velkomne.

 

Pft

 

Jesper

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du ikke har oplysninger om protokollen, må du igang med reverse ingeneering. Altså få fat i et RS485 interface til PC´n og få det koblet på signalbussen i stikket.

Det er formentlig ligemeget hvilke af de 2 parsnoede forbindelser du kobler dig på (hvid/blå eller hvid/orange) sort er stel/gnd/reference. 

 

Så må du have gang i en protokol analysator så du kan se hvad der sker, hvilke kommandoer og registre der anvendes. Først når du har helt styr på dette kan du begynde at overveje hvordan en løsning skal bygges op. (arduino, master/slave etc.)

 

Og nej 2 slaver kan desværre ikke snakke sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

 

Jeg har købt mig et Danfoss A2 ventilations anlæg og vi gerne have en kontakt z-wave kontakt til at starte boost funktionen. Det er lykkes mig at få min sonos anlæg til at starte og stoppe radio ved tryk på en kontakt.

 

Men a2 anlægget driller mig, Jeg har fået en guide fra danfoss se vedhæftet fil og det er lykkes mig at kunne sætte den på 100 % engang men de knapper som kommer til syne i IU5 på min micasaverde ser noget mærkelige ud. Når micasaverden har forbildelse til anlægget er det ikke mulig for mig at sætte air dial'en til.

 

Er der nogen som kan hjælpe mig??

 

Danfoss Air and 3rd Party Z_Wave Devices Guide.pdf 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej.

 

Hvis du ikke har fundet en løsning, skal du nok over på micasaverde forum eller zwaves.dk.

 

Jeg kender desværre ikke Vera godt nok.

 

En ting du skal være opmærksom på er, at Z-Wave har en primary controler, resten er secondary. Så jeg vil gætte på, din air dail skal meldes til vera som secondary, og der derefter skal oprettes association mellem Danfoss enhederne.

 

Mvh
Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg har også et A2 ventilation, og står faktisk overfor samme problematik, jeg har kontaktet Danfoss, som spiste mig af med et "det kan ikke lade sig gøre" og "den skal jo bare kører på behovstyring" ( hvor unit'en måler luftfugtighed fra luften i rummene) - men faktum er at når jeg så er færdig med mit bad, SÅ starter danfoss'en op på fuld skrue.

 

Skulle der komme en løsning på problematikken, ville jeg være meget glad for at hører om den.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...

Hi Laro88,

Du skriver du har "reversed engineered" noget af koden, er det koden i Dial uniten du har fundet ud af og lave om til noge JS, eller....

Jeg arbejde selv videre med projektet ( er dog ikke kommet i mål) men det jeg mener at have fundet frem til, er at alt styring af ventilation uniten foregår i selv Dial uniten/ modtager enheden, og denne  (modtager uniten) kommunikere via Modbus med den fysiske ventilation enhed. Jeg har fundet frem til nogle af de kommandoer og beskeder der sendes via denne Modbus, og kan finde disse frem hvis de kan være til nogen hjælp.

Min ide var at lave et porogram til Arduino og bruge et Arduino board, som kunne erstatte Dial og modtager uniten, og kommunikere via Modbus til Ventilation enheden, og jeg så via mit eget program kunne sende de nødvendige kommandoer til Vent. enheden, men alt det kode der ligger i Dial uniten, der bla. søger for at skrue op og ned når man køre behovsstyring, skulle jeg så selv lave i mit Arduino program, og det var der jeg gik lidt i stå.

Så jeg skal lige forstå hvad det er du har lavet i dit Node.js program, og hvordan kobler du det sammen med vent. enheden?

Send evt. en PM hvis du har brug for Modbus koderne som jeghar fundet frem til.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

Hej,

Har selv en Danfoss A2 og har længe irriteret mig over at jeg ikke kan koble den sammen med IHC (evt. via noget OpehHAB). Vil f.eks. gerne selv kunne styre tilstand (manuel, behov, ..), bypass og blæser trin.

Har selv haft tanken om styre den via Ethernet interfacet på dial uniten. Alt kan jo styres via Danfoss Air PC programmet. Har prøvet at sniffe lidt med WireShark, men syntes ikke lige jeg kunne finde noget brugbart.

Laro88, det ville være fedt hvis du kunne smide noget på GitHub..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 months later...

Jeg har selv samme problematik.... jeg tænker man måske skulle lave noget med at lade en modbus Master snakke med ventilationsanlægget og eventuelt varmefladerne - er der bogen der har kigger på hvilke id osv anlægget har set fra modbus siden? Jeg mener man kan se adresserne inde i service tool til pc? 

Jeg tænker ikke det vil være svært at lave selve styringen af anlægget, problemet er bare at få fat i de rigtigt registre... man kunne evt sætte en lille plc på der kunne snakke modbus - så lave noget rs232 mellem plc og ihc :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok