Hop til indhold
  • 0

Tænd/sluk af varmtvandsbeholder ved tænd/sluk lys


BrianH
 Share

Spørgsmål

Hej,Jeg forsøger at lave en funktionsblok til at styre min varmtvandsbeholder i min garage - uden dog at jeg kan bringe det til at virke ordentligt.Det jeg har er en VVB der er tilsluttet en kontaktor som så igen styres fra et output modul. Jeg vil så gerne at når man tænder lyset i garagen så tænder den VVB. Det er sådan set også rimelig nemt. Men men nu kommer problematikken. Jeg har flere indgange i min garage og vil således gerne have at går man fx i værkstedet og tænder lyset (i fx, mere end 1 min), ja så skal VVB tænde. Det samme skal ske hvis man fx går ind ad en anden indgang og ind på toilettet. Men med en alm. "kip" blok ja så tænder man fx VVB når man tænder lyset i værkstedet, men når man så går ind på toilettet, så slukker man pga. det er en simpel "kip" blok. Det jeg har forsøgt mig lidt med istedet er så noget med at en tællerværdi (0) får adderet +1 når der trykkes på en kontakt. Jeg kan dog ikke få det til at gå op i en højere enhed. Jeg har også prøvet at lade tællerværdien være afhængig af om de(t) pågældne lampested(er) er tændt, hvilket nok er en mere rigtig fremgangsmåde, men jeg har det dog ikke til at virke endnu. Er der nogen her der kan gennemskue hvad det er jeg gerne vil og måske kan give mig et hint til hvordan jeg skal knække nødden? For jeg er ligesom kørt lidt fast.På forhånd tak.Mvh.Brian

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hejsa,Ja delvist :-)Mht. forsinkelse virker det fint. Men jeg vil rigtig gerne have sådan at når jeg tænder lyset i værkstedet så tænder den VVB som den også gør i dit projekt. Men hvis man så også tænder lyset på toilettet, skal den ikke slukke VVB, men derimod stadig have den tændt. Den skal først slukke når både toiletlys og værkstedslys er slukket. Det er her jeg mener det nok kræver en eller anden tæller der kan holde styr på hvad der er tændt og hvad der er slukket.Jeg har forsøgt mig lidt med en tæller der initieres med 0 og bliver adderet 1 hver gang noget bliver tændt og subtraheret 1 når noget bliver slukket. Når tælleren så er 0 må alt jo være slukket. Men jeg kan ikke rigtig få det til at virke.Kan du følge mig?Mvh.Brian

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige nøjagtigt. Jamen jeg tænkte jo nok at jeg var ude i noget alt for avanceret. Det er lige præcis sådan jeg havde tænkt det skulle være.Helt kanon - mange tak for hjælpen :-)Jeg fik så også lige opdateret firmware og IHC Visual samtidigt da jeg ikke kunne indlæse dit program ;-)-Brian

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok