Hop til indhold

Skal murer støbe eldåser i


Gæst Karsten Faust Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Gæst faust

HejsaMurer starter imorgen med at murer indervægge op.Spørgsmålet er så hvad er bedst, at han sætter eldåser i mens han murer op, eller skal jeg efterfølgende fræse ud og støbe dem ind.Jeg tænker det er bedst han gør det, da de dermed fæstner bedst og jeg risikere ikke at ødelægge en mursten. Murstenen bliver synlige, dog vandskuret.Hvad siger jeres erfaringMv Karsten

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal helt klart lade mureren mure dåserne i når han laver indervæggene.....Du kan ikke skjule sporene fra rillefræsningen, hvis det kun skal vandskures!...hvis det skulle pudses er det en anden sag!eventuelt kan du forberede dåserne med rør til loft så du ikke skal ind i processen mellem inder og ydervæg...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst faust

HejsaDe skal vandskures, men med synlige sten.Tanken er at fræse rør på bagvæg, som så pudses helt op, der hvor de bliver synlige. Dvs ingen riller, hvor der er synlige sten struktur.Skal jeg forstå det sådan, at det er et lov krav at rør skal fræses ind, altså dem der placeres i hulrum?Mv Karsten

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst faust

Tak for info Mikael-l, det var jeg ikke orinteret om.Når men tilbage til de synlige sten og dåser.I er alså enig om at det bedste resultet, er hvis murer gør det.Fordi jeg spørge er at han pt ikke er meget for at gøre det,og jeg vil gerne være helt sikker før jeg rykker ham rundt ;)Mv Karsten

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst faust

Dvs du kan godt fræse ud i mursten til en enkelt M1 dåse, så det er pænt og solidt - præsis som en murer :cheer: Så må jeg høre om nutidens teknologi inden for fræser ;) Mv Karsten

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja du skal virkelig klokke idet hvis du skal kunne se det når der er vandskuret og malet...Og solidt?`du blande en almindelig gang mørtel og cement 1-8, og får smidt det ind i hulltet og så presser dåsen ind i det..fylder til omkring dåsen lader det side lidt og så tager du en pind eller en mursten og kører hen så du sliber det væk så det er plan med murstenene...Hvis det ikke er cellesten er det en go ide at tage et 6mm bor og borer nogle små huller rundt, så du ikke slår store flager af, eller tag en vinkel sliber og skær lidt ned i kanten hele vejen rundt...

Link til kommentar
Del på andre sites

Mikael-l skrev:

Du skal så lige huske at du ikke må have rør eller kabler til at ligge i hulmuren længere, da de trykker isoleringen og fungere om kuldebro, så de skal fræses ind...
Ikke må have er nok så meget sagt. Hvis bare man sikre sig at huset kan overholde gældende krav er det vel ikke et problem ?Her er et par billeder af mine dåser monteret i et (godkendt) lavenergi kl. 2 hus med fuldmurede vægge overalt. Ydervæggene er 41 cm tykke med 190mm murbats lambda34.Med et fræserhoved til montering på vinkelsliberen kommer du langt. Dse.jpg

post-2618-13549256963599_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Dse4.jpg Når først der er blevet vanskuret og malet ses det slet ikke, men det kræver selvfølgelig at det foregår i fugerne og ikke i de hele sten.Ved godt jeg har brugt kabler, men det er det samme med rør B)Det har jeg kun lagt de steder hvor jeg skulle forbede til A/V kabler, som ikke umiddelbart kunne køre via IHC net.

post-2618-13549256963969_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej hvis du kan ligge dem i hulmuren uden de trykker isoleringen så de iorden, men det kan jeg ikke lige se hvordan du vil gøre...Men det er i et nyt hus også begrænset hvad der kommer til at ligge der, da det meste bliver lavet i gulvet og så bliver fræst de 3 skift op til en gulv stikk. det er der ingen der kan se...Men ja alternativt kan man jo gøre det i kabel, godt nok aldrig noget jeg kunne finde på at lave men, det er jo op til den enkelte..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er da korrekt det er svært ikke at trykke isoleringen, men jeg er ikke bekymret. Se lige et kabel/rør tykkelse i forhold til isoleringstykkelsen. Kabrelfring1.jpg Og arealet af den nedsatte isolerings effekt pga tyndere/trykket isolering der hvor der er kabler/rør i fht. den samlede overflade er minimal. Har ikke regnet på den med tror ikke det er over 0,1% så i praksis uden betydning.

post-2618-13549256964069_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er noget andet her hvor der er mange kabler samlet. Kabrelfring2.jpg Der bliver isoleringslaget naturligvis mindre og det kan påvirke beregningen. Nogen egentlig kuldebro er der dog ikke tale om.Og kablerne afgiver jo faktisk også varme når der er forbrug på dem, så det kompenserer vel igen lidt for den manglende isolereing B)

post-2618-13549256964182_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi har fået at vide vi ikke må gøre det længere da rør fungere som kuldebroer, ved ikke om det er det samme med kabel, men det kunne jeg da kun forstille mig at det var..Ikke at jeg ikke syntes det er noget forbandet vrøvl, det kan vi hurtigt blive enige om, for hvad så med alle murbinderne osv...Ved bare vi har fået at vide vi ikke må gøre det længere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er et kompliceret regnestykke at energiberegne et hus efter de nye regler (BR08 med tillæg fra 2010.) Og kravene bliver bare skrappere endnu.Så det er rigtigt at man kan syntes det er at gå i små sko mht om et kabel/rør nu forringer bygningens energistandard. Men jeg ved at selv murbinderne bliver faktisk regnet med ! :woohoo: Og i vores hus var vi faktisk ude i decimalerne om det nu var den ene energiklasse eller den anden. Beregnet forbrug 57kw/m2 i fht tilladte forbrug på 57,5 kw/m2. Derfor blev der valgt ekstra gode/tykke isoleringsmaterialer (lambda 34 mod normalt 37, lidt ekstra isolering i gulvene osv) bare for at være på den sikre side.Det viste sig faktisk at vi ikke kunne få et ekstra ovenlys vendue som vi overvejede pga beregningen så viste at vi ikke kunne overholde kravene til et lavenergihus :( Men da jeg selv som bygherre stod for el-entreprisen har jeg altså taget chancen mht rør/kabler i væggene.Men kva ovenstående argumentation er det nok lettest som ansvarlig entreprenør/el-installatør bare at sige det må man ikke mere :P Jeg tror mere der er problemer mht at leve op til de nye skrappe trykprøvnings normer, da der her er tale om hvordan håndværket bliver udført i praksis. Det er nemlig ikke noget man kan beregne/demensionere sig ud af. Men det er en hel anden snak som vi ikke skal belemre denne tråd med ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

tror der er noget i har lidt galt fat i her... :silly: En kuldebro er når noget kan trække kulde direkte udefra og ind.. forklar mig lige hvordan et senarie som: bagmur - kabel - 189mm isolering - facademur kan det?... det bliver først en kuldebro hvis i tager og ligger et kabel i direkte forbindelse mellem bagmur og facade...derfor tager man murbindere med i de beregninger da de jo har direkte kontakt mellem bagmur og facade.Det er klart at man skal nok ikke samle en hel mortorvej af kabler èt sted, som vist på et billed længere oppe, da det naturligvis tager en del mere af isoleringen. ;) Men ideen med at fræse ud i fugerne er rigtig smart. Men for hulen da. brug dog rør og ikke kabler.. Vil ihvertfald selv synes det værrende rigtig træls at splitte hele huset af igen, bare fordi lillemor liiige skulle hænge hendes platter op lige der hvor kabler er../Murern

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok