Hop til indhold
  • 0

Timerfunktion - FB 2.01 C


TheDexterTeam
 Share

Spørgsmål

Hej,Jeg er ny i IHC - håber I kan hjælpe mig med følgende spørgsmål: Har udv. pir og skumring. En udv. lampe ønsker jeg tændt i et fast tidsrum. Jge prøver om jeg kan få 7 dages ud med 1 tændtidspunkt (FB 2.01 C) til at virke men det kan jeg ikke...der tændes ikke. Kan dog se at udgangen går on (FB 2.01 C)når der tændes manuelt eller via pir.Hvad gør jeg galt eller hvad mangler jeg at programmere - kan I gennemskuye det med ovennævnte oplysninger?Hilsen Torben Brøndum

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Ahh - det kan være det virker alligevel - jeg tror følgende gør sig gældende: "Manuelt overstyring af ur - En aktivering vil skifte udgangen. Udgang for ur vil forblive i tilstanden indtil næste urtidspunkt".Forstår jeg det rigtig, at jeg må vente til næste urtidspunkt (tænd) hvis jeg/vi har slukket og/eller tændt manuelt i indeværende urperiode?Og hvis ovennævnte er rigtig antaget, kan jeg få uret til at "overtage igen" hvis jeg tænder manuelt i urperioden?Hilsen Torben Brøndum

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej,Som tidligere nævnt er jeg ny i IHC så jeg har lige et par spørgsmål mere:Hvordan kan forskellen mellem KIP og så tænd/sluk forklares?Du har lavet "Antal Sluk alt tryk før sluk" funktionen - hvordan skal jeg forstå denne funktion i relation til KIP-tænd/sluk (konstant lys)?Aktivering/deaktivering af PIR - det kan jeg kode på et tryk...eller er det ikke hensigtsmæssigt?Hilsen Torben Brøndum

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej.Der skulle gerne være et lille dokument med sammen med funktionsblokken, som beskriver lidt om det.Men først KIP:En Kip funktion ændre en given udgang til den modsatte værdi. Det vil sige, er en udgang ON bliver den OFF, og hvis den er OFF bliver den ON.En Tænd kommando sætter udgangen til ON, uanset tidliger status. Og en Sluk kommando sætter udgangen OFF uanset tidliger status.På nogle af LK's tangenter til Fuga trykkene er den ene halvdel mærket I og den anden halvdel mærket O.Her kan man så vælge i sit program at lade den ene kontakt tænde for en lampe, og den anden kontakt slukke for lampen. Men her bruger du så 2 kontakter til at styre en lampe, hvilket jeg syntes er spild.Derfor er der mange som bruger en KIP funktion.En kontakt som Kipper lampen.I relation til min styring af udendørs lyset, er der en indgang til KIP-tænd/sluk (konstant lys).Et tryk på denne indgang vil slukke for lamperne hvis de var tændte, og tænde for lamperne hvis de var slukket. Dette er jo de samme som en Kip funktion. Men udover dette så sætter programmet et flag i programmet som siger at DU har valg at tænde for lyset, og derfor ønsker at lyset skal være konstant tændt, indtil DU selv slukker for det. Dette flag gør at PIR styringen ikke slukker for lyset når DU har valgt at det skal være tændt. Derfor har jeg måtte programmere en KIP funktion med tænd og sluk kommandoer.Sluk alt:Hvis man har en sluk alt funktions blok i sit program, er det jo nærlæggende at komme alle udgang ind i denne FB. Så når du vil slukke alt, aktivere du kun en blok. Dette ville selvfølgelig også slukke dine udendørs lamper, men i programmet til udendørslyset var der et flag som fortæller at du ønsker lyset konstant tændt. Dette flag bliver ikke fjernet, hvis lamperne bliver slukket af andre funktionerblokke. Derfor har jeg lagt en sluk alt indgang i programmet, som nul stiller dette flag samt slukker for udgangen til lamperne.Jeg har også lavet en "Antal Sluk alt tryk før sluk" funktion. Denne funktion kan sættes til 1 eller 2 tryk. Ved 1 tryk, slukker lyset når du trykke 1 gang på sluk alt. Vælger du 2 istedet for, skal du give 2 tryk indenfor 5 sekunder, på sluk alt indgangen. Og hvorfor så denne mulighed? Jo, hvis et medlem af husstanden er ud og kommer sendt hjem. Er det da dejligt at lyset er tændt, når man kommer hjem. Men er det så sent at resten af huset er gået i seng, og de vælger at trykke på sluk alt, så ville udendørslyset også slukke hvis du har valgt "1", men vælger du "2" ja så slukker alt lyset i huset, men udendørslyset er stadig tændt. Når så du kommer hjem, og går i seng tyrkker du bare 2 gange på sluk alt inden for 5 sekunder.Aktivering/deaktivering af PIR indgangen, behøver du ikke at bruge. Men du kan jo vælge at sætte et tryk til dette. Funktionen er lavet så man kan Aktivering/deaktivering PIR funktionen. I mit tilfælde sidder PIR'en tæt på vindue. Og om sommeren hvor der kan blive meget varmt indenfor, og hvis vinduet er åbent om natten, kan denne varme luft aktivere PIR'en fejlagtigt. Og derfor kan jeg så vælge at deaktivere PIR'en.Håber dette kunne hjælpe lidt, ellers spørger du bare igen./Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej,Jeg siger bare så mange tak for dit meget udførlige svar - man kan blive helt bidt af af IHC´s muligheder :) Overstyrer tænd/sluk via KIP tidsstyringen/Skumringsstyringen så når jeg eks. KIP-tænder indenfor ovennævnte periode og jeg så KIP-slukker igen, så "overtager" ovennævnte styring igen udgangen. Man kunne jo komme til at gøre ovennævnte....så spørgsmålet er jo så om automatikken igen overtager styringen?Hilsen Torben Brøndum

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tidsstyringen af lyset fungere på følgende måde.Morgen tænder lyset via programmeret tidspunkt såfremt skumringsræleet siger det er mørkt, og slukker når skumringsræleet siger det bliver lyst. Om eftermiddagen tænder lyset når skumringsræleet siger det bliver mørkt, og lyset slukker via det programmeret tidspunkt.Tænder du manuelt for lyset inden det skulle tænde automatisk, ser du ingen ændring. For automatikken ville blot tænde for det lys som allerede er tændt. Slukker du manuelt for lyset, efter det er tændet (auto el. manuelt, forbliver lyset slukket, da automatikken kun tænder om morgen via ur, og om eftermiddagen/aften via skumringsrelæets skift fra Off (lyst) til ON (mørkt).Tænder du så manuelt lyset inden automatikken skal slukke, ja så slukker automatikken for lyset.Lang håret? måske, men det virker, hihi./Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok