Hop til indhold

Antal 220V Spots i loft


Gæst Karsten Faust Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Gæst faust

Hej Kloge folkSorry for spørgsmål, som ikke har en skidt med IHC.Vi er ved at bygge til, og overvejer at få 220V spots i loftet. Dvs i Stue, Toilet og Soveværelse.Er der en der kan oplyse hvilket antal man ca montere pr/m2 i de forskellige rum. Vores Elektriker havde ikke lige erfaring med dette, så ville gerne ha lidt input fra jer, så han ikke kommer med et eller andet helt ude i skoven.På forhånd mange tak.Mv Karsten

Link til kommentar
Del på andre sites

Det første du skal vide er at 220v spots ikke gir nær så meget lys som 12v gør..Men tilbage til spørgsmålet... Som tommelfingerregel siger man normalt der må være op til en meter fra midt til midt af spotsne (hvis det er 12v kan du godt sige 120cm)Så hvis det nu er en gang du vil sætte spot i, og vi siger gangen er 110*478 f.eks..Så sætter du jo nok en række ned midt i ved mindre du gerne vil have dem til at sidde forskudt...Og så dividere du ellers bare antal spots op i de 478478/5 = 96,5 Cm fra spot til spotDet dividere du så med 296,5/2 = 47,8 Cm, så har du afstanden fra væggen ind til den første spot...Så kan det selvfølgelig være der er spær der skal tages hensyn til...Men så må du hellere lige huske ham på at han skal bruge det rigtige kabel til det, når han nu ikke engang ved hvordan han skal placere spots :S'Det skal være varmebestandigt kabel helst 90C

Link til kommentar
Del på andre sites

Du skrev at 230V ikke giver så meget lys som 12V. Er det ikke et spørgsmål om dimensionering?Jeg er for f.eks. rasende ked af at jeg valgte 12V trafoer med UNI 400 dimmere. Der er kun 2 ud af 7 grupper der virker pt. Om det er mine UNI 400 dimmere, eller trafoerne der ikke virker, ved jeg ikke, men de står af en efter en. Først blinker de lidt, nogen gange uden de er tændt (SPOOKY midt om natten), så står de af. Vælger så at afmontere fasen så der ikke sker noget. Skal selvfølgelig have kikket på det

Link til kommentar
Del på andre sites

Der skal 4-5 230V spot til at give det samme lys som 1 12V Spot...Dimensionering? Det skulle ikke være det store problem v. 230V spot...Har du prøvet at lave lidt luft imellem UNI dimmerne?Har aldrig oplevet problemer med UNI 400, Har dog skiftet en del UNI 350, Da der har været et problem med disse som LK også selv har erkendt, men aldrig med 400'erne.

Link til kommentar
Del på andre sites

HejDu skriver at der skal 4-5 230V spot til for at det giver det samme lys som en 12V spot. Det lyder en smule overdrevent.En Philips GU10 Spot 230V 50W giver en lysstyrke på 1000 cd.En Philips MR16 Spot 12V 50W giver en lystyrke på 2100 cd.Det ser ud for mig, at i det her tilfælde skal der lige over 2 stk. 230V spot til, for at give det samme lys en 12V, og ikke i nærheden af 4-5 som du skriver.Jeg kan give dig ret i at 12V spots er klart mere energieffektive, end 230V spots, for som i ovenstående eksempel kan man mere end halvere sit elforbrug og det er vel ikke helt uvæsentligt. MortenMikael-l skrev:

Der skal 4-5 230V spot til at give det samme lys som 1 12V Spot...Dimensionering? Det skulle ikke være det store problem v. 230V spot...Har du prøvet at lave lidt luft imellem UNI dimmerne?Har aldrig oplevet problemer med UNI 400, Har dog skiftet en del UNI 350, Da der har været et problem med disse som LK også selv har erkendt, men aldrig med 400'erne.
Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok