Hop til indhold
  • 0

Universal relæ tænder selv igen.


Flemming1354922266
 Share

Spørgsmål

HejsaHåber der er nogen herinde der kan hjælpe mig med et lille problem.På mit toilet har jeg en fugt- og timerstyret ventilator. Istedet for at køre timerstyringen over lyset på toilettet har jeg et seperat wireless universal relæ siddende.Problemet er bare at universal relæet ikke vil som jeg vil. I øjeblikket bliver relæet styret af en 1.1.01C kipblok, hvor jeg vha et tryk bruger "kip med timer". Jeg har så smidt "Udgang for lys" over på universal relæet til ventilatoren.Når udgangen på kipblokken går off, går universal relæet også off (I serviceview). Men universal relæet slukker slet ikke. Og efter et sekund er universal relæet igen on i serviceview.Når jeg så har forsøgt at slukke universal relæet 5-8 gange, forbliver det så off. (Og slukker også). Og så har jeg så samme problem når det skal tændes.Universal relæet sidder ved siden af to lysdæmpere på loftet og de to lysdæmpere er der ingen problemer med. Når jeg tester signal styrken er den laaaang tid om at finde ud af styrken, som så ender med at være 25 rssi.Er det et nyt universal relæ eller hvad kan der være galt ?Med venlig hilsenFlemming Zent

Link til kommentar
Del på andre sites

18 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har lige skiftet universal relæet ud med et ekstra jeg havde liggende. Og nu er problemet løst.Så det kunne være man skulle igang med at sende noget wireless til LK som reklamationer.. Har 3 komponenter nu, der ikke virker.2 ø80 lysdæmpere, hvor skruerne til ledningerne på bagsiden sidder så fast at jeg ikke kan løsne ledningerne (Den ene sidder de også fast på forsiden).og så universal relæet.. Er der nogen der ved om lk har en reklamationsafdeling ? Synes ikke jeg kan se noget på deres hjemmeside :(

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

kenth skrev:

Med alle garanti sager skal man vel henvende sig til butikken hvor man har købt varen, og ikke direkte hos producenten, sådan plejer det da i hvert fald at være med alle andre slags varer
Lige præcis sådan er proceduren.Til FlemmingHvis du nærlæser specifikationerne (se her: http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?LKnummer=505D5505på et universalrelæ, vil du opdage at det minimum skal belastes med 6VA. Desuden er den heller ikke glad for at blive belastet med elektroniske belastninger såsom sparepærer (CFL) og LED. LK skriver en lille smule om det her: http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/nyheder/nyheder/belastning-af-elektroniske-komponenterJeg tvivler på at din timerindgang på ventilatoren trækker 6VA og desuden kunne jeg også godt forestille mig at timerelektronikken er af den type belastning som relæet ikke er så glade for.At du så fik det til at virke med et andet relæ, må være en af de tilfældigheder, som findes her i verden.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

claus82 skrev:

Hvis du nærlæser specifikationerne (se her: http://www1.lk.dk/katalog.jhtml?LKnummer=505D5505på et universalrelæ, vil du opdage at det minimum skal belastes med 6VA. Desuden er den heller ikke glad for at blive belastet med elektroniske belastninger såsom sparepærer (CFL) og LED.
Egentlig ret underligt hvorfor relæet ikke er fuldstændig ligeglad med, hvad for en belastning det udsættes for, og hvorfor der er en minimumsbelastning overhovedet.Jeg troede netop det var en af idéerne med disse relæer, at de kan bruges de steder hvor man ikke kan bruge dimmere, såsom ved LED, sparepærer og styring af diverse ting.Specielt når man ved at der rent faktisk sidder et normalt fysisk relæ inde i enheden, og det ikke er lavet med en tyristor eller lignende.Synes aldrig at have hørt om et relæ tidligere, der kun kan lide ohmske belastninger og med en minimums belastning.Hvad pokker er så næsten idéen med relæet frem for en dimmer, hvis man ikke kan bruge det de steder, hvor det ellers giver mening at bruge det?Hvis jeg ikke havde læst indlægget herinde, og jeg læste dokumentationen for relæet alene, ville jeg nok være helt sikker på at det var noget der var copy and pasted fra dimmerens dokumentation ved en fejl :S
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej KenthDet er korrekt at der sidder et fysisk relæ i Wireless relæ produkterne. Men derudover er produktet forstærket med elektronik. Man kan sagtens købe sparepærer idag der er tiltænkt "elektronisk afbrydelse" da denne konstruktion er relativ udbredt. Det jeg bare personlig kan erfarer er at div. sparerpærer bliver mindre og mindre modtagelige overfor "lækspændinger" og problemet derfor er løst alligevel med helt billige lyskildetyper. Det der bare ofte igen giver problemer er at lyskildeprodukterne varierer meget og at man derfor kan opleve succes med en type/wattage og så have problemet et andet sted med samme type/wattage.Indbygningsrelæet i Wireless serien er et 10A mekanisk relæ (uden elektronisk støtte) og dette er faktisk bedre end at bruge et alm. outputmodul da der ikke kan opsamles "lækspændinger" fra installationen. ABO

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej ABOAltid rart at få lidt mere indsigt i produkterne :) Undrer mig dog over hvad du mener med "forstærket med elektronik" og hvorfor man har valgt at gøre det.Også fin information angående Indbygningsrelæet, men kan den egentlig mases ind i en indmuringsdåse eller i en lampeudtags-dåse?Kan se jeg risikerer at løbe ind i samme problem hos en kammerat, hvor jeg allerede har bestilt et kombi relæ hjem, som skal styre hans input til ventilator på badeværelse

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej KenthHvis produktet ikke var "forstærket" så kunne belastningerne kun være minimale. Startstrømmen på LED er skyhøj men meget kortvarig.Indbygningsrelæet kan desværre kun sidde i PL-dåsen.Med hensyn til ventilatoren så må du løse dette ved at forsyne denne via relæet (starter normalt på den indstillede efterløbstid).ABO

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ABO skrev:

Med hensyn til ventilatoren så må du løse dette ved at forsyne denne via relæet (starter normalt på den indstillede efterløbstid).ABO
Det kan jeg desværre ikke, da ventilatoren også har hygrostat, så hvis jeg fjerner forsyningen fuldstændig, vil den ikke starte automatisk ved høj luftfugtighedNå, men jeg chancer bare på at det ikke giver problemer ;)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej KenthNej, jeg mente ikke at forsyningen kun skulle være aktiv når du "tvangsstyrer" ventilatoren. Hvis du bare laver den kortvarigt spændingsløs (prel på udgangen) vil du både have hygrostatfunktionen og din tvangsstyring (den indstillede tid på vent.)At montere relæet på impuls indgangen giver dig helt sikkert problemer da minimumsforbruget ikke er opfyldt.ABO

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ABO skrev:

Hej KenthNej, jeg mente ikke at forsyningen kun skulle være aktiv når du "tvangsstyrer" ventilatoren. Hvis du bare laver den kortvarigt spændingsløs (prel på udgangen) vil du både have hygrostatfunktionen og din tvangsstyring (den indstillede tid på vent.)At montere relæet på impuls indgangen giver dig helt sikkert problemer da minimumsforbruget ikke er opfyldt.ABO
Min ventilator har kørt i 2 år hvor jeg kun har brugt relæet til impulsindgangen. Uden problemer.Men nu er fugtføleren stået af, og ventilatoren kører konstant. Og indtil jeg får fundet en ny, har jeg så brugt relæet til at forsyne ventilatoren, så når relæet trækker, starter ventilatoren og kører indtil relæet slipper igen. Men det er så her jeg pludselig har problemet med at få relæet til at trække og slippe når jeg vil have det.... Og ikke efter man har trykket 8-10 gange :(
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej FlemmingNu har jeg snakket med en hel del mennesker om denne opsætning i løbet af de sidste par år. Det undre mig meget at du oplever det sådan hos dig. Om det er en yderligere fejl i vent. er jo heller ikke til at sige. Du kan alternativt få afprøvet om problemet består når anden belastning prøves/suppleres.Hvor lang tid holder relæet ON værdien?ABO

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ABO skrev:

Hej FlemmingNu har jeg snakket med en hel del mennesker om denne opsætning i løbet af de sidste par år. Det undre mig meget at du oplever det sådan hos dig. Om det er en yderligere fejl i vent. er jo heller ikke til at sige. Du kan alternativt få afprøvet om problemet består når anden belastning prøves/suppleres.Hvor lang tid holder relæet ON værdien?ABO
Som jeg har lavet programmet lige nu, er det bare en kip funktion der trækker relæet. Og ikke andet.Hvis relæet er on, kan jeg i serviceview se tilstanden skifte til off i et sekund eller to, hvorefter det skifter tilbage til on igen. Når jeg hører efter relæet, er der ikke noget der klikker, som man plejer at kunne høre.Når jeg så har kippet nogen gange slukker relæet ligepludselig. Og forbliver slukket (som det skulle).Så kommer problemet bare igen når det skal tændes. Her sker nøjagtigt det samme (bare omvendt).Om ventilatoren er defekt kan godt ske. Jeg har købt en ny i dag og smider den op senere i aften.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg har samme problem med mine Universal relæ´er, de har aldrig rigtig virket optimalt, men det er godt nok blevet slemt nu... den ene er sat til en pumpe på 150w. den var tiltænkt den den bare skulle starte pumpen og køre i 10 min, engang om ugen i sommer perioden så den ikke sætter sig. i sceneview blinker den bare nogle gange og klikker man på den slukker den og tænder igen bagefter, men den sætter ikke strøm på mellemledningen, også i serviceview står den nogle gange som on selv om den ikke er det, den har også startet og kørt en dag tid engang i mellem,det samme gælder for den anden. det er bare lys under nogle skabe,jeg har prøvet og unlink dem og tage strøm fra dem, uden held

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har samme problem med at relæét hele tiden viser ON i SW men ikk er det. Men den reagere altid og med det samme når jeg ænder ON/OFF i SW. Kan det virkelig passe? Skal man holde sig helt fra dem, HAr os haft et par stykker på arbejde der har forvoldt problemer. men LK tar som sædvanlig lang afstand fra det. :S

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok