Hop til indhold

Gode Råd, Tips Og Tricks.


Recommended Posts

Hey, er i fuld gang med en større ombygning af huset og når jeg har lidt tid, suger jeg viden til mig herinde ;o)

 

Men har allerede et par spørgsmål nogen måske kunne hjælpe med.

 

Kunne godt tænke mig et HAGER skab til installationen, men kan ikke finde priser, hvad har i givet ca?

Går udfra de er dyre, men det ville osse være rart med pladsen til at kunne lave en pæn installation.

Noget andet er varmeberegningen på sån en fetter, synes ikke at kunne finde data på skabene andet end størrelse :o/

Ville også være rart at få smidt måleren ind i skabet, er renovering så den sidder i forvejen indenfor.

Men er fjernaflæsningen radiobølger eller via stikledningen? tænker om det giver problemer at møje den ind i et metalskab?

 

Så har jeg luret en masse billeder af tavleinstallationer og undret mig over hvorfor de fleste trækker 5/7leder installationskabel?

Min plan er/var at trække flexrør og de ledere jeg skal bruge, plus ha muligheden for at trække flere ledere igennem senere hvis behovet opstår.

 

Sidste spørgsmål går på dimmere..

Trådløs er way to go angående betjening og muligheder.

Har læst de kan stilles på % og meget mere godt, men skal man så montere kombi-dimmere så de melder tilbage "2vejs"

Eller er det helt fint med almindelige "envejs" uni-dimmere?

 

Og alle LK dimmere står til ikke at fungere med LED, sparepærer og meget mere, hvilket jo sikkert er fordi de ikke kan garantere det virker..

MEN er der nogen der har erfaringer med LED, noget der funger eller hvad der skal til for at få det til at fungere?

 

Inputs er velkomne :o)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Thorbjørn, er det et FWB 64 du har dig der?

Det ser sku godt ud, specielt med måleren indeni og det er samme model som min kan jeg se.

Må man spørge hvad du har måtte slippe for det skab?

Hvad har du gjort med varmeberegningen og er det godkendt?

Coveret omkring måleren er det en færdig del fra hager også?

Link til kommentar
Del på andre sites

@Dennis:

Du kan godt trække rør med det antal ledere du har behov for. Grunden til flere trækker kabler er nok prisen. 5G1,5 koster nærmest ingenting idag, men selvfølgelig kan man ikke udvide/ændre/udskifte hvis behovet opstår.

Alm. Unidimmere er OK til en controllerinstallation. Kombi dimmeren er nærmest beregnet til udskiftning/renovering af eksisterende tryk med mellemledning til lampeudtag. Så hvis du har IHC tryk i forvejen kan du benytte alm. Unidimmer.

Der er masser af tråde vedr. LED og sparepærer på dimmere. Hvilke der virker og hvilke der ikke altid gør. Ligeledes har (de seriøse) forhandlerne ofte testet om det virker, evt. Hvor mange der kan/skal til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Kombidimmeren benyttes som sagt oftest hvis det er erstatning/udskiftning af et eksisterende tryk ved f.eks. en dør der styrer loftlyset via en mellemledning. Her får man så både et tryk og dimmerfunktionen.

Har man ikke brug for tryk funktionen, eller dimmeren skal virke et sted hvor det ikke lige er plads, kan en Unidimmer jo gøre det. Den skal bare sættes ind et eller andet sted på ledningen.

Dimmerfunktionen med % og tillbagemelding er ens i de to wireless typer vi snakker om. Ikke den fortrådede Uni400.

Link til kommentar
Del på andre sites

Aha så alt wireless er både RX og TX :)
Min misforståelse stammer fra LK's brugsvejledning, hvori der står kombien både har sender og modtager, for unien står der at den kun kan fjernbetjenes.
Forstod det som at den kun havde modtager og ikke kunne give tilbagemeldinger.

Men rart at vide de begge er tovejs alligevel, så er der netop ingen grund til at købe kombi, når de skal monteres ved tavlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok