Hop til indhold
  • 0

Projekt IHC Alarm


Familien Thingholm
 Share

Spørgsmål

HejJeg har installeret IHC i mit eget nybyggede hus, og det køre jo bare rigtigt godt. Desværre har jeg et lille hængeparti som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal komme igang med, nemlig min alarm.Jeg har følere i alle vinduer og døre på underetagen, og har tænkt mig at bruge det som skalsikring. Det vil sige at jeg skal kunne koble det til og fra selvfølgelig når jeg forlader huset, men også om natten, da vi sover på 1. salen.Jeg har et kodetastetur ved min bryggersdør, som jeg gerne vil have til at fungere og så har jeg både sirener udendørs og indendørs. Desuden har jeg brandalarmer i hvet eneste rum i huset som er koblet til en ABDL i øjeblikket. Dette vil jeg jo gerne have på min alarm.Kunne desuden forestille mig jeh skal have etstatustryk, der fortæller om alarmen er aktiv eller ikke, men jeg har faktisk et trådløst tryk siddene ved indgangsdøren.Alle følerne sidder grupperet feks køkken og stue, gang og toilet, så jeg skal jo bruge en 6 indgange bare til alarmen, med mindre man bare kan køre dem i serie. Man mister jo så overblikket over hvor alarmen er gået, men kan det være ligemeget. Og kan man få forskellige lyde alt efter om det er brand eller tyv.Mine brandmeldere sidder i serie, og ind på en ABDL, så i realiteten kan man vel bare flytte dem over på IHC.Jeg kan (sagtens) forbinde ledningerne fra de forskellige rum ind på IHC indgangene, og sætte tastaturet, brandalarmer og sirenerne til, men jeg er squ i tvivl om jeg får det optimale ud af sådan et system og hvordan jeg skal programmere det. Er måske også lidt i tvivl om et par af ledningerne, men det kommer nok når jeg begynder ;-) Jeg overvejer at købe en alarm og montere det op på, men synes egenligt det er lidt dumt nu hvor jeg har udstyret til at lave det hele samlet.Desuden kab jeg ikke se hvordan jeg skal lave en forbikoblerzone, men er det gammeldags eller bruges det stadigt i IHC.Hvordan med tilbagemelding på alarm, kan få et GSM modul til at sætte på. Jeg har den nyeste controller, så man kan vist lave noget med email, men det synes jeg ikke rigtigt er hutigt nok til at melde tilbage.Er der nogen der har noget erfaring som de vil dele ud af, både hardware og software, hvordan jeg kommer videre i mit lille dilemma.....På forhånd Tak

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Nå, kan se det måske var en for stor mundfuld på een gang og skulle forklare, så jeg har selv kigget lidt på sagerne....Har defineret ind- og udgangene på min controller, så nu mangler jeg bare at forlænge ngole kabler på olftet og tilslutte dem controlleren.MEEEN, jeg har lavet nogle zoner, stue, køkken, entre, spisestue, toilet samt bryggers. I bryggerset har jeg dog lavet en til vinduerne og en forbikoblerzone til døren. Det er normalt at lave det sådan ved alarm, men kan man man det ved ICH og findes der en blok der kan styre det.Desuden er det overhovedet nodvendigt at have en forbikoblerzoe, da jeg jo allerde burde have slået alarmen fra ved betjeningspanelet på døren.Og skal jeg lave et statustryk der også kobler alarmen fra hvis jeg vil bruge den som skalsikring (sikring om natten)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jamen så prøver jeg da at tage hul på dette spørgsmål, når ingen andre byder ind. :)Du kan sagtens lave skalsikring i IHC, som også kan bruges som "natalarm".Hvad angår forbikoblerzone, er dette også muligt. Begge funktioner er også med i nogle af LK´s færdige alarmblokke, og der er også mulighed for både indendørs og udendørs lydgivere. Forbikoblerzone bruger man kun, hvis det er nødvendigt at skulle gennem en alarmzone ved til-/frakobling af alarmen. Ellers giver det ingen mening at koble nogle af dine magneter eller PIR på forbikoblerzonen. Ang. en "natalarm", har jeg lavet det så vores kobler til, når vi laver slukalt fra de tryk vi har ved sengen. Ved døren har jeg så monteret et tryk med dioder, hvor en diode så indikerer at "natalarm" er aktiv. Trykket med dioden, deaktiverer så "natalarmen" igen, men det kan jo laves på mange måder. For at komme videre med dit alarmprojekt, er du nok nødt til at finde ud af hvilken alarmblok der kommer nærmest dine behov. Det kan så være nødvendigt at ændre/tilføje lidt i funktionsblokken, for at tilpasse den 100% til dine ønsker for funktionalitet.Hvad angår røgalarm, er der også nogle færdige LK funktionsblokke. Du skriver at du har koblet dine røgdetektorer op til en ABDL? Nu står ABDL for Automatisk Branddørslukning, så går ud fra at det er en tastefejl.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Tak for svaret, og godt vi endelig fil taget hul på dette emne ;-)Begynder måske at forså lidt mere af det nu, og jeg kan vist godt spare den ekstra indgang jeg har lavet til forbikoblezone, da mit tastatur sidder udendørs. Derved er alarmen jo koblet fra inden jeg åbner døren (forhåbenligt)Og vi har faktisk også et sluk alt siddende ved sengen, som kan bruges til at tænde alarmen. Havde jo også tænkt mig at sætte et statustryk lige ved indgangsdøren, men det kan måske så også spares væk. Bortset fra jeg godt kunne tænke mig at se om alarmen var tændt eller ikke i mit teknikrum. Ved ikke om et statustryk eller et alm. 4 polet tryk med lamper er billigst men det er jo til at finde ud af.Mht til mine brandalarmer så er det altså rigtigt nok jeg har en ABDL siddende. Min storebror er sikring og brandmontør, og ved alt om det men ikke ret meget om IHC. Jeg er installatør, så jeg sammen kan vi sagtens lave noget der virker ;-)Har jo bare sat alle brandmelderne i serie, og så ind på en indgang, som trækker et potfri relæ når alarmen går. Denne er så sat ud på lydgiverne i huset. Og det vilker fint når jeg afprøver det.Men det leder mig hen på næste spøgsmål Skal man bruge brandmelderne fra LK eller skal det ikke bare være et potfri relæ eller 24 volt (altså 0v når det er IHC).Og hvad har i med GSM modul på alarmen. VEd godt man kan få den til at sende en mail, men det synes jeg nogen gange bliver lige langsomt nok på ens tlf. Ville gerne have en sms. Man burde vel bare kunne lave en udgang som bliver sat når der kommer en alarm, også over i et GSM modul som bare sender den.......På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok