Hop til indhold
  • 0

Kommet hjem fra ferie - ihc output relæ virker ikke?

CarltonBanks
 Share

Spørgsmål

Jeg er lige kommet hjem fra ferie og opdagede at internettet da hjemme ikke virkede - det viste sig at kontakten ikke ville tænde samt lyset i værelset heller ikke ville. 

Jeg kan ikke høre en karakteristiske klikke lyd man hører når relæet åbner og lukker når jeg trykker på kontakten. 

Det virkede da vi ankom, men noget pludseligt gjort at det ikke virker? 

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg kan fejlsøge det? 

Da det hele ligger på tavlen

Alle kontakter er styrer af ihc output 230 relæer

Programmeret med gammeldags ihc term - som jeg i 5år har prøvet at kommunikere med rs232 men endnu ikke har lykkes med. 

Nogen bud til fejlsøge problemet? 

Vil helst gerne undgå at skulle betale en elektriker hvis jeg hurtigt kan udelukke at det er sikring som skal skiftes og ikke et helt output modul. 

20260803_085729.jpg

20260803_085727.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Nu er alt elarbejde i hvert fald i eltavlen som udgangspunkt en elektrikersopgave. Du kan måle om der er spænding ude i kontakten, hvilken må formodes er IKKE er.

Dernæst ville jeg måle det samme på udgangene på Output relæet, hvilke kræver at fjerne beskytelsen ind til eltavlen (ikke noget jeg vil råde ikke kyndige til at gøre - elektriker arbejde). Men er der heller ikke spænding på udgangene, så er det relæet. Og hvis du ikke kan høre de genkendelige kliklyde fra det enkelte relæ (kontakt), så reagere disse heller ikke.

Jeg kender ikke lige til IHC kontrolleren, men antager ikke et du kan udskifte en Output enhed uden også at programmere den nye til kontroller. Så tror du "SKAL" kunne logge på din kontroller.

Har du forsøgt at få adgang til kontroller med en USB til RS232 adapter, eller ældre PC med en Seriel port? For det kan være en ældre PC med seriel port er løsningen til at undgå dårlige USB til RS232 adapters.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Lige en tilføjelse. Hvilke sikringer snakker du om, du vil undgå at skifte. Af billederne du deler er der ingen sikringsholdere, eller MCB'er af din eltavle. Hvis du skal skifte en sikring, er det superlet at konstatere om den er brændt/gået), og MCBén vil være tripped, hvis det er herfra fejlen er. Men så vil du nok oplevere at mere af dine lys/anden installation ikke virker.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0

Jeg vil starte med at få et overblik over hvad virker og hvad ikke virker.

1. Blinker dioden på controlleren som den skal?
  2. Er det kun 1 værelse/internettet som er ramt, eller er det hele huset?
  3. Dine billeder viser ikke dine sikringer. Er det gamle smelte sikringer, eller moderne automat sikringer. Hvis det er det sidste er det nemt at se om en sikring er gået. Er det smelte sikringer kan det være lidt sværre, da indikatoren ikke altid springer ud som den skal.

Enhver elektriker burde relativt hurtigt kunne finde fejlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

• 0
11 minutter siden, Mads Theill skrev:

Jeg kender ikke lige til IHC kontrolleren, men antager ikke et du kan udskifte en Output enhed uden også at programmere den nye til kontroller. Så tror du "SKAL" kunne logge på din kontroller.

Der ligger ikke noget logik i output modulerne. Kommunikationen mellem controlleren og I/O modulerne er en 16 bit data strøm, hvor hver bit angiver status for 1 port på I/O modulet. Man kan derfor nemt skiftet et I/O modul uden at skulle ændre noget i programmet.

11 minutter siden, Mads Theill skrev:

Dernæst ville jeg måle det samme på udgangene på Output relæet, hvilke kræver at fjerne beskytelsen ind til eltavlen (ikke noget jeg vil råde ikke kyndige til at gøre - elektriker arbejde). Men er der heller ikke spænding på udgangene, så er det relæet. Og hvis du ikke kan høre de genkendelige kliklyde fra det enkelte relæ (kontakt), så reagere disse heller ikke.

Der er også den mulighed at det er 24V strømforsyning som er stået af. Ikke helt usandsynligt med den gamle strømforsyning. Men hvis det er strømforsyningen som ikke virker, så vil hele IHC installationen være død, hvilket man bl.a. kan se på at controller dioden ikke blinker/lyser.

Link til kommentar
Del på andre sites