Hop til indhold
  • 0

Varmestyring Af Pumpe


Jesper Geerthsen Olsen
 Share

Spørgsmål

Hej.

 

Tænkte på pm man uden at købe en temperatur føler, kunne styre varmen, er der lavet nogle blokke der kan styre det nogenlunde ligesom skumringsrelæ?

 

Har en pumpe på fyret til varmen, den ville jeg gerne styre lidt, dvs. om sommeren skal den starte ca. 2 timer hver md.

 

om vinteren skal den starte når ude temperatur er over 10 grader f.eks.

 

hvad synes i?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hej.

Kan se at den ik virker efter hensigten.

Den tænder og slukker pumpen tit.

Kan man ik laveste på en anden måde.

For den slukker tit pumpen når der er for koldt om natten.

Kan godt være om dagen at der er over 10 grader, men om natten er der feks 8. Så skal den ik slukke?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Og du er sikker på det er ver. 2 du anvender ?

Den var indtil idag kun blevet downloadet 1 gang inden jeg lige har checket den (som download nr. 2).

Som den FB´n er nu default går der  2 dage før den slukker hvis temperaturen falder under setpunktet, da det var hvad du bad om. Så den skulle helst ikke stå og "flippe" omkring setpunktet.

Pumpestyring ver. 2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja det er mig der har hentet den.

Har også før skrevet, den ikke rigtig virkede.

Har måtte tage stikkontakt af og sætte alm på for at den kørte hele tiden.

Nu er foråret på vej.

Og der skal pumpe gerne slukke når det er over 10 grader hele døgnet i 2 døgn

Er det ik mere passende?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er sådan set også det den skulle gøre.

Hvis temp er under setpunkt (10gr.) ja så kører pumpen , uafbrudt.

Stiger temperaturen over, ja så starter en intern timer på 2 dage. Dvs, hvis ikke temperaturen falder under setpunktet igen, men bliver over, ja så slukkes efter timerudløb = 2 dage.

Forbliver temperaturen herefter over setpunkt, ja så laves der pumpemotion, 1 gang ugentligt i 1 time.

Falder temperaturen under setpunkt, så starter en anden timer på 1 time. Er temperaturen ved timerudløb, stadig under setpunkt, ja så tændes pumpen, uafbrudt som i første omgang.

Dvs pumpen skulle ikke kunne stå og tænde/slukke flere gange dagligt.

Da du sidst skrev det ikke rigtigt virkede d. 3.juni 03:12 uploadede jeg ver. 2 kl 10:56, herefter har du ikke "brokket" dig, før idag. Så jeg gik ud fra det fungerede efter hensigten.

Du har fysisk temperatur føler monteret, som virker ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok så prøver vi lige forfra.

Du skriver den tænder og slukker pumpen tit. Hvor tit ?

Med hvilket interval ?

Er det noget den har gjort før ?

Eller er det pludselig opstået ?

Ved hvilke temperaturer sker det den tænder ?

Slukker ?

Hvad står dit setpunkt til ?

Det nytter jo heller ikke at gå til tandlægen og sige: Det gør ondt i tanden. Hvilken en ? Ja det må du da finde ud af, det er jo dig der er tandlægen !

Så altså lidt mere analyse, og lidt flere oplysninger. For som jeg har skrevet før, så gør programmet hvad du bad om. Duer det ikke må du være mere præcis med dine krav.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan nogen hjælpe mig videre i dette projekt?

 

Har fået lavet en pumpestyring - tror af lars. 

 

Mener i den styring motionere den pumpen hver uge.

 

tænker at den skal  gøre flg. istedet.

 

motionere pumpen hver 14. dag  ½ time kun.

Starte pumpen når det er under 10 grader i 2 dage. 

og maks temperatur ikke har været over 20 grader feks?

 

Hvad synes i man skal gøre?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg kikket på FB´n igen.

 

motionere pumpen hver 14. dag  ½ time kun.

Der benyttes ugedag til pumpemotion, og det vil derfor kræve en grundliggende omskrivning af FB´n til dato (antal dage) for dette. Men tiden er nu lavet som en indstilling. 
Starte pumpen når det er under 10 grader i 2 dage.

Som det er nu benyttes der en timer på max. 24 timer. Skal den være større kræver der det også en grundliggende omskrivning af FB´n 
og maks temperatur ikke har været over 20 grader feks?

Hvordan skal det forståes og virke ? Vil du nu have pumpen til at kører afligevel selvom temperaturen er kommet over setpunkt ?

Eller vil du have en start/stop hysterese temperatur - med timer ? 

Hvis der skal ændre ret meget mere/andet vil jeg tro det nemmeste er at lave en helt ny FB. Og så skal der laves en komplet funktions beskrivelse INDEN vi går igang med programmeringen.Men alle states og kombinationer beskrevet så jeg ikke laver noget som jeg tror/syntes det skal være og du så ønsker noget andet.

Det kan laves meget avanceret, men det kan også laves meget simpelt. Det der er kunsten er nok at finde ud af hvad det er man vil have :-)

 

 

 

Pumpestyring ver. 3.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er nu en indstiller timer på 1 time som er den tid pumpen kører i ved pumpemotion. Det var den du ønskede at kunne ændre til f.eks. 30 minutter.

Så er der en anden intern timer (også på 1 time) som du ikke umiddelbart kan stille på uden at låse FB'n op og redigere den. Det er den tid temperaturen skal være faldet under setpunktet før status skifter og udgangen går ON. Det er for at undgå On/Off hele tiden når temperaturen bevæger sig omkring setpunktet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

pumpestyring.pngEn årsag kunne være at du har koblet pumpstikkontakten til en "Kalender". Indgangene på disse er initalt ON og derfor vil signalet bevæge sig baglæns og sætte stikkontakten ON, selvom min Pumpestyrings FB siger den burde være OFF.

 

Men bortset fra det så siger du pumpen slukker og tænder. Ja det skal den vel egentlig også. 

Så spørgsmålet er hvornår er det du mener den slukker/tænder som den IKKE skal ? 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tror da kun at kalenderen er On når pumpe er On? 

Derved ikke kan påvirke noget. 

Min tanke er at styring er sat for følsomt? 

Den har ikke været tændt i flere dage nu. 

Tror den tænder pga nat temperatur ikke har været så høj? 

 

Kan den laves på en evt bedre måde? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som sagt benytter du en Kalender FB som default er programmeret således at den ALTID er on på indgangene ved opstart. Dette bliver så overført til udgangen og holder den on, selvom den burde være off.

Jeg kan ikke rigtig blive klog på hvad problemet er ?

1) Du skrive den ikke har været tændt i flere dage nu. Er problemet så du mener den skal være tændt, men ikke er det.

2) Du skriver at du tror den tænder pga nat temperaturen ikke har været så høj (altså lavere end grænsen)

Jeg har tidligere skrevet (og det står i FB´n) at den er lavet således:

Tænder pumpe når udetemperatur er under setpunkt - og Hold timer er udløbet (=0).
Slukker pumpe når udetemperatur konstant har været over setpunkt i 2 døgn.
Pumpemotion 1 timer hver uge, hvis pumpe er slukket pga udetemperatur er over setpunkt.

 

dvs den tænder efter 1 time såfremt temperaturen er under setpunkt (10 gr.)

Så skulle pumpen gerne forblive tændt indtil temperaturen konstant har været over 10 gr. i 2 døgn. Det ved jeg ikke om den har været hos dig.

Er temperaturen over de 10 grader og pumpen har været slukket, ja så vil den kortvarigt tænde og kører 1 time hver uge.

 

Jeg har testet det virker i simulering i dit projekt - men kun hvis jeg sletter dine links til Kalender FB´n.

I det hele taget forstår jeg ikke du vil have din varmestyrings pumpe til at indgå i styringen af dit lys udenfor (Projektør gavle og udhæng terrasse)

 

Men det kan selvfølgelig være her der er sket en Fejl 40 - og så forstår jeg godt du vil være anonymous :ph34r:

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den er 7,3 grader.

Mer det ikke derfor den tænder el. Forstår jeg styringen forkert?

Når temperaturen er under 10 grader går en timer igang, og tænder så pumpen ved udløb hvis temperaturen ikke er steget imellemtiden?

 

Jeg troede ang kalenderen at når man tog udgangen fra et sted så ville kalender feks blive aktiv når udgang var On? Og OFF når udgang er OFF?

Forstået forkert?

 

Udover det, kan det blive lavet om så den kun tænder en gang pr. måned? i 5 min? For motion? en uge er måske lige meget nok?

Tror jeg har fundet fidusen, har sat timeren om, så den ikke opfanger den lige dykker mht temperaturen om natten.

Kan man lave den sådan at efter feks. maj er timeren højere el? så man ikke får så mange fejl på styringen.

Har i selv et forslag, er lidt på bar bund her.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Aanonymoss skrev:

Ok prøver at slette dem, men forstår ikke det kun er om natten den tænder når temperaturen er under 10 grader? 

Aldrig om dagen. Feks er det tændt igen. 

Nu er det også overskyet igen? Og dermed koldt igen(under 10grader om natten)

Jeg forstår ikke hvad du mener. Prøv lige at læse dit indlæg igen.

Du skriver det kun er om natten det tænder - aldrig om dagen. Og så skrive du nu er det tændt igen. 

 

JEG VED IKKE OM DET ER OVERSKYET. ER DET ET SPØRGSMÅL ELLER EN KONSTATERING ?

OG JA PUMPEN SKAL ALTID TÆNDE HVIS TEMPERATUREN ER UNDER 10 GRADER I EN TIME. UANSET

OM DET ER NAT ELLER DAG.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Aanonymoss skrev:

Den er 7,3 grader.

Mer det ikke derfor den tænder el. Forstår jeg styringen forkert?

Når temperaturen er under 10 grader går en timer igang, og tænder så pumpen ved udløb hvis temperaturen ikke er steget imellemtiden?

Korrekt forstået.

8 timer siden, Aanonymoss skrev:

Jeg troede ang kalenderen at når man tog udgangen fra et sted så ville kalender feks blive aktiv når udgang var On? Og OFF når udgang er OFF?

Forstået forkert?

Nej, korrekt forstået, men lige netop denne Kalender FB  har indgangene ON pr. default, og derfor kan det give fejl. Det er således ikke min Pumpe FB der er noget galt med, men det at den bliver kombineret med Kalender FB´n. Og det er i Kalender FB´n man bør rette.

 

8 timer siden, Aanonymoss skrev:

Udover det, kan det blive lavet om så den kun tænder en gang pr. måned? i 5 min? For motion? en uge er måske lige meget nok?

Tror jeg har fundet fidusen, har sat timeren om, så den ikke opfanger den lige dykker mht temperaturen om natten.

Kan man lave den sådan at efter feks. maj er timeren højere el? så man ikke får så mange fejl på styringen.

Har i selv et forslag, er lidt på bar bund her.

Den kan godt laves om til kun at motionere 1 gang pr. måned, men er det ikke ligemeget. Heller motionere lidt for tit end for længe imellem. 

I overgangsperioder forår og efterår kan det godt give lidt ON/OFF pendling. Men jeg tror ikke det kan betale sig at lave de helt store ændringer for dette. Slet ikke hvis det er en Alpha pumpe der selv regulere flow efter behov. Det kan godt være styringen tænder, men pumpen mærker der ikke er behov for flow og regulerer så selv ned. Og bruger derfor nærmest ingen strøm af betydning. OK der kan være lidt tabt energi i cirkulationen men ....

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok