Hop til indhold
  • 0

udvidelse af sol op og nedgang funktionsblok


Thomas Bisgaard
 Share

Spørgsmål

Hej...Jeg har benyttet mig af kent´s sol op og nedgang funktionsblok, til vores udendørs lys, men kunne godt tænke mig at udvide det lidt. I øjeblikket har jeg det kun til at tænde lyset om aftenen når det bliver mørkt, og så slukker det igen kl 24. Men hvis vi går i seng før kl 24 en dag kunne jeg godt tænke mig at det slukker sammen med vores sluk alt når vi går i seng. Men er der så en dag vi går senere i seng, kunne jeg godt tænke mig at man på et tryk kan forlænge tiden med en time fx.Er der nogen der kan hjælpe mig med det??

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Øh-bøh - nu har jeg prøvet at aktivere denne funktionsblok, og den virker da ikke!Lige nu står min controller til kl. 00:45 01/09-2010, tidszone GMT+1:00, skift automatisk til sommertid og jeg har sat flg. parametre:Tidspunkt_Offset_Solopgang = 00:00:00Tidspunkt_Offset_Solnedgang = 00:00:00Ignorer_Sol_Nede_Om_natten = JaTidspunkt_Ignorer_sol_nede_om_natten_start = 00:01:00Tidspunkt_Ignorer_sol_nede_om_natten_stop = 06:00:00Har trukket Udgang_Sol_Oppe og Udgang_Sol_nede til mine tre respektive 3 udelampesteder (altså Udgang_Sol_Oppe og Udgang_Sol_nede til hver af disse).Men uploader jeg programmet til controlleren lige nu kl. 00.45 så tænder hele dynen! Hvorfor hulen gør den lige det? Har jeg en gammel forældet version (min er opdateret 10-01-2010)?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Blokken er udviklet som alternativ til et fysisk skumringsrelæ, og vist ikke beregnet til at styre lamper direkte. Det kan den måske godt, men prøv den i sammenhæng med f.eks. fb 1.4.01 hvor du kobler udgang "sol nede" til "indgang for skumring".Til bissen83: En kombi med denne fb vil måske også kunne løse dine ønsker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars,Tak igen - igen - igen !!! :):):) Men det hersens IHC er nu altså for viderekommende! Nu har jeg så prøvet at køre "udgang_sol_nede" i "Sol op og nedgang" funktionsblokken til "Indgang for skumring" i 1.4.01.e. Men, hvordan hulen aktiverer man så lampestederne? Det er en indviet verden hvor man skal vide hvilke religiøse besværgelser der gør om man skal bruge den ene eller den anden udgang, og det er måske logik for elektrikere, men jeg fatter altså ikke en brægende fis. Nu prøvede jeg så at sætte lampestederne til "Udgang for lys (også kontrollys)" uden at det medførte noget som helst, så er det "ON puls" eller....? Hvad er en puls egentlig for noget? Jeg ved at mennesker kan måle en puls på håndleddet, men er det i elektrisk forstand det samme som en "kip" eller....?Det burde egentlig være utroligt simpelt: hvis skumringsrelæet er ON (eller den funktionsblok der simulerer skumringsrelæ) og man er i timerperioden, så lys tænd ellers ej. Men logikken i IHC Visual kan efter min mening ligge et meget lille sted, og jeg havde egentlig troet at Visuel betød at man kunne sidde visuelt og få det forkromede overblik. Men godmorgen!Selv det klamp der hedder TermIHC var da til at forstå selv om interfacet var noget bøvlet. Her kunne man da i det mindste på en enkelt vis se noget så elementært som aktiverede udgange og også tvangsstyre udgange. Men i den såkaldte Visuelle verden er alt åbenbart blevet anti-visuelt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja vi skal jo blive klogere så længe vi lever ;) Nå men det var da noget af en længere smøre. I Visual kan en ud/indgangs tilstand være ON eller OFF men nogle gange vil man kun have et signal om et tilstand har indtruffet og det kan man så markere med en puls (ca. 250 mS)Der er mulighed for at Simulere i Visual ved at trykke F8 eller på den grønne "play" ikon. Aændring af tilstanden på en indgang/udgang/tryk og lign. kan simuleres med "mellemrumstangenten". Hold "Ctrl" nede imens og det er permanent. Så kan man se hvorledes programmet vil virke uden man behøver at have alle installationer. Det er jo meget smart så kan man jo rette/ændre/tilføje i andres programmer uden at være "onsite".Med Serviceview kan man også "Live" ændre status på en udgang/timer/tryk eller hvad det nu skal være, men det kræver jo at det er oprettet i programmet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kenth. Jeg har næsten fået det løst, ved hjælp af fb 1.4.03.b. Her har jeg koblet udgang sol nede på skumring, og min sluk alt på sluk. Det virker som det skal. Derud over har jeg så et tryk, hvor jeg kan tænde for lyset i 5 min hvis vi skal ud og siger farvel til nogen gæster og klokken er senere end 23.30 som jeg har sat ignorer sol nede til. det virker også fint. problemet er så hvis jeg har trykket sluk alt før 23.30, og vi af en eller anden grund gerne vil ha det tændt igen, så vil jeg gerne ha lyset til at fortsætte til 23.30 igen, det gør det bare ikke, det slukker så efter de 5 min igen. Lige et lille sidespring, senarie tænd og sluk i fb 1.4.03.b eller i andre fb for den sags skyld, hvad kan man bruge dem til??på forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

bissen83 skrev:

Lige et lille sidespring, senarie tænd og sluk i fb 1.4.03.b eller i andre fb for den sags skyld, hvad kan man bruge dem til??på forhånd tak
Senarier bruges i de situationer hvor der ikke er tale om enten on eller off, men at man måske gerne vil styre flere ting evt. på forskellige niveauer (on/off, hvis man ikke har wireless dæmpere) samtidig.Til dette kan man så blot oprette senarier som man så kalder i Visual. Enhederne finder så selv ud af at indstille sig efter det uden at man skal programere dem individuelt.F.eks:Madlavnings senarie:lys i køkken: 90%lys over spisebord: 50%Spise senarie:lys i køkken: 30%lys over spisebord: 85%Rengørings senarie:lys i køkken: 100%lys over spisebord: 100%eller Kents morgenbads senarie så han ikke bliver blændet:Tænd på 30% og hæv til 90% over 30 minutter B)
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok