Hop til indhold
  • 0

cirkulation på det varme vand


Jess Danielsen
 Share

Spørgsmål

Hej.. Kunne godt tænke mig en funktionsblok der kan klare og styre cirkulations pumpen på det varme vand. Forestiller mig pumpen kun køre på bestemte tider på dagen , samt er helt slukket når IHC Alarm eller Skalsikring er tilkoblet. Kunne der udover tænke mig og kunne tvangskøre pumpen ex. 1 time ved hjælp af et tryk. Er der nogle der kan hjælpe...!!??

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Tak for FB. Jeg er ikke helt tilfreds..:-) Når Alarm er tilkoblet skal pumpen stoppe også selvom tiden viser den skal starte. (ingen grund til pumpen køre når ingen er hjemme...)Mellem ex 06.00 og 08.00 samt 16.00 og 20.00 skal pumpen køre.Hvis jeg ønsker pumpen skal køre udover de tider skal den kunne starte ved et tryk i ex. 1 time.Håber du kan ændre FB...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Tak for FB. Jeg er ikke helt tilfreds..:-) Når Alarm er tilkoblet skal pumpen stoppe også selvom tiden viser den skal starte. (ingen grund til pumpen køre når ingen er hjemme...)
Det klarer du ved at lave en forbindelse fra din alarm udgang til indgangen "Ur Aktiv". Hvis ikke du kan finde et Off signal ved alarm aktiv men kun et On' date=' må du koble en Inverterings FB 1.1.04.c. Følg / Invertering ind imellem. Så slår alarmen Ur funktionen fra.
Mellem ex 06.00 og 08.00 samt 16.00 og 20.00 skal pumpen køre....
Det stiller du på Urene:Ur 1 start. 06Ur 1 stop: 08Ur 2 start: 26Ur 2 stop:20Og for de ugedage hvor det skal være sådan vælger du: Ur 1 og 2.Hvis du ønsker flere intervaller tilføjer du bare disse. Der kan således vælges forskellige intervaller for hverdage og weekends.
Hvis jeg ønsker pumpen skal køre udover de tider skal den kunne starte ved et tryk i ex. 1 time.
Det sker ved at aktivere indgangen; Indgang for manuel tænd med timer.
Håber du kan ændre FB...
Det skulle ikke være nødvendig
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmmm jeg syntes ellers det virker fint efter hensigten i simulering. Prøv med de indstillinger som jeg har lavet i vedhæftede udgave.Bemærk hvis du får stoppet/slukket pumpen pga Ur Aktiv bliver OFF (med alarmen), bliver der ikke umiddelbart tændt for pumpen igen ligesåsnart Ur Aktiv bliver ON. Der bliver først tændt igen næste gang det passer med et urs tænd tidspunkt. FBén kan ikke finde ud af at tænde hvis den befinder sig "midt i en periode". Den gør det kun når den registrerer at tænd tidspunktet indfinder sig.Ellers har jeg lavet en mere simpel FB du kan prøve.ToDimmereMedSlukAlt.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Emmmmm ...Hvad mener du ?LK's fb burde som sagt virke. Men da den er rimelig avanceret programeret pga ugedagsmulighederne gad jeg ikke fejlfinde efteer noget som jeg ikke umiddelbart oplever eller kan genskabe. (prøv at højreklikke på fb'n og vælg vis program og du forstår).Derfor har jeg prøvet at lave en mere simpel fb der umiddelbart kan det der efterspørges. Med det forbehold at hvis den aktiveres/deaktiveres sker der ikke noget før næste tidspunkt oprinder. Det kan selvfølgelig laves anderledes, hvis det ønskes, men det var ikke lige noget jeg tænkte over da jeg gik igang med programeringen.Så må vi bare på den igen ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jo, men så cirkulerer det jo altid/hele tiden når man er hjemme, og det er der måske ingen grund til.Det er heller ikke sikkert, man har alle FB med ude/hjemme styring bare fordi man har IHC. (men de kan da klart anbefales).Personligt klarer jeg det med mine PIR, så når der er bevægelse i bad/køkken i bestemte tidsrum så tændes der for strømmen til cirkulationspumpen. Min pumpe kan så ovenikøbet indstilles til selv at stoppe når returtemperaturen når en vis størelse, så det er ikke engang sikkert den kører timertiden ud. Alt sammen sparer energi, uden det går ud over comforten - at have vart vand i hanen med det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ja det er måske ikke millioner, men småører det handler om. Men mange bække små...Har også tidligere haft den filosofi at den smule betyder da ikke så meget. Og et evt. tab fra f.eks. vv cirk. vil naturligvis give et varmetilskud i bygningen som man så sparer istedet for. Men har afligevel valgt at optimere lidt. Brugte dagligt ca. 5kw på min jordvarme pumpe til at lave vv sidste sommer. Med de nye indstillinger hvor det ikke kun er pumpen selv der bestemmer men også min IHC FB/PIR, ja så er det daglige forbrug faldet til 2,5-3kw.100 dage *2 kwh á 2,00kr = kr. 400,- sparet pr. år + x timer á 5w til pumpen

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok