Hop til indhold
  • 0

Problemer med openHab, - faktisk en hel del :-(


Peter Sandager
 Share

Spørgsmål

Jeg har i en tid gået og leget med ideen om at udbygge min IHC installation  med openHab og gerne på Raspberry Pi.

Jeg har nu kastet mig ud i det men har massive problemer, herunder:

1) eksport af certifikatet kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg får fat i det, har prøvet alt muligt.... (super hvis nogen har prøvet det på en pi)

2) import (er selvfølgelig ikke et reelt problem endnu, idet jeg ikke kan eksportere det, men jeg er bare forudseende)

3) problemer med selve controlleren.

For at starte med 3) først, så er mit problem at når jeg kalder controlleren fra en normal browser for f.eks, at åbne "administration", så går der mellem 2-3 minutter før jeg får kontakt. Nogle gange vil den endda ikke logge på, selvom password er rigtigt. I løbet at de 2-3 minutter skal jeg også lige acceptere diverse sikkerhedsadvarsler etc

Min controller er HW 6.2 og opdateret med fw 2.8.1.

Er der andre der har haft lignende problemer?

Hvad angår 1) er der nogen der kan vinke mig i rigtigt retning?

Al hjælp modtages med kyshånd, og gerne inden jeg mister tålmodigheden og skrotter alt IHC/openHab/Hue og skifter til stearinlys!

pft.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hey

kan hjælpe med 1) + 2) :-)

1) Fra din RPi:

openssl s_client -showcerts -connect 192.168.0.100:8888 </dev/null 2>/dev/null|openssl x509 -outform PEM >mycertfile.pem

erstat 192.168.0.100:8888 med din controllers ip/ssl port

2) også på RPi

sudo keytool -importcert mycertfile.pem -keystore /etc/share/openhab/keystore -alias "IHC"

password til keystore er som default "openhab"

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Peter,

jeg har prøvet det du foreslår men får en fejl når jeg eksekverer "1)"

Fejlmeddelelsen er: bash: mycertfile.pem Permission denied

Jeg har prøvet at køre commandoen du foreslår både med og uden sudo først.

 

Mht. "2)" så er min openhab installeret under /opt/openhab så jeg går udfra at keystore ligger i et andet direktorie?

mvh

Peter 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Problemerne er løst.

3) Controller langsom (2-3 min) at komme i kontakt med i HTTPS er løst ved at disable TLS 1.1 og TLS 1.2 i Java settings.

1) Export af certifikat (*.crt) lykkedes i Windows og er kopieret til min Pi.

2) Import på Pi til direktoriet /opt/openhab/ med kommandoen som PeterMohr angav. Husk dog -filename før navnet på certifikat filen, som i mit tilfælde var en crt-fil.

Jeg kan få kontrol over IHC og har også en Hue bridge kørende. Nu går det så løs med selve programmeringen. Når det så er på plads og lært, så kan man vel starte forfra med openhab2....suk!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Peter (og Peter)

Jeg har kørt med OpenHAB (og IHC) i 1½ år nu og er meget godt tilfreds. OpenHAB sammen med RPi giver nærmest uendelige muligheder for at koble tingene sammen, også uden at det behøver omkring skyen (som jeg mener er noget af det vigtigste). Dog kan man hurtigt få brugt en masse tid på det og læringskurven er stejl i starten. Heldigvis er der mange gode eksempler at finde rundt omkring. Kompleksiteten og læringskurven er noget af det de prøver at forbedre i v2. Det burde ikke blive det store problem at opgradere til den tid.

God fornøjelse med jeres setup :-)

Dette er min nuværende hovedmenu:

Fil_000.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har leget med openhab her det sidste stykke tid. Nærmere betegnet version 2

Jeg skal være ærlig og sige at IKKE har meget lidt forstand på linux og raspeberry.

skal jeg forstå jeres samtale sådan at version 2 ikke virker ordentligt med IHC for så er der jo en mening med galskaben hos mig.  :unsure:

jeg har philips hue og en google home jeg gerne vil have til at spille sammen med IHC

Min opfattelse Er at Version 2 godt kan køre Version 1 bindings man skal bare selv indtaste al kode nøjagtig som i version 1,eller har jeg misforstået det hele.(Ved så ikke lige hvordan man indtaster det endnu måske der er en af jer der her en guide eller et link til en):)

håber i kan hjælpe mig lidt på vej. Har snart googlet min Internet linje helt i smadder;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6/12/2016 at 12:35 , Thomas Dyhre skrev:

Jeg har leget med openhab her det sidste stykke tid. Nærmere betegnet version 2

Jeg skal være ærlig og sige at IKKE har meget lidt forstand på linux og raspeberry.

skal jeg forstå jeres samtale sådan at version 2 ikke virker ordentligt med IHC for så er der jo en mening med galskaben hos mig.  :unsure:

jeg har philips hue og en google home jeg gerne vil have til at spille sammen med IHC

Min opfattelse Er at Version 2 godt kan køre Version 1 bindings man skal bare selv indtaste al kode nøjagtig som i version 1,eller har jeg misforstået det hele.(Ved så ikke lige hvordan man indtaster det endnu måske der er en af jer der her en guide eller et link til en):)

håber i kan hjælpe mig lidt på vej. Har snart googlet min Internet linje helt i smadder;)

Hej Thomas

Samtalen her går ikke som sådan på v2. Jeg venter selv med at gå i gang med v2 til den er mere eller mindre released, så derfor har jeg ikke så megen viden om den pt. Men jeg mener at du har ret i at mht. IHC binding skal den konfigureres som v1.8.

Certifikatsnakken herover skulle ikke være nødvendig længere (siden 1.7.0) ifølge udvikleren. Derfor burde det bare være følgende:

  1. tilføj IHC binding configuration (i v1.8 er alle samlet i configurations/openhab.cfg, i v2 er der vist en separat for hver binding?)
  2. Tilføj items (se binding wiki og evt. andre tråde her på forum
  3. Tilføj items til en sitemap

Håber det kan hjælpe dig videre. Ellers må du spørge mere specifikt.

Mvh Claus

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til Thomas (& Claus) 

 

Jer er enig, min oprindelige post gik ikke på v2. Jeg har besluttet mig for at vente til v" bliver endeligt releaset, og i mellemtiden høste på erfaring med Pi, Openhab, IHC, Hue, etc i skøn forening på v1,

Mht til certifikatet og v1.8 som jeg kører, gik jeg den "gamle vej" (download/import etc.), idet jeg ikke umiddelbart kunne få kontakt med IHC'en uden. Jeg prøvede dog ikke de alternative metoder med diverse "accept all certificates"-kommandoer i eksotiske rasbian-filer, som jeg har set her og der. Mest fordi jeg ikke kan overskue, om man åbner nogle sikkerhedshuller i java'en, og nok var blevet stædig.

Thomas hold mig (os) gerne opdateret om dine videre erfaringer med V2 eller V1 hvis du vælger denne, idet vi jo kun bliver klogere ved at høre om hvad andre har gjort, samt stille spørgsmål til hinanden (også de spørgsmål som man måske synes kan være dumme eller elementære).

/Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok