Hop til indhold
  • 0

IHC´en skal sende mail til sig selv, kan den ?


PSD
 Share

Spørgsmål

Hej.Jeg har leget (i tanken) med en lille sjov ide...- men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre i praksis i IHC´en...Min IHC har en udgang hvor den KAN slukke for alt internet i huset...Min tanke er at hvis IHC´en mister forbindelsen til internettet, så skal den prøve at slukke og tænde for denne udgang, det kunne jo måske være pga. en router der havde hængt sig.Min ide er at hvis man kan få IHC´en til at sende en status-mail til sig selv, eks. en gang hver anden time, så kunne denne mail bruges som en slags "keep alive" for udgangen.Men kan man få IHC´en til dette ??Alternativt kunne det måske være hvis der ikke længere er forbindelse til at opdatere uret over internet, så kunne IHC´en lige "resette" internetforbindelsen...Jeg kan lave en mail-løsning i min PLC som jeg har stående til at lege med, men det er jo ikke specielt smart at den også skal være tændt altid...Grunden til at det kunne være spændende er at jeg har en lille fil-server som jeg sommetider har brug for at tilgå udefra, og når forbindelsen en sjælden gang er nede er det lidt noget møg, for det er jo som regel når man har mest brug for det...:S :) Har i en ide til hvordan man evt. kan løse denne "opgave", så høre jeg rigtigt gerne fra jer...

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Fantastisk ide! Det burde nemt kunne lade sig gøre - det kræver bare, at man holder tungen lige i munden i både IHC Visual og SceneDesign...Update:Se vedhæftede funktionsblok...-- Jakob [file name=Send_og_modtag_keep_alive_mail_og_reset_internetforbindelse.zip size=2007]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Send_og_modtag_keep_alive_mail_og_reset_internetforbindelse.zip[/file]

Send_og_modtag_keep_alive_mail_og_reset_internetforbindelse.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@ FODTusind tak, det fungerer... B) Det var godt nok en smart blok du fik lavet der...Jeg må sige at jeg er vildt imponeret over hvad i kan her i forum´et...@ ABILDGMailserveren skal da stå ude på nettet for at min ide virker, ellers ved jeg jo ikke om min internetforbindelse fungerer, eller om den (router/ADSL-modem osv) skal resettes... ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

pshdo skrev:

@ ABILDGMailserveren skal da stå ude på nettet for at min ide virker, ellers ved jeg jo ikke om min internetforbindelse fungerer, eller om den (router/ADSL-modem osv) skal resettes... ;)
Nu skal jeg jo lige læse hele opgaven.. Så din ide burde selvfølgelig virke. Jeg var bare ude i at IHC ikke kunne sende og modtage, hvis der ikke var hul til internettet.Alternativ skulle man vælge at skifte routeren.. Hvis det sker så ofte som du siger...
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

abildg skrev:

Alternativ skulle man vælge at skifte routeren.. Hvis det sker så ofte som du siger...
Tja - nogen af os bor så langt fra en offentlig central, at adsl i praksis kan være svært at få til at fungere - også selv om routeren adsl-modemmet ikke fejler noget. Så det er faktisk rigtigt, at en genstart af et adsl-modem er den rigtige løsning en gang imellem.-- Jakob
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@FOD

Bemærk, at hvis internetforbindelsen ikke kommer op efter reset, så går der altså 2 timer før næste forsøg.
Jeg har set det, og at den er justerbar, så de 3 tider der kan stilles skruer jeg lidt på... :)@ABILDG
Alternativ skulle man vælge at skifte routeren.. Hvis det sker så ofte som du siger...
Det sker ikke ofte, faktisk yderst sjældent, men når det endelig sker har jeg bare tænkt at det ville være rigtigt frækt hvis man kunne få systemet til at forsøge at "genoprette sig selv"...Og så lige for at opklare...Jeg har faktisk både et Zyxel adsl-modem (reelt er det en adsl-router fra isp der står i bridge mode) og derefter har jeg min egen linux baserede router...Så i mit tilfælde er det både router og modem der bliver slukket et stykke tid hvis forbindelsen fejler... :)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

pshdo skrev:

Bemærk, at hvis internetforbindelsen ikke kommer op efter reset, så går der altså 2 timer før næste forsøg.
Jeg har set det, og at den er justerbar, så de 3 tider der kan stilles skruer jeg lidt på... :)
Jep. angående timertiden "Hvor ofte skal keep-alive-mail sendes?", så vil jeg anbefale dig at sætte den til samme værdi, som du har sat controlleren op til at checdke for mail: Altså, hvis din controller checker mail hvert 10. minut, så sæt denne værdi til det samme.-- Jakob
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej.Det virkede så spændende at kunne lave blokke selv, så nu er jeg sprunget ud i det, og jeg har leget lidt med det et par aftener...Jeg har lavet et par små blokke som forsøg, og det ser faktisk endda ret overskueligt ud...- jeg troede at det var de xml-agtige tekster i ifb-filerne som man sad og skrev på direkte, og det så alt for uoverskueligt ud...Men med den der editor er det jo ikke så slemt endda... :)Nå men som en af de små ting jeg har lavet, så har jeg altså rettet lidt i den der keep-alive blok som FOD har skrevet, det håber jeg er ok ??Jeg ved godt at mine ændringer kunne have været lavet med et par timere, men det her er jo mere enkelt at se på...:-)- og LANGT sjovere...Her er min version: [file name=004___Send_og_modtag_keep_alive_mail_og_reset_internetforbindelse___v.zip size=2408]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/004___Send_og_modtag_keep_alive_mail_og_reset_internetforbindelse___v.zip[/file]

004___Send_og_modtag_keep_alive_mail_og_reset_internetforbindelse___v.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok