Hop til indhold

udluftning


Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Hej MichaelNår du skriver automatisk udluftning og samtidig nævner spjæld og blæser, går jeg ud fra at det der er dine planer er at du vil henholdsvis suge luft ud i nogle rum, og blæse frisk luft ude fra ind i andre rum. Det er jo overordnet set det der sker ved at installere et bolig ventilationsanlæg med varmegenvinding. Hvis jeg forstår dig ret, ville jeg af flere grunde ikke lade IHC'en styre denne proces direkte.Netop varmegenvinding er efter min overbevisning en vigtig del når vi taler automatisk bolig ventilation. Uden varmegenvinding vil du suge en masse (i vinterhalvåret dyrt opvarmet) luft ud af din bolig, og samtidig blæse en masse kold luft ind i boligen. Komfortmæssigt tror jeg du vil opleve træk ved indblæsningsstederne, og under alle omstændigheder vil du blive "straffet" økonomisk via din varmeregning.Afhængig af din bolig (et- eller toplans, høj rejsning eller flad tag osv.), koster et bolig ventilationsanlæg med varmegenvinding vel i omegnen af 35.000 DKK hvis du er ”gør-det-selv’er”. Det er selvfølgelig en del penge, men min erfaring siger, at cirka halvdelen af det beløb går til rørsystemet, gennemføringer osv., en udgift du jo under alle omstændigheder vil have, hvad enten du køber et færdig aggregat, eller selv vil konstruere noget med blæsere og spjæld. Du har således i omegnen af 17.500 DKK til selv at konstruere dette aggregat, som vel som minimum skal bestå af nogle lavenergi motorer, en kontroller som kan styre dem trinløst, en håndfuld temperaturfølere samt et spjæld eller to. Dertil kommer den ”know how” som producenterne af aggregaterne utvivlsomt har i forhold til hensigtsmæssig sammensætning af komponenter samt styringen af dem.Jeg vil mene at man skal være lidt en entusiast for at begå sig i gang med det.For mit eget vedkommende har jeg købt et ventilations aggregat fra Nilan som de kalder Comfort 300, og så lettere integreret det i IHC installationen via nogle få I/O.Jeg forsøger ikke at tage gå-på-modet fra dig i et forsøg på selv at løse det, ovenstående er blot min synsvinkel på det.God fornøjelse.Hilsner Ole

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har et Nilan VP18 som jeg lavede et indgreb i, i samarbejde med NILAN, og monterede 3 stk. 24V relæer, som jeg styrer over IHC. Så kan jeg selv bestemme hvor meget, hvornår jeg vil have udsugning og indblæsning, eller helt slukke for det.Det har kørt helt upåklageligt og perfekt i over 10 år.Vor varmeudgift er som den skal være i den billige ende, og indeklimaet er perfekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok