Hop til indhold

12V Dc Vs. Ac


Recommended Posts

En traditionel transformer til 12V halogen konverterer vel 230V AC til 12V AC? Og er det ikke korrekt forstået at en LED-diode kun kan udnytte strømmen den ene vej, hvorfor brug af en AC-transformer også kan medføre flimren idet dioden kun er tændt 50% af tiden?

 

Grunden til at jeg spørger er at jeg noterede mig  http://www.climacare.dk/da/12v-ac-stroemforsyning.asp formulerer sig som om det er specielt godt at bruge AC til LED's. Men det må vel være omvendt  :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

De rigtige termer er:

Transformer = AC til AC (findes både som mekanisk/jernkerne og elektronisk (det climacare fejlagtigt kalder en strømforsyning)

Strømforsyning = AC (eller DC) til DC

(Vekselretter = DC til AC)

 

Og jo du har ret - isoleret set kan en diode kun lyse når strømmen løber den ene vej - 50% af tiden i et DC kredsløb,

 

Men det er helt sikkert indbygget noget der ligner en strømforsyning (altså AC til DC) i LED-lyskilder. Det betyder at den "vender strømmen" om de øvrige 50% af tiden, så den udnytter spændingen.

 

Eftersom det stort altid er transformere som bliver brugt til belysning (altså AC til AC), giver det god mening at lyskilderne er optimeret til AC-forsyning, og deraf kommer anbefalingen.

 

Der findes 12VDC drivere (=strømforsyninger) på markedet, men de er beregnet til brug med LED-bånd o.lign. som ikke indeholder egen strømforsyning.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok