Hop til indhold

Indkøb af moduler


diskoboy
 Share

Recommended Posts

Er efterhånden nået frem til at skulle købe ind af det sjove :)Er nået frem til følgende:Svagstrøm:----------1 stk 820 B 1400 - IHC Control® Controller Visual med ViewerModulbredde M36: 3 1 stk 120 B 1021 - IHC Control® Output 24 V d.c. med 8 udgangeModulbredde M36: 2 Jeg har pt. 4 trykkontakter med dioder i, så dette må vel være OK?x stk 120 B 1010 - Input 24 V d.c. / 24 mA med 16 indgange (****)Modulbredde M36: 2 Med totalt 28 knapper (4 * 6 tryk + 1 * 4 tryk), vil det så passe med 2 stk?1 stk 169 E 3312 Gruppe- og målertavle udvendig gruppetavle UG150-12----------------------------------------------------------Stærkstrøm:----------7 stk 820 B 1229 - IHC Control® Dimmer 400 UNI IHC/SAModulbredde M36: 1 1 stk 120 B 1062 - IHC Control® Strømforsyning 72 WModulbredde M36: 31 stk 120 B 1027 - IHC Control® Output 400 V a.c. 8X10A med 8 udgangeModulbredde M36: 3 2 stk 120 B 1020 - IHC Control® Output 230 V a.c.10 A med 8 udgangeModulbredde M36: 2Har jeg forstået ret hvis jeg i ovenstående kan have 16 stikkontakter hvis jeg køber 2 stk?1 stk 169 E 3318 - Gruppe- og målertavle udvendig gruppetavle UG150-18(****) Jeg har 4 stk "6-tryk" og 1 stk (4-tryk) - totalt 28 tryk - skal jeg så have 2 moduler?Har jeg regnet rigtigt mht. gruppetavlerne?Jeg er klar over at dette kun er til stue/køkken så tavlerne er allerede for små inden at jeg er kommet i gang med resten af huset.... så dette er nok mest ment som eksempel - det er bare et spg. om min basale matematik virker her? :DTakker :)

Link til kommentar
Del på andre sites

diskoboy skrev:

Er efterhånden nået frem til at skulle købe ind af det sjove :)Er nået frem til følgende:Svagstrøm:----------1 stk 820 B 1400 - IHC Control® Controller Visual med ViewerModulbredde M36: 3 1 stk 120 B 1021 - IHC Control® Output 24 V d.c. med 8 udgangeModulbredde M36: 2 Jeg har pt. 4 trykkontakter med dioder i, så dette må vel være OK?
Ja, til dioderne passer det, men UNI400 dæmperne skal også have 2 stk. eller 4 stk. 24V signaler pr. modul, alt efter om du vil gøre brug af mem funktionen.
x stk 120 B 1010 - Input 24 V d.c. / 24 mA med 16 indgange (****)Modulbredde M36: 2 Med totalt 28 knapper (4 * 6 tryk + 1 * 4 tryk), vil det så passe med 2 stk?
Ja.
1 stk 169 E 3312 Gruppe- og målertavle udvendig gruppetavle UG150-12----------------------------------------------------------Stærkstrøm:----------7 stk 820 B 1229 - IHC Control® Dimmer 400 UNI IHC/SAModulbredde M36: 1 1 stk 120 B 1062 - IHC Control® Strømforsyning 72 WModulbredde M36: 31 stk 120 B 1027 - IHC Control® Output 400 V a.c. 8X10A med 8 udgangeModulbredde M36: 3 2 stk 120 B 1020 - IHC Control® Output 230 V a.c.10 A med 8 udgangeModulbredde M36: 2Har jeg forstået ret hvis jeg i ovenstående kan have 16 stikkontakter hvis jeg køber 2 stk?
Ja
1 stk 169 E 3318 - Gruppe- og målertavle udvendig gruppetavle UG150-18(****) Jeg har 4 stk "6-tryk" og 1 stk (4-tryk) - totalt 28 tryk - skal jeg så have 2 moduler?Har jeg regnet rigtigt mht. gruppetavlerne?
Ja, hvis du vil placere dem som beskrevet. Men jeg vil nu min. anvende 2 stk. UG150-18 eller UG150-24. Så er der plads til lidt udvidelser.
Jeg er klar over at dette kun er til stue/køkken så tavlerne er allerede for små inden at jeg er kommet i gang med resten af huset.... så dette er nok mest ment som eksempel - det er bare et spg. om min basale matematik virker her? :DTakker :)
Brug evt. LK´s program Tavlekat til at dimensionere/placere tingene i tavlerne med. Og deres ON-line kursus er også helt fint til at få styr på den den grundlæggende LK matematik :cheer:
Link til kommentar
Del på andre sites

lars-jacobsen skrev:

Brug evt. LK´s program Tavlekat til at dimensionere/placere tingene i tavlerne med. Og deres ON-line kursus er også helt fint til at få styr på den den grundlæggende LK matematik :cheer:
Øv øv - der var en grund til at jeg ikke kunne finde det... :(http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/spoergsmaal-og-svar/el-materiel-og-belysning/tavlekat.page
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så fik jeg samlet listen sammen som jeg nu skal have bestilt hos billigihc.dk. I forhold til de andre var der små 1000 at spare..1 stk - 820B1400 - IHC WIRELESS CONTROLLER M. VIEWER (INKL. SOFTWARE)1 stk - 120B1062 - IHC STRØMFORSYNING 72W3 stk - 120B1010 - INPUT MODUL 24V/24MA M. 16 INDGANGE3 stk - 120B1020 - OUTPUT MODUL 230V 10A M. 8 UDGANGE1 stk - 120B1027 - OUTPUT MODUL 400V 8X10A M. 8 UDGANGE3 stk - 120B1021 - OUTPUT MODUL 24V DC M. 8 UDGANGE3 stk - 820B1229 - DIMMER 400 UNI IHC/SA2 stk - 169E3318 - GRUPPETAVLE UDVENDIG UG150-18 HVID5 stk - 505D6102 - LK IHC® WIRELESS LYSDÆMPER LAMPEUDTAG 250 W UNI, rund Ø 80Dette er primært til stue/køkken/gang, men også forberedt til resten af huset.Mit næste spørgsmål....... : AutomatsikringerJeg kan finde de samme 10 ampere sikringer (helt standard til lys) i Harald Nyborg til ca. 75 kr... På nettet findes andre til ca. 250 kr.Er der virkelig så meget forskel og hvad er forskellen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Citat:"Mit næste spørgsmål....... : AutomatsikringerJeg kan finde de samme 10 ampere sikringer (helt standard til lys) i Harald Nyborg til ca. 75 kr... På nettet findes andre til ca. 250 kr.Er der virkelig så meget forskel og hvad er forskellen?" Det er der sikkert ikke, men som jeg læser det er du ikke elektrikker og det lugter af at du selv påtænker at installere det. Pas nu på!Et er at det er ulovligt hvis man ikke er autoriseret, men det værste er at det er livsfarligt hvis det bliver gjort forkert. Du kan endvidere risikere at din forsikring ikke dækker, hvis det er udført "groft uforsvarligt"Jeg er ikke elektrikker, så det er ikke for at hytte mit skind, mere for at du ikke kommer i klemme Skal du endelig selv rode med det, så hold dig kun til det der er på udgangssiden af en gruppeafbryder.Jeg har selv måttet bide i det sure æble og tilkalde en elektrikker for at få sat en simpel gruppeafbryder op, men jeg sover altså bedre om natten, når jeg ved at det er korrekt, og forsikringen dækker hvis huset brænder ned

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ikke elektrikker og skal bestemt ikke have sluttet noget til selv... Er godt klar over at min forsikring ikke giver plus points hvis jeg selv går i gang... Der er bare et par grunde til at jeg selv køber det ind:1. Jeg er blot monster nysgerrig over alt hvad der kan sættes strøm til :) 2. Min elektrikker køber ind hos Solar (måske så han får en større julegave :blink: ) - det koster så mig 1000 kr mere i forhold til billigihc.dk3. Selvom jeg ikke må, mener jeg det er en pligt at sætte sig ind i ens eget hus uden at det bliver ulovligt det man laver.4. Jeg er nok lidt nærrig (har en del jysk blod i mig), så hvis jeg kan spare 150 kr uden at gå på kompris med kvaliteten gør jeg det :)Eksempel:AUTOMATSIKRING C 10A 3P+N 10KA - 224,81 kr incl. momshttp://www.elonlinesalg.dk/4-pol-gruppeafbrydere-automatsikring/automatsikring-c-10a-3pn-10ka.htmAUTOMATSIKRING 3P+NC 10A - 64,50 kr incl. momshttp://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7226&n=10Er det "C"'et der gør forskellen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror bare det var som eksempel på prisforskellen.Det kan jo også være det er til komfuret eller lign.Men som mlyngby skriver vær opmærksom på nul´n hvis du kobler flere 230v moduler/udgange sammen eller på samme gruppe afbryder."C" angiver hvilken karakteristik sikringen har. Altså hvor hurtig den slår fra. Ligesom de gamle glassikringer hvor der er noget der hedder Flink og Træg. "C" er nærmest at betragte som træg og slår ikke så hurtigt fra. Personligt ville jeg ikke tøve med de billige, hvis blot de anvendes med omtanke. Brug Tavlekat eller lign. for at være sikker eller overlad det til din "trikker". Man kommer langt med alm. sund fornuft. Og det skader jo ikke med selektivitet og få fordelt sin belastning på mange flere grupper. Så ryger der ikke så meget med når det går galt - for det gør det på et tidspunkt ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok