Hop til indhold

Gruppetavle Placering


Recommended Posts

Hej,

 

Har forgæves forsøgt at finde noget helt konkret på placering af gruppetavle, jer tænker jeg specielt på tilgængelighed. Vil gerne undegå at skulle rykke den frem i teknik skabet, der er umiddelbart 3 meter teknik skab, de 120 er frie der er skydelåger foran, jeg mener hvis man sætter gruppetavlen bagerst på de 120, er den frit tilgængelig, men jeg syntes det jeg kan finde om det er ret "floffy", man må ikke sætte den i et 60 skab, ok, hvem kan også arbejde i det... men med 120 cm fri plads mener jeg der er nok.

 

Hvad siger reglerne helt præcist. Har kigget på sik.dk

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

 

Her hvad der står i eeweb.dk

 

Tavlen skal være let tilgængelig for betjening, inspektion og vedligeholdelse (L-AUS arbejde på tavlen). Tilgængeligheden må ikke forringes ved anbringelse i skabe el.lign. Der bør almindeligvis være 0,7 meter fri plads foran tavlen. Tavlen skal kunne betjenes uden, at der benyttes stige, og tavlen må ikke være placeret i et garderobeskab eller et skab som bruges til oplagring.

 

Hilsen Lasse

Link til kommentar
Del på andre sites

Har du set:

http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/Electra/2005/Den-ildesete-gruppetavle-August-2005

 

Der er også lidt i forsyningselskabernes regler om målerplacering:

http://www.nrginet.dk/files/NRGi%20Net/Vedt%C3%A6gter%20mv/Faellesregulativ_2011.pdf

 

Endelig er der her uddrag fra SB:

 

814.4 Tilgængelighed (513).

814.4.1

Tavler skal anbringes således, at de er let tilgængelige for betjening.

Det indebærer bl.a., at de skal være tilgængelige uden anvendelse af transportable stiger e.l.

Det forhindrer derimod ikke, at en tavle er anbragt i aflåst rum eller skab, eller at det materiel,

der skal betjenes, er anbragt i tavlen bag låger eller dæksler, som kun kan åbnes ved brug af

nøgle eller værktøj, når det sker efter ejerens/ brugerens ønske f.eks. for at forhindre uønsket

betjening. Værktøjslukke må dog kun anvendes på tavler, der skal betjenes af sagkyndige

eller instruerede personer. På tavler, der betjenes af lægmand, er det kun tilladt at anvende

nøgle.

Note Ved nøgle forstås almindelige nøgler til cylinderlåse, kamlåse o.l. og ikke "nøgler", der må betegnes

som værktøj (f.eks. skruenøgler, trekantnøgler o.l.).

 

814.4.2

Foran tavler, hvis bredde eller højde overstiger 1 m, skal der være en fri plads på

mindst 0,7 m i hele tavlens bredde og fra gulv til dens overkant, dog mindst 2 m over gulv.

Note De 0,7 m fri plads skal være til stede ud for den tavledel eller komponent, der rager længst frem. Ved

placering af tavler ved siden af hinanden, men i mindre indbyrdes afstand end 0,7 m regnes disse i denne

forbindelse som én samlet tavle.

 

Men udover dette skal producentens anvisninger altid følges.

Så hvis en producent siger der skal være 1,2m friplads til Over/under/venste/højre, ja så er det det som gælder.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok