Hop til indhold
  • 0

Dæmpet natte lys på badeværelse


Henrik Rosenkilde
 Share

Spørgsmål

Hej.Jeg har en PIR sensor til at tænde mit lys på badeværelse.lampeudtaget er en wireless lysdimmer.Normalt tænder den på ca 85% af fuld styrke.Jeg kunne godt tænke mig at lyset f.eks. mellem kl. 23.00 - 06.00 kun tænder på 20% (vil gerne kunne ændre tiden + styrken)Hvordan kan det løses?På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Du skal nok bare modificere den funktionsblok du benytter, så den har to forskellige scenarie udgange. En til om dagen og en til om natten.Hvis det er om dagen, skal du blot fremkalde det tilhørende scenarie link, og omvendt om natten.Burde være rimelig let at lave.Prøv at vedhæfte din projekt fil, eller i hvert fald den del af den du benytter til badeværelset, så kan jeg se om jeg kan få tid til at flække noget sammen senere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kenth Det ville være dejligt hvis du vil kigge på det. Jeg har ikke en pind forstand på at programere FB blokke.Har også et andet problem med at et ur tænder hver aften omkring kl. 00.00. i køkken/alrum hvor der er to ure 2.01.c.x og 2.02.fTror problemet er i et af disse blokkeEr i tvivl om filen er vedhæftet

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok det kan være fordi din fil enten er for stor til at kunne uploades eller er i et forkert format. .zip og .vis plejer nok at kunne vedhæftes.prøver lige et test projekt: [file name=test-20100913.vis size=75214]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/test-20100913.vis[/file]

test-20100913.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu tror jeg det lykkedes at vedhæftefilen. Kan åbenbart kun vedhæfte zippede filer.Jeg har også fået løst problemet med at uret tænder på nogle bestemte tidspunkter. Skiftede ur blokken ud med den nyeste FB.Så nu mangler jeg lidt hjælp til dette:Jeg har en PIR sensor til at tænde mit lys på badeværelse.lampeudtaget er en wireless lysdimmer.Normalt tænder den på ca 85% af fuld styrke.Jeg kunne godt tænke mig at lyset f.eks. mellem kl. 23.00 - 06.00 kun tænder på 20% (vil gerne kunne ændre tiden + styrken)Hvordan kan det løses?På forhånd tak [file name=moellevaenget1_010910-20100920.zip size=255160]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/moellevaenget1_010910-20100920.zip[/file]

moellevaenget1_010910-20100920.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hurra :laugh: Når nu du har wireless dimmere vil jeg da anbefale at du bruger senarierne istedet for Tænd/Sluk pulser.Det gør bare ved at trække senarie tænd og senarie sluk over på Dimmerens senarier/regulering. Hvis du klikker på de enkelte senarier kan du vælge styrken og rampe tiden og derved få det til at skrue langsom op over tid.Til at løse dit specifikke problem med forskellige niveauer på forskellige tidspunkter kan du bruge ABO´s blok fra dette indlæg:http://www.ihc-user.dk/forum/7-ihc-visual-20/10453-1203d-driller-skal-starte-med-at-regulere-op#10493Husk du skal også lige tilføje et ur der styrer hvornår.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du behøver ikke noget dedikeret indgang for at bruge en PIR. Der er jo i princippet ingen forskel på om det er et manuelt tryk eller en PIR der aktivere en indgang. Der hvor det kan betyde noget er hvis der i FB´n er forskel på hvorledes programmet skal opføre sig alt efter hvilken indgang der aktivers.Så prøv bare at lægge den ind. Og som du har fundet ud af kan man godt have flere FB til at styre samme fysiske installation (lampested/dimmer). Ja FB´r kan sågar også kobles sammen og styre hinanden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

OK det kan gøres på mange måder men jeg har lavet et eksempel: [file name=Mllevnget.zip size=261703]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Mllevnget.zip[/file] Der er et par hjemmelavede blokke, Kenth´s "skumringssensor emulator" og så en lille betinget blok jeg lige lavede. Prøv at højreklikke på den og vælg "Vis program". Så kan de se hvor simpelt det kan gøres at lave sine egne FB.Der er 2 blokke der kan tænde din Wireless Dimmer. En er sat til 30% og den anden til 100%. De bliver begge aktiveret af den samme PIR, men det er Uret der gennem min lille blok bestemmer hvilken en af dem det bliver aktiveret. Kents skumrinssensor søger for at Blokere FB´n så PIR´en ikke kan aktivere dem hvis solen er oppe.Derudover kan man også tilføje en manuel KIP eller KIP med timer som laver et helt treidje Senarie, men det kan du jo selv lege lidt med.Det hele kan selvfølgelig samles i én FB specifikt til dette behov, men man kan altså komme langt med standard blokkene.

Mllevnget.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok