Hop til indhold
  • 0

Undertavle i garage


Thomas Bisgaard
 Share

Spørgsmål

Hej...Jeg har et spørgsmål som godt nok ligger lidt uden for kategorien IHC. Men håber i kan hjælpe mig alligevel. Jeg har en undertavle ude i garagen hvor jeg vil ha monteret en fejlstrømsafbryder, sådan at hvis der sker fejl i garagen, så slår hpfi´en i huset ikke ud. Hvordan er det nu lige det gøres?? På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Claus tak for svaret...Jeg har ikke forklaret mig godt nok så.i tavlen i huset har jeg forsikring på 20A til forsyning af undertavlen i garagen. kablet er en 5X4 og er derfor ikke dimensioneret til at at kunne monteres som du beskriver, da der sidder 35A i gravstenen. Jeg er ude i noget selektiv hpfi, det er det jeg er lidt i tvivl om.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

bissen83 skrev:

Claus tak for svaret...Jeg har ikke forklaret mig godt nok så.i tavlen i huset har jeg forsikring på 20A til forsyning af undertavlen i garagen. kablet er en 5X4 og er derfor ikke dimensioneret til at at kunne monteres som du beskriver, da der sidder 35A i gravstenen. Jeg er ude i noget selektiv hpfi, det er det jeg er lidt i tvivl om.
Ok, så kan du jo flytte forsyningen til din 20A's forsikring om på tilgangen af din HPFI. Du kan også sætte et selektivt HPFI ind istedet for det du har nu, men husk at resten af hovedtavlen så skal beskyttes af et almindeligt HPFI. Det giver meget mere ombygning i din hovedtavle.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for alle svarene.Det er ikke muligt at forsikre i tavlen i garagen da der ikke er plads, med mindre jeg sætter en tavle mere op, og det vil jeg helst undgå.At montere tilgangen på den 20a sikring, på hpfi´ens tilgang, synes jeg jo også kræver en del arbejde.Hvis man bruger en selektiv fejlstrømsafbryder, skal det selektive så ik sidde i hovedtavlen, for er det ikke forsinket i forhold til en almindelig?? Og så et almindelig hpfi i garagen??

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

bissen83 skrev:

Hvis man bruger en selektiv fejlstrømsafbryder, skal det selektive så ik sidde i hovedtavlen, for er det ikke forsinket i forhold til en almindelig?? Og så et almindelig hpfi i garagen??
Korrekt, men derudover skal du så også have et almindeligt HPFI i hovedtavlen, til at beskytte de øvrige grupper i hovedtavlen.Derfor vil jeg tro at der er mindst arbejde / materialer i at koble 20A's forsikringen uden om det eksisterende HPFI.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

brødbæk skrev:

du bag sikker i carporten med 20A
Hvid du vælger dette, er du nødt til at regne på kortslutningstrømme - så du er sikker på at de 35 amp. sikringer kan kortslutningsbeskytte kablet til undertavlen.20 amp. sikringerne kan jo kun overstrømsbeskytte kablet til undertavlen, hvis du sætter dem i carportenMvh. Torben
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Inspecto skrev:

De 20 amp. sikringer er da både KB og OB for kablet der går ud til garagen...
Det er vi enige om - forudsat at sikringerne sidder i tavlen inde huset (altså foran kablet).Jeg påpegede blot, at hvis man sætter sikringerne i tavlen ude i carporten, vil de kun overbelastninsbeskytte kablet til carporten.Mvh. Torben
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok