Hop til indhold
  • 0

Alarmdelen


TheDexterTeam
 Share

Spørgsmål

Hej derude,Vi har (fået) opsat IHC wireless i vores hus for nogen tid siden. det er primært til styring af lampeudtag i loftet. Vi har ikke noget dæmpning. Derudover har vi på et par børneværelser lavet wireles styring af kontakterne. Vi har en del PIR rundt i huset også som virker fint omkring tænd/sluk om aftene/natten.Der er opsat røgalarmer samt alarmpir, men intet af dette er programmeret/monteret i tavlen. Alle ledninger er dig ved tavlen.der er opsat kodetastatur ved bryggersdør. Vi mangler dog opsætning/montering af udv. og indv. lydgiverer. Vi har også købt modem, som ej heller er monteret.Huset er på 150M2 - børneværelser og gæstetoilet i den ene ende, så køkken/bryggers og stue, kontor og soveværesle i den anden ende. Nu spørgsmålene:1) Intern lydgiver, hvor bør den placeres, så den dækker hele huset?2) Der skal opsættes et statustryk? Hvad bruges det til: slukning af alarm og røgalarm?3) Hvor skal dette statustryk placeres - skal vel selvfølgeluig ikke være hvor eks. en tyv kan komme til det!?Håber i kan/vil hjælpe med lidt kommentarer til mig - tak :) Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej TorbenHvis jeg forstår dig ret, så har du soveværelse placeret i modsatte ende af huset end børneværelser. Derfor vil jeg foreslå dig, at du opsætter to lydgivere, en i umiddelbar nærhed af soveværelset, og en i umiddelbar nærhed af børneværelserne. Afhængig af røgalarm type, kan det forekomme at røgalarmerne i sig selv ikke har lydgiver, hvorfor mit forslag om to.Statustryk vil jeg forslå monteret ved seng i soveværelse om muligt. Tanken er her at du ved alarm blandt andet kan få information om, om der er tale om røg dannelse / indbrud, hvilket PIR nummer der har udløst indbrudsalarmen. Du kan desuden til og frakoble skalsikring, såfremt der er monteret magnetkontakter ved dine facader og terrasse døre. Du kan ligeledes afstille en alarm fra status panelet. I og for sig er der bare tale om et almindeligt tryk med fire slutte kontakter og to røde dioder, ekstra er to grønne dioder = hvad LK kalder alarm status panel. :-) Enheden bygger på et tryk med 6 slutte kontakter, og skal derfor monteres i 1 ½ modul dåse.Mine forslag bygger alene på hvordan jeg selv forventer at opbygge det, jeg er i gang med renovering af et gammelt hus.Hilsner Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ahhh.....har desværre ikke være inde og så på programmeringen af statustryk endnu ;) Har lige netop set et generelt grundplansskema med placering eks. af statustryk - det var placeret i bryggers.Afmelding af alarm sker vel jo så med én eller anden tastekombination (i henhold til programmering) er det korrekt? jeg tænker selvfølgelig på en en inbrudstyv vil kunne slå den fra ;) Hilsen Torben

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg vil mene det er muligt at lave noget med en taste kombination.For mit eget vedkommende har jeg ikke planer om et statustryk i baggangen, som skulle give mulighed for nulstilling / frakobling af alarm. Jeg benytter en RFID enhed for til og frakobling af alarm, som således kun kan ske, hvis man er i besiddelse af en tilhørende RFID brik. Men har du ikke dit IHC kodetastatur i baggangen du kan bruge? Denne mener jeg også har et par dioder som vil angive noget status. Min pointe er, om det ikke vil være lidt "dobbelt konfekt" for dig at have både IHC kodetastatur samt IHC status panel siddende i baggang? Jeg har ikke sat mig så meget ind i et setup med IHC kodetastatur./Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, det kan jeg da godt se "pointen" i ;) Dybest set kunne jeg jo så godt "undgå" statustryk i huset - man kan afmelde alarmen ved at gå til kodetastatur ved bryggersdør......men ok, også rat at kunne koble fra et sted i huset. Nu er statustrykket købt for længst - jeg må se at finde et godt sted dertil.Jeg har ikke opsat skalsikring - kun en masse alarmpir. Du vil montere skalsikring? - vil du så koble skalsikring til eks. om natten? jeg forstiller mig så, at skalsikring kan frakobles hvis man bevæger sig i en alm. pir (som jeg har en del af også).Hvda kunne et scenarie være omkring skalsikring?Hilsen TorbenPS: ser frem til at alarmdelen bliver færdig - nu skal det simpelthen være :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvordan alarmdelen i et IHC system skal skrues sammen er der helt sikkert mange meninger om. Jeg er af den mening, at jeg vil have skalsikring, og når vi er hjemme (selvfølgelig primært når huset sover) er tanken at det kun er den der bliver tilsluttet. Det er et toplans hus, med værelser og soveværelse på første etagen, så i princippet kunne jeg godt lade PIR i stueetagen være aktive også. Men før eller siden er der en som skal ned efter et glas vand, en nat snack eller hvad ved jeg, og så går alarmen :-) Omvendt ved ikke at lade PIR’ene være aktive i stueetagen når vi er hjemme i nattetimerne, er der selvfølgelig en risiko for, at en indbrudstyv baldre en rude neden under, afmontere TV, højtalere og så videre og slæber det hele ud gennem vinduet, uden alarmen bliver aktiveret, i det jeg kun forventer at montere induktive kontakter i facade døre samt terrassedør. :-(Det er den risiko jeg i hvert fald i første omgang har planer om at tage. :-) Forstår godt du ser frem til at få det færdig, jeg har det på absolut samme måde :-)/Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du går på LK´s hjemeside og henter blokkene, tegningerne mm til "Standardhuset" kan du også få lidt inspiration til hvad og hvordan det kan gøres.Status trykket placeres ofte i soveværelse (bag døren) så det kan ses når man er i soværelse og ikke ses når man blot åbner døren og "kikker" ind i rummet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej ThomasDet vil jeg helt klart.Enheden jeg har købt er en fyr som denne: http://store.qkits.com/moreinfo.cfm/TA01ADen er muligvis mere tænkt som en del af et time registreringssystem for medarbejdere. Jeg faldt for den fordi den er forholdsvis billig, fordi den i mine øjne er tålelig at se på, og fordi det skulle være et RFID system. Enheden konfigureres med noget medfølgende software via Pc’ens COM port. Man kan købe en lidt dyrere udgave med Ethernet tilslutning. Enheden monteres i forbikobler zonen. Den har et potentialefrit relæ kontaktsæt, som kan sættes op til at trække og igen falde efter foruddefineret tid (sekunder), når RFID brikken holdes op til enheden. Dette kontaktsæt tilsluttes et IHC input, som forbindes til alarmblokkens "Styresignal fra enhed for til- og frakobling af Totalalarm" input.En hage ved enheden er, at der ikke umiddelbart er mulighed for at se status på alarmen, altså til- eller frakoblet. Det kan selvfølgelig klares med en diode i et tryk i nærheden af enheden, således denne kan anvendes til indikering af status. Jeg valgte dog at adskille enheden og indsætte en tofarvet LED i fronten, som er forbundet til et par 24 VDC output, selvsagt grøn for ikke indkoblet alarm, og rød for indkoblet alarm.Der ud over er den rækkevidde enheden har, når den ønskes aktiveret med RFID brikken, ikke ret stor. "Nøglebundet" hvor i brikken sidder skal inden for 2 til 5 centimeter af enheden er min erfaring.Hvad angår drifts stabilitet bliver jeg dig svar skyldigt. Vores renoveringsprojekt er ikke nået til baggangen endnu, så jeg har kun haft det sat op i en midlertidig test opstilling.Håber det var svar på dine spørgsmål, ellers må du bare bede mig uddybe :-)Hvis du falder for enheden, vil jeg lige tilføje at RFID brikkerne til aktiveringen bestilles særskilt.Hilsner Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok