Hop til indhold
  • 0

Scenarie i indkørsel/carport


Vagn Petersen
 Share

Spørgsmål

Hej,Skal lige starte med at forklare at jeg ikke er ekspert i IHC. Vores elektriker er over alle bjerge og nu er der opstået et problem...Forleden virkede ingen wireless kontakter, og en nabo fortalte at jeg blot skulle opdatere controllerens firmware. Det gjorde jeg så til 2.6.122 (efter først at have opdateret IHC visual til ver. 2.6).Så kom kontakterne til at virke igen, men desværre fungerer scenariet i vognporten ikke længere.Scenariet består af lys i indkørsel/vognport som styres af skumringsrelæ og 2 pir (jeg har længe haft en mistanke om at disse PIR er alt for følsomme, derfor skal der 2 signaler til PIR'en indenfor 3 sekunder før lyser tænder).Dette skal så give scenariet, at lyset står tændt svagt fra skumringstiden og frem til kl. 23. Derudover skal lyset tænde skifte til fuld styrke i 1 minut, hvis der er bevægelse ved en af PIR sensorerne. Efter kl. 23 og frem til morgen skal PIR aktivering tænde lyset på fuld styrke i 1 minut.Dette virkede fint indtil nu, hvor lyset nu er tændt på fuld styrke fra skumring og frem til kl. 23.Det virker som om PIR'erne er sat helt ud af drift i denne periode (??)Skulle der være en venlig sjæl som har et bud på en løsning hører jeg gerne om det. Måske er der en fejl i mit projekt.Jeg vedlægger aktuel vis fil.Venlig hilsenVagn Petersen [file name=2008_10_21.vis size=783115]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/2008_10_21.vis[/file]

2008_10_21.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

22 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Vagn Petersen..Hold a kæft en vognport/garage styring.. :P Prøv først lige at åbne serviceview og se om din PIR virker..Der er også et par andre ting der skal rettes i dit program. f.eks. er der ikke trykket et link fra din trådløse lysdæmper over til FB'en, der fortæller FB'en om dimmeren er tændt. ( Lys indikering..)Jeg har det svære ikke tid til at se på det lige pt. så håber der er nogle andre der har tid..Ellers må du skrive igen.. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej JJJ,Tak for svaret. Jeg checkede fysisk i morges, at begge pir fungerer og tænder lyset som det skal i 1 minut. Det er altså kun om aftenen fra mørkets frembrud til kl. 23 at der er fuld blus på lyset.Jeg har også kigget via serviceview, men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg checker det.Jeg er ny i dette og ikke helt med på hvad jeg skal gøre for det du nævner:Der er ikke trykket et link fra din trådløse lysdæmper over til FB'en, der fortæller FB'en om dimmeren er tændt. ( Lys indikering..)Hvordan er det præcis jeg gør det?Jeg er klar over at jeg sikkert har afsløret at jeg måske ikke har enver nok til dette. Men jeg prøver gerne :-)Mvh. Vagn

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Den er jeg helt med på Jan. Problemet er at min arbejdsgiver ikke mener IHC-User er arbejdsrelateret og derfor har blokeret for download af filer herfra.Og det har han nok også ret i ;)Fik det dog til at virke ved bare at venstre klikke på filen, så åbner den som xml dokument i en ny explorer og så kunne jeg kopiere teksten over i notepad osv.Vender tilbage om kort tid.....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Sjældent har jeg set så mange blokke for styring af en lampe :SDe 12 blokke har jeg reduceret til 2 (kunne nøjes med 1, men jeg har beholdt den blok du bruger til at tælle puls'er fra dine PIR).Lyset vil nu tænde på lavt blus hvis det er mørkt mellem 16:00 og 23:00.Pir vil tænde lyset på fuldt blus i et minut hvis det er mørkt.Dit tryk ved havedøren vil tænde lyset på fuldt blus, hvis det er mørkt.Klokkeslettene kan du selv ændre som det passer dig.Prøv at se om det virker som det skal.Din tælle-blok aktiverer først dit lys efter de 3 sekunder er gået. Det giver en del forsinkelse på lyset.Jeg kan ændre det så lyset tænder når 2 puls'er fra PIR er registreret, det vil give en lidt hurtigere respons. Men hvis ikke det generer dig, så ok.Et tip til hvis du selv begynder at rode lidt. Ændr navnet på funktionsblokkene så det fortæller hvad funktionsblokken bliver brugt til. Jeg beholder FB nummeret så jeg ved hvor hvilken blok jeg har brugt, og så ændrer den efterfølgende tekst. det er meget lettere, specielt for andre, at kigge igennem. [file name=2008_10_21_2_.vis size=549123]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/2008_10_21_2_.vis[/file]

2008_10_21_2_.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Allan,Der kom desværre ikke noget lys i indkørslen/garage overhovedet. Intet lys og ingen reaktion fra PIR'ne.Jeg har desværre ikke fattet den grundlæggende programmering, så jeg har bare kigget i serviceview, men har ikke kunnet få lyset tændt.Er der noget jeg kan checke?Jeg undrede mig også over at der er 2 blokke under sluk alt. Nogle værelser slukker, andre går på helt lavt blus. Børneværelse synes slet ikke at være på listen...Jeg er bange for at vores elektriker ikke har haft helt styr på sagen, hvis du kunne reducere 12 blokke til 1.PIR'ne er som sagt nok meget følsomme overfor blæsevejr, så de har drillet en del hvor lyset har tændt og slukket hele aftenen lang. :angry: Derfor fik jeg lavet en mulighed for at kunne deaktivere funktionen fra trykket ved havedør (og lyset) resten af aftenen i indkørsel og carport. Det har dog aldrig fungeret efter hensigten. Efter få minutter begyndte lysshowet igen... :S Gode forslag modtages derfor MEGET gerne ;) Mvh. Vagn

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Aha!! Jeg har fundet min fejl, og jeg tror også jeg ved hvorfor dit "aftens lys" har stået på fuldt blus efter du opdaterede.Jeg har ikke selv rodet med fortrådede lysdæmpere, så jeg har været ved at læse en del om styringen af dem.Det er muligt man kan gøre det mere enkelt end jeg har lavet, men som sagt, det er første gang jeg prøver at programmere disse lysdæmpere.Din lysdæmper til lyset har et 1-10V udgangsmodul med en memory funktion for et bestemt lys niveau. Det lysniveau skal du selv definere. Jeg gætter på at da du opdaterede controlleren, slettede modulet memory niveauet.Når du har uploadet denne 2. version, så skal memory niveauerne defineres. Åbn Serviceview og i højre side naviger til Garage - Output 1.10V.Ved hjælp af markør og mellemrumstast kan du tænde/regulere lyset på Bit 1 og Bit 2, til det lys niveau du ønsker skal være dit aftens lys. Flyt herefter markøren til Bit 3, og hold mellemrumstasten nede i mere end 1 sekund. Det vil gemme niveauet i dæmperen.Dernæst regulerer du lyset til det niveau du vil have når PIR sensorerne er aktive (typisk 100%). Gem dette niveau i Bit 4.Sluk lyset med et kort tryk på Bit 2.Se vejledning her (Note A): http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98056_03.pdfDet behøver ikke være mørkt når du gør det, men vil naturligvis være nemmere at afgøre om du er tilfreds med lysstyrken. Den fejl jeg lavede var at du har en relæ udgang til at tænde og slukke for denne lys dæmper. Den relæ udgang havde jeg ikke fået tændt i den første version.Hvorvidt det er nødvendigt at slukke denne udgang når dæmperen ikke er i brug er jeg ikke helt sikker på. Forhåbentlig er der en anden herinde som kan hjælpe med det. Som jeg har lavet det, er udgangen altid tændt.Jeg har også rettet dit tryk ved havedøren så det nu bliver brugt til at deaktivere PIR sensorerne. Tryk en gang til og de bliver aktiveret igen.Uret/skumrings sensoren vil stadig tænde lyset på lavt niveau selvom du har deaktiveret PIR sensorerne.Hvis ikke du får aktiveret dem igen, sker det automatisk næste dag.Nu er der så ikke mulighed for konstant 100% lys via et tryk. Men hvis du vil have det så må du sige til.Jeg har kigget på dit sluk alt tryk. Du har 2 blokke fordi du har 2 forskellige sluk alt scenarier. Et for sluk når du forlader huset, og et for sluk fra soveværelset. Jeg har gættet mig lidt frem til hvordan det skal se ud, så lad mig vide hvis noget skal laves om.Jeg håber du kan få i hvert fald et par af disse ændringer til at give et positivt resultat. Det skulle jo nødigt ende med at du tror jeg ikke ved hvad jeg laver ;) [file name=2008_10_21_2_-ff37b4891c76e9f89e72a3ee81294f16.vis size=538161]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/2008_10_21_2_-ff37b4891c76e9f89e72a3ee81294f16.vis[/file]

2008_10_21_2_-ff37b4891c76e9f89e72a3ee81294f16.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Allan,Jeg er ikke et sekund i tvivl om at du mestrer disciplinen ;) Problemet ligger vist i mine evner.Det er helt sort for mig, og jeg har virkelig prøvet at fatte hvad det er jeg skal klikke på for at indstille lysniveauet og gemme indstillingen på bit 3.Er det opfattet rigtigt at jeg i ServiceView - højre side (Funktioner) skal gå til garage -> 1.2.06d... -> Udgang -> og her vælge Bit 2, Bit 3 og Bit 4 (Bit 1 er ikke i anvendelse?) Eller er det helt forkert?På et tidspunkt valgte jeg venstre side - Garage - Output 1-10 V. Ved at klikke på Bit 2 dalede lysstyrken til minimal. Jeg husker ikke hvad jeg så fik klikket på, for at den kom tilbage til fuld styrke. Men jeg havde altså ikke held med at gemme et niveau.Jeg har kigget efter en vejledning i dette, men har ikke fundet noget brugbart.Jeg fatter ikke hvordan det kan være, at en memoryindstilling slettes ved opdatering af firmware? Det ville jo være rart om man kunne gemme sådan noget i en fil, inden opdateringen og så indlæse den efterfølgende.Jeg prøvede også at teste PIR'ne, men jeg synes ikke jeg kan se nogen reaktion.Hvad skal være on og hvad skal være off?Jeg vedlægger et screenshot.

Dok1.doc

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er heller ikke nemt når det elektrikeren fortæller dig er forkert.Det er i VENSTRE side af serviceview at du skal finde 1-10V out modulet.Beklager.Det er korrekt at Bit 1 ikker i brug i dit program, men det er det i styringen af din lysdæmper.Et kort tryk på Bit 1 vil tænde lyset.Et langt tryk på Bit 1 vil regulere lyset op.Et kort tryk på Bit 2 vil slukke lyset.Et langt tryk på Bit 2 vil regulere lyset ned.Et kort tryk på Bit 3 vil fremkalde MEM 1 (men først når det er defineret og det er derfor du endnu ikke har lys)Et langt tryk på Bit 3 vil gemme det aktuelle lys niveau som MEM 1.Et kort tryk på Bit 4 vil fremkalde MEM 2 (er heller ikke defineret endnu)Et langt tryk på Bit 4 vil gemme det aktuelle niveau som MEM 2.Det hele ser rigtigt ud på dit Screenshot. Dog undrer jeg mig over at indgang for PIR står ON. Havde du sendt en ud for at hoppe foran sensoren da du lavede billedet?Udgangene i funktionsblokken i højre side er normalt OFF da de kun giver en kort puls som du næppe kan nå at se i Serviceview.Du skriver "ingen reaktion fra PIR sensorne". Mener du at du ikke kunne se en indgang eller en udgang blive ændret?Som skrevet ovenfor, udgangen i blokken (til Bit 4) kan du næppe nå at se, men INDGANG FOR PIR skulle gerne gå ON, og gør den det, så virker det..... lige bortset fra at vi mangler at få gemt lys niveauet.En ting jeg er nysgerrig efter at vide er om lyset slukker helt ved en kort puls (hurtigt tryk på mellemrumstasten) på Bit 2. Eller om det lyser med laveste niveau.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så fattede jeg det endelig :woohoo: Og hermed kan jeg så "afsløre", at jeg i mine desperate forsøg "i blinde" havde fået aktiveret flere funktioner permanent med ctrl + mellemrumstasten. Herunder også PIR'ne... Det har jeg nu fået slukket pænt igen. Her er et nyt screenshot fra i aften efter mørkets frembrud.Nu har jeg fået gemt de 2 lysniveauer-Lavt niveau på BIT 3 (med langt tryk)-Fuld styrke på BIT 4 (med langt tryk)Jeg har dog stadig 2 problemstillinger:1. PIR'ne reagerer fint (fik kun testet det ene), men det giver ikke kun max. lys i 1 minut, men uafbrudt herefter. Er ur-funktionen ikke aktiveret?2. Ved kort tryk på BIT 2 slukker lyset ikke, men det går til laveste niveau.Jeg fornemmer vi er ved at være i mål, med dette scenarie, ikke mindst takket være dine fortræffelige evner til at omsætte teknikaliteterne til et forståeligt sprog for os med de 10 tommelfingre.... :SJeg har ikke testet sluk alt funktionerne endnu, men det er rigtigt,at jeg har bestilt 2 scenarier:Her er hvad jeg mener at have bestilt oprindeligt:1. ved sluk fra udgang i Bryggers og ved Hoveddør slukker ALT (dog ikke lys i udhænget)2. ved tryk i soveværelse slukker ALT (dog ikke i børneværelserne, da børnene skal sove med svagt lys tændt) [img size=645]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/Dok2.jpg

post-1356-13549256840284_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er glad for at vi nærmer os.Jeg har opdateret programmet så lys dæmperen nu burde slukke helt når funktionsblokken beder om det.For at tænde lys dæmperen manuelt i Serviceview, så skal du sætte "Relæ udgang til dimmer CR600" i venstre side ON konstant, og her efter sende puls på de respektive Bit's.Det samme med sluk med puls på Bit 2. Her skal du også efterfølgende sætte nævnte udgang konstant OFF.Men nu hvor du har defineret MEM 1 og 2, så skulle der ikke være nogen grund til at rode med det længere.Jeg forstår ikke at PIR sensorerne ikke virker. Det gør det nemlig i simulering. Når indgang for PIR går OFF, vil timeren tælle 1 minut og herefter enten slukke lyset eller sætte det på MEM 1.Så længe Indgang For PIR (i blokken "Styring af dimmer for lys....") er ON, vil lyset stå på fuldt blus. Så hvis du oplever den fejl igen, så check status for den indgang (i højre side) i Serviceview.Er det muligt du er kommet til at overskrive lys niveauet i bit 3, ved at lave et langt tryk på den indgang?? Så begge niveauer nu er defineret til fuld styrke. Det er kun 1 sekund tasten skal holdes nede førend du har slettet det tidligere niveau. [file name=2008_10_21_2_-c71712c19d828006d18a07dad26136ae.vis size=537590]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/2008_10_21_2_-c71712c19d828006d18a07dad26136ae.vis[/file]

2008_10_21_2_-c71712c19d828006d18a07dad26136ae.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så kører det!! :P Jeg er ikke helt klar over hvad det var som ikke virkede for mig i første omgang, men nu ser det ud til at køre. Lyset slukker helt som det skal kl. 23 og PIR'er tænder lyset op i 1 minut både før og efter kl. 23. Jeg er lidt usikker på om pir'ne nogen gange aktiverer lyset allerede ved første bevægelse.Ved klik på mellemrumstasten på BIT 2 går det stadig til helt svagt, (jeg tetstede det lige på det oprindelige program, og det er det samme her). Men da scenariet i øvrigt virker som det skal, er det ikke noget der bekymrer mig.Jeg kiggede lidt efter om jeg kunne se nedtællingen køre i funktionerne, men kunne ikke få øje på den. Men den kører altså i 1 minut som ventet.Sluk alt funktionen (udgange og sovevær): Alt slukker som det skal, dog ikke køkken og stue. Måske disse ikke er sat op til det?Du har været en STOR hjælp. Mange tak for det... :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er godt at høreJeg har ændret Sluk Alt lidt igen. Se om de sidste 2 lokationer er kommet med.Grunden til du tror at PIR sensorerne reagere på første bevægelse er at jeg har ændret tælle blokken så lyset tænder når tælleren=2 inden for 3 sekunder. Før tændte lyset HVIS tælleren=2 EFTER 3 sekunder. Dvs. hvis tælleren=3 efter 3 minutter ville lyset ikke tænde.Hvis det driller så kan vi sætte tælleren lidt op til 3 eller 4. Du kan se i Tælle blokken i højre side at jeg har indsat en værdi som du selv kan ændre efter behov.Hvis du laver en puls på Bit 2 for at slukke dæmperen skal du bagefter sætte udgang for CR600 OFF. Det er den som reelt tænder og slukker lysdæmperen. [file name=2008_10_21_2_-913544ac79722dcec24594c9b9af8826.vis size=537949]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/2008_10_21_2_-913544ac79722dcec24594c9b9af8826.vis[/file]

2008_10_21_2_-913544ac79722dcec24594c9b9af8826.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1 minuts timeren tæller reelt ikke ned, selvom jeg tidligere har skrevet det. Det var mest for at det var nemmere at forstå.Funktionen er at når Indgang for PIR går OFF, vil et Sluktidspunkt blive defineret. Sluk tidspunkt er et resultat af Systemtid + Timertid.Dvs. at hvis PIR går OFF klokken 01:33:54, vil sluktidspunkt blive sat til 01:34:54. Når så Systemtid=Sluktidspunkt vil lyset slukke.Det kan sagtens laves med en timer som tæller ned, men nu brugte jeg en af LK's standard blokke som udgangspumkt for styringen, og så ingen grund til at ændre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så virker det bare lige som det skal.... :P Sluk alt funktionen kører bare!Og tak for forklaringen mht. det med nedtællingen og pir-følsomheden.Nu vil jeg lige se hvordan det går næste gang det stormer udenfor.Hvis det driller, så øger jeg antallet i tælleblokken som du foreslår.Hvis nu det viser sig, at stormvejr er for generende for pir'ne, vil du så være muligt at have en "sluk-scenariet-helt-til-næste-dag" funktion? Dvs. slukk helt for CR600 resten af natten? (Jeg kan ikke lige komme på bedre forslag til løsning af dette problem)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lavet PIR funktionen sådan at trykker du en gang på knappen ved din havedør så deaktiveres PIR sensorerne. Men ikke aftenslyset. Trykker du en gang til så aktiverer de igen.Hvis ikke du selv aktiverer det så sker det automatisk når det bliver lyst næste morgen.Men husk, hvis du vil have det lavet anderledes, så gør vi bare det ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok