Hop til indhold
  • 0

"snakke med controller"


Thomas Jensen
 Share

Spørgsmål

Vil forst lige sige at jeg sidder paa en pc uden danske tegn, saa baere over med migJeg har fra flere herinde hort om onske at kunne snakke med sin controller fra andet end LK java app,Set lidt frem og tilbage paa nettet, har jeg set nogle har haft delvis held ved at tale med den over RS485, dog er evt programmer ikke til den nye controller.Jeg har derfor sat mig for at tale med den over nomale ethernet, og kunne styre den der fra, fx fra en linux server.Status pt. efter lang tid, det kan lade sig gore, jeg kan slukke og taende for udgange, se status paa udgange, dog er alt kode meget meget i testfase,jeg vil bare hore om det var noget folk kunne bruge, og evt, vare med til at lave klar saa andre ikke top tekniske folk kan bruge det,,mvhThomas

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Lyder meget interessant!Jeg har efterhånden en større IHC installation i hjemmet (alt er jo relativt :-). Installationen er delvist trådet, delvist wireless og jeg kunne godt tænke mig at udvikle noget software til følgende:1 Vise status på hvad der er tændt og slukket i huset, gerne via en PC (Windows) og måske senere noget "mobilt"2) Mulighed for at styre alle output. I første omgang via en PC og måske senere via noget mobilt"Mobilt" kan være mobiltelefon eller f.eks. en IPod touch eller lign. Kender i Sonos? De har et rigtigt godt koncept omkring lyd i alle rum - der er det ret gennemført (sonos.com), hvor alt kan styres via dedikerede fjernbetjeninger, via PC og via f.eks. en IPOD touch, det hele via wireless lan (eller trådet)Som jeg forstår det mht IHC, er problemet at hele IHC er proprietært (svært ord) af natur og derfor er det ikke bare lige at interface via "alm" software f.eks. på en PCJeg antager du interfacer via noget TCP/IP++, f.eks. Telnet eller lign?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Glad for at høre andre end mig mener der kunne være en fremtid i dette.Nå den engang er lidt mere færtig, bliver software helt klart åben.Men kan fortælle lidt mere om det.Det kræver (eller giver mest mening), men stadig har et projekt lagt ind på controller.min ide er at lave api'en i enten php eller perl, da jeg personlig ønsker at lave en webserver som det kan køre på. men pga af nogle begrænsinger i disse sprog (eller min viden om dem), kan det være det ender med noget helt andet.min måde "gøre dette på", decompile hele deres java software, og sniffer alt trafik mellem software og controller, og det viser sig at helt i bunden benytter de en ganske åben og veldokumenteret måde at sende commandore til controllen. nemlig SOAPSå hvis nogen her ved noget om SOAP, php eller et andet sprog så sig til.Nu er det jo jul osv, plus jeg skal lige være færtig med mit nye hus, så i skal ikke forvente der kommer en færtig api i morgen ;)kan alle hygge jer..ps. Sonos er super smart, har du set det Squeezebox™ Duet fra logitech,, smart remoten er wifi,,

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Synes også dette lyder meget interessant!Jeg har en Linux til at stå og gøre de ting som Controlleren ikke rigtigt kan, eller hvor det er for besværligt. Bl.a. SMS gateway, og integration med Squeezeserver.Php/Perl lyder også rigtig godt, så jeg håber du vil dele din viden, og måske kan jeg give et bidrag til efterforskningen. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Interessant.Jeg var også igang med at "sniffe" på netværkstrafikken, men det var ganske mange data der flød frem og tilbage når IHC ServiceView var aktiv, blot for at tænde / slukke en enkelt linje. Derfor opgav jeg hurtigt, anyway hvis det er Soap, kender jeg vist nogen der ved noget. Vender tilbage, hvis det giver resultat. Sonos ++ er vældig smart, men de (ihvertfald Sonos) lider også af den her "propriætære" tilgang til interface (Ihvertfald såvidt jeg ved). Efter min mening gør det dog knap så meget fordi fjernbetjening og PC betjening til Sonos er ret gennemført, så der mangler ikke umiddelbart noget. Det samme kan man desværre ikke sige om IHC, der er jo f.eks. ikke nogen nem måde at få et simpelt overblik over hele husets tilstand.Mht. IHC er der en RS-485 (eller 422) port på controlleren. Den kunne måske bruges, nogen der kender noget til den?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hejsa,Med hensyn til RS-485 interface på controller, er det klart at man også kunne bruge denne til "snakke med den", men der er flere problemer som melder sig.1. wireless er tåbeligt at styre igenn rs-4852. LK har lavet en inu mere tåbelige styre protocol3. Controller kan gå i panik mode, hvis man forspøger alt for hurtigt.4. kræver at man sætter en pc med RS-485 port tæt på den,Jeg ønsket en løsning som alle kunne bruge, og virket out of the box, og stadig kan bibeholde alt det som LK har lavet til den.Men regner med at havde en meget meget simple API klar i løbet af næste uge. som dog kun ville kunne.1. logge på controller2. udlæse status på alle porteDette har prima til formå at finde ud af om alle controller bruge de samme runtime værdier for udgange.da jeg kun har adgang til 1 controller, må jeg forudsætte at de er ens. (dog hvis de ikke er, findes der en nem løsning).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hejsa alle sammen,En lille update.Det har jo været jul osv, så ikke så meget tid til at lege. men der viste sig at være nogle problemmer.Hver udgang har en et unik ID, som bruges når man skal slukke og tænde udgangen.Det har vist sig at disse unikke ID'er er forskellige på alle controller.En løsning på dette er nu lavet, og er ved at teste dette op i mod en anden controller.Ser ud til at første udgave ville kunne dette:1. Slukke eller tænde en udgang (WIRE)2. Status på alle udgange. (WIRE)Dette er ikke nok til at man ville kunne bruge det 100 % seriøst til noget. men skulle være nok til man kan lege lidt med det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vil lige høre hvor langt projektet er nået, eller om der er andre som har noget tilsvarende kørende?Jeg kunne kraftigt bruge denne funktion, da det vil kunne lukke op for en masse nye funktionaliteter og bedre brugbarhed af systemet. Måske viser det sig at være en umulig opgave, men det MÅ da være muligt at omgå LK's lukkethed. Jeg har også forsøgt at få hul igennem til controller, men uden rigtigt held:S Jeg synes at det er oplagt, at sådan et projekt lægges ud for alle, da flere hoveder og dermed bredere erfaring = hurtigere resultat;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hejsa,En status på dette projekt, Har været nød til at starte forfra da, da den metode jeg brugte viste at være alt for langsom til være brugbar til noget.Men den nye vej, ser ud til at være langt bedre. Wireless og dæmpning har jeg pt ingen løsning på, og arbejder jeg på, men sluk og tænd af en bestemt udgang er muligt.Jeg har snart sommerferie og har tænkt mig at lave noget som jeg vil ligge ud.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejsaEr der nogen fremgang med projektet?Hvad er behovet egentlig? - Er det fordi controlleren ikke er avanceret nok? - Er det fordi der ønskes en andet brugerflade end IHC Vieweren (TreeView, SceneView) - Er behovet internt eller eksternt - Hvor stor reaktionstid må der være?Kunne det evt. løses ved at lave en overbygning på IHC Viewerens e-mail funktionalitet til at kunne sende kommandoer og modtage events fra Controlleren?Ved en sådan løsning kan man slippe for at have en PC kørende hjemme hele tiden, og i stedet lægge program og database hos en Internetudbyder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok