Hop til indhold
  • 0

Problemer med FB 1.2.06.d


Henrik Rasmussen1354922282
 Share

Spørgsmål

HejJeg er stadig på begynderniveau mht. programmering af IHC, så håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt denne FB.Jeg har prøvet at programmmere mit udvendige belysning i den FB der hedder Aften lys - med dimmer, Pir og skumringsrelæ, da det lige præcis er det jeg har.Funktionen skulle gerne være at der er lys på lav styrke mellem kl. 06:45-08:15 og igen mellem 16:00-23:30 hvis skumringsrelæet tillader det selvfølgelig. De to tidsrum sat ens op på to forskellige funktionsblokke, men er progranmmeret fuldstændig ens.Derudover er det meningen at PIR sensoren skal tænde lyset på fuld styrke, uanset klokkeslet, hvis skumringsrelæet er ON.Ydermere skal der være mulighed for at overstye lyset på fuld styrke fra et tryk, hvilket der også er en indgang til i funktionsblokken.I tavlen har jeg en UNI400 dimmer, der styres på af 3 stk. 24V signaler (24V output modul), Klemme 2 for sluk, Klemme 3 for menory 1, Klemme 4 for emmory 2.Funktionsblokken er programmeret på følgende måde:Indgange:Indgang for dørkontaktor: Bruges ikke.Indgang for Pir: Puls fra 2 PIRsensorer.Indgang for Skumring: ON signalet fra skumringsrelæet.Indgang for manuel tænd: Signal fra et svagstrømstryk.Udgange:Udgang for sluk: Til sluk alt på Uni 400 (klemme 2)Udgang for memory 1: Til memory 1 på Uni400 (klemme3)Udgang for memory 2: Til memory 2 på Uni400 (klemme4)Derudover er urene selvfølgelig indstillet som nævnt ovenfor.Mit lille problem er bare, AT DER IKKE ER NOGET DER VIRKER.Lyset tænder overhovedet ikke uanset havd jeg gør.Jeg kan godt få det til at tænde hvis jeg kører en simulering på det og bruger touch indgangen i dimmeren (klemme 1) ellers ikke.Jeg har under simuleringen lagt mærke til at at aktivering af pir ikke sætter "udgang memory 2" on puls, som jeg vil mene den skulle. Derudover sætter tiden heller ikke "memory 1" ON puls. Skumringsrelæet sætter fint "menory 1" når den går ON, og udgang for sluk når den igen går OFF. Derudover sætter trykket også "memory 2" som den skal. Men der er bare selt ikke noget lys, hverken på memory 1 eller 2. Håber der er nogen der kan hjælpe :) Mvhhenrik Rasmussen

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Lars - tak for dit svar...Hvad mener du med simuleringstiden?Jeg kan godt tænde og slukke i serviceview, hvis jeg gør det via touch indgangen på dimmeren...Mine udvendige komponenter sidder som de skal - jeg bruger både pir og skumring i andre Funktioner uden problemer.MvhHenrik Rasmussen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HenrikRasmussen skrev:

Hej Lars - tak for dit svar...Hvad mener du med simuleringstiden?
Hvis du starter simulering i Visual kan du ændre tiden så du kan se om funktionsblokken fungerer som den skal. 1-20101005.JPG
Jeg kan godt tænde og slukke i serviceview, hvis jeg gør det via touch indgangen på dimmeren...
OK så ved vi da at dimmeren og kablingen er OK. Hvad hvis du pulser på mem 1 og 2 via Serviceview ? Får du da også tændt lampen ? Jeg har oplevet selv at have en Unidimmer400 hvor mem indgangene ikke virkede og det drillede mig i den grad inden jeg fandt den fejl :blink:
Mine udvendige komponenter sidder som de skal - jeg bruger både pir og skumring i andre Funktioner uden problemer.MvhHenrik Rasmussen

post-2618-13549257003611_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej IgenDet er lige der problemet ligger. Uanset om jeg pulser på mem 1 eller 2 sker der ingen ting. Hvilket niveau står de som udgangspunkt til, er det sådan at de måske står til 0% som fabriksindstilling?Er der en måde hvorpå man i serbiceveiw kan se om dimmeren er On eller OFF - det er jo alle pulsindgange, så der er vel ikke nogen der er ON når lyset er tændt.MvhHenrik Rasmussen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

mem 1 og 2 står til hhv 50% og 100% iflg. vejledningen:http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9894722_04.pdfDet kan være du også har en defekt dimmer ligesom mig :unsure:Der er desværre ikke nogen mulighed for at få info om status på dimmeren i Serviceview/Visual. Det er kun en mulighed på Wireless udgaverne. De er forøvrigt at foretrække da de er meget nemmere at have med at gøre, både installationsmæssigt og programeringsmæssigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igenJeg har lige præøvet at sætte 3 almindeling FB med simpel kip funktion ind, for i serviceveiw at kunne holde øje med hvilke indgange den pulser på, på dimmeren. Den gør jo lige som den skal...Er det helt rigtig forstået af mig, at klemme 1 på dimmeren ikke har nogen funktion, når man bruger dimmeren på denne måde?MvhHenrik Rasmussen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er nok ikke andet for om du kan prøve med en lus direkte på klemmerne for at se om der skulle være noget galt med kablingen -eller Dimmeren.Og ja klemme 1 er til at tænde på sidste manuelt regulerede niveau eller til at regulere op med. Og det er der jo ikke behov for i denne situation med fb 1.2.06. med mindre det er nødvendigt at ændre på mem1 og mem2 niveauerne. (og så kan man jo bare bruge knappen på fronten hvis det er en Uni400) Men at de begge skulle være skruet ned til 0% lydder lidt underligt, men selvfølgelig en mulighed. Hvilken belastning er der forøvrigt på den ? Den skal min. belastes med 20w.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok