Hop til indhold
  • 0

programmering fra bunden af!!


Allan Reimer
 Share

Spørgsmål

Hejer der nogen der har en idé om hvor langt tid det vil tage, at programmere et nyt hus på ca 450 kvm, det skal siges at det skal programmeres helt fra bunden.jeg ved godt det kan være svært at vurdere når man ikke har en idé om hvor mange rum der er, men hvis bare man lige har et slag på tasten om hvor mange timer i mener det kan tage??

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

1 time og du kan tænde og slukke lys, hvis det er kablet efter LK´s standardhus.Men hvis man selv skal lave og programere alle funktionerne kan det nemt tage 10 timer, 37 timer eller mere. Det kommer helt an på hvad udgangspunktet er. Det der er vigtigt er at have dokumentationen i orden og have gennemgået/beskrevet de funktioner der SKAL implementeres. Der er stor forskel på en NICE TO HAVE og NEED TO HAVE.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

det er sådan at der er 2 folk der bare monterer fra en kant af, og det bliver ikke monteret efter et af LK´s standardprogrammer så derfor skal der programmeres fra bunden, og det er så en helt 3 person der skal det.spørgsmålet blev stillet fordi en overmontør mener ikke det kan tage så langt tid at klimte på nogle taster og mener at det max må tage 8 timer, og der mener jeg jo han tager helt fejl set i lyset af at det er fra bunden og ikke efter standarden

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det bør almindeligvis heller ikke tage mere hvis der skal være en fornuftig forretning i det. Der er nok ikke mange alm. menesker der vil betale 3-5.000,- til en tekniker bare for at få programeret sit lys mm. Men almindeligvis er det jo også en del af en entreprise, og så er det jo installatørens provenue det går ud over hvis ikke det er effektivt nok.Men hvis elektrikkerne/montørene sørger for at dokumentere deres kabling, mærker det op, og der bliver lavet tegninger mm over det, vil jeg også nok mene, at man vil kunne lave den grundlæggende programering og få liv i systemet på en dag (8 timer). Hvis man kender til IHC og det altså ikke er første gang og man først skal til at lære det. Og der skal altså ikke være ret mange fejlmonteringer/opmærkninger/løse forbindelser og lign. før tiden løber op. Men som sagt det er jo et almindelig/generelt kvalitets problem som "overmontøren" må holde styr på ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

nu er jeg selv elektriker, og jeg vil sige at hvis man starter helt fra bunden og skal ha dokumentationen ind, og dernest til at programere, så kan det på ingen tidspunkt lade sig gøre på 8 timer. Bare det at få alle tryk og udgange kofiguret tar lang tid, da man skal ha alle info´s med fra starten ellers er man på røven efterfølgene når man skal programere, og ikke mindst fejl finde. Jeg har været den som kom til en inst, som en anden elektriker havde opgivet, fordi han ikke kunne rundt længere, det er sku ikke sjovt, når ondsbollen ikke en gang havde skrevet om der var tale om en brun eller sort ledn, et tryk eller en pir. Den som siger han kan programere et hus i den størelse, med dokumentation, lyver efter min mening.Mit hus er 320 m2, jeg har ca 15 tryk, og 9 udgangsmoduler, altså ikke noget usædvanligt. Min gl term gik i torden vejr, hvor jeg skulle mont en ny controller, da skulle jeg skrive og programere hele lortet forfra. Jeg startede fredag eftermiddag og var færdig søndag aften, og der var ikke tale om 8 timers dage, men go fornøjelse med projektet

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du indlæser LK´s standard hus og tager udgangspunkt i det, er det eneste du skal have oplysninger om hvilke datalinier der er brugt. Resten er/kan laves på forhånd, og derfor kan det lade sig gøre at få liv/lys i et hus på 2-8 timer. Hvis der er flere værelser, bad, eller andet tager det såmænd ikke lang tid at kopiere det.Men ja det der tager tid er hvis man skal rende huset rundt for finde ud af hvilket kabel der er termineret hvor. Derfor sørg for at få ALLE kabler nummereret, noteret hvor de går fra og til.Jeg har også brugt flere dage/uger på at programere og optimere min installation (fruen i huset kan ihverttilfælde ikke forstå det skal tage så lang tid ;) ), men det er lige så meget lyst, nysgerighed og muligheden for at lege med det. :)Og når alt kommer til at er det jo ikke huset størelse i m2 det kommer an på, men hvor mange tryk, moduler og funktioner der skal liv i. Alarm og programering af hvordan PIR funktioner skal virke tager helt sikker mere tid end man regner med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok