Hop til indhold
  • 0

Inden jeg starter?!


Dennis Pallesgaard
 Share

Spørgsmål

Hej forumJeg har bygget lidt til mit hus, og har i den forbindelse besluttet at konvertere hele huset til IHC.I den forbindelse ville jeg gerne have lidt input. jeg har regnet med at køre 7 ledere rundt til strategiske steder på loftet (huset er en typisk 60er villa). I hver 7 leder er der så plads til 4 tændinger + F N jord.Umiddelbart lader jeg stkk. i panelerne køre videre som de gør nu.Svagstrøm til tryk fører jeg ned langs dørkarmene ved at bore fra loftet, der er gasbetonvægge.Tavlen består af 2 ug24 1 ug 18 og 1 målerDe to ug 24 bliver til hendholdsvis svagstrøm og stærkstrøm således at jeg ikke får problemer med nærføring.Er der nogle kloge input??Dennis

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det lyder som en meget almindelig og traditionel måde at gøre det på. Jeg ved at 7 leder kabel er forholdsvis dyrt så måske det var billigere med med 2 stk. 5 leder.Ligeledes hvis du overvejer dimmere nogle steder, så brug wireless dimmere. Du sparer kabling og outputmoduler samt der er mange flere programerings muligheder med dem.Ligeledes med tryk. Der kan du måske også overveje wireless tryk nogle steder, hvis det er mere bekvemt. De kan jo det samme som alm 2/4/6-tryk , bortset fra muligheden for LED indikering.Husk dog at trække svagstrøm til PIR, lydgivere, (røg)alarmer, dørkontakter og lign.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej LarsJa jeg havde også tænkt på wireless dæmpere, det kan jeg godt se det smarte i.Jeg vil bruge 7 ledere, for ikke at få for mange nuller i tavlen.Jeg har tænkt på et par andre kuriøsiteter, fx. vil jeg fiske signalet for "vask færdig" ud af vaskemaskinen, og så eksempelvis lade en lampe blinke i stuen, så konen ved hvornår hun kan løbe i kælderen. ;)Jeg sætter en magnetventil på den udv. vandhane, med begrænset tid for udløb, og med på sluk alt.Er der andre som har opfundet nogle utraditionelle løsninger jeg bør overveje?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hej LarsJa jeg havde også tænkt på wireless dæmpere, det kan jeg godt se det smarte i.
Fint
Jeg vil bruge 7 ledere, for ikke at få for mange nuller i tavlen.
Det kan løses:http://www.ihc-user.dk/forum/kob-salg-og-bytte/12112-s-jord-og-nulklemmer
Jeg har tænkt på et par andre kuriøsiteter, fx. vil jeg fiske signalet for "vask færdig" ud af vaskemaskinen, og så eksempelvis lade en lampe blinke i stuen, så konen ved hvornår hun kan løbe i kælderen. ;)
God idé
Jeg sætter en magnetventil på den udv. vandhane, med begrænset tid for udløb, og med på sluk alt.
Jeg ville nu sætte den efter måleren styret af en flowmåler (evt. en S0 udgang fra vandmåleren). Så kan den også lukke hvis der sker andre "uheld".
Er der andre som har opfundet nogle utraditionelle løsninger jeg bør overveje?
Post i postkassen, Garageport styring, Ventilationstyring, Varmestyring,Velexvinduesstyring Tisserute/"sexalarm" :whistle: Foruden alle mulige scenarier med udelys styring på tid/PIR/Skumring/årstid. Mail/SMS styring,kontrol og alarm.Det var blot nogle af de ideer jeg kan komme i tanke omder har været oppe at vende her i forummet.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige et forslag til en anden tavle så du ikke har en røvfuld UG tavler som alle andre, er selv ved at skruen en FWB tavle sammen fra Hager til mit lille IHC projekt.FWB%20Tavle.JPGDen jeg bruger har 6 rækker og 3 kolonner.Så har man helle mullevitten i en og samme tavle der er også gummi tyller i top og bund til indføring af kabler i tavlen så man ikke skal til at lave udskæringer i tavle kappen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok