Henri Flex Skrevet August 11, 2013 Rapporter Share Skrevet August 11, 2013 Hej Derude, kan se der er en del nørder :-)Måske lidt pinligt at en El-installatør ikke kan knække en sikkert simpel IHC installation. Jeg har lige opført et nyt hus, med IHC fyldt med Pir, og eltako dæmpere. Jeg startede med at ignorere alt de med pir og sluk alt til at starte med og programmerede mine eltako dæmpere som lampesteder. Da jeg så lige ville lave en sluk alt funktion løb jeg naturligvis ind i problemet med at det der var slukket tændte og det der var tændt slukkede. Jeg forsøgte lidt hjælp hos LK men dels ringede jeg lidt sent, og så kunne jeg fornemme det irriterede teknikeren lidt at det var et ikke LK produkt. Jeg forstod at jeg skulle lave mine lampesteder om til unidimmer, så det har jeg gjort. Så har jeg ellers prøvet at lege lidt frem og tilbage, men uden det store held. (skal lige nævnes Mine evner inden for IHC programmering er learning by doing. Har ikke været på kursus (endnu). Hvis der nogen der kunne hjælpe ville det være cool. Jeg vedhæfter min styring...Henri Flex.vis Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret August 11, 2013 Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Hej Henri. Jeg har lige kigget/rettet lidt i dit program, så prøv om det hjælper. Funktionsmæssigt er det er ikke vigtigt om de Eltako er oprettet som Unidimmer eller lampesteder. Begge dele vil virke, da de som jeg kan læse ud af manualen, kun har klemme for touch, og ikke en separat sluk klemme til at lave en sikker sluk alt. Jeg har hverken rettet dem som du har lavet om til dimmer, eller dem som stadig er oprettet som lampesteder, så det kan du lige selv rette. Det er jo nok mest overskueligt hvis de alle er oprettet som samme produkt.Jeg har i stedet skiftet alle de fb. du har indsat til styring af dimmer, til den avancerede fb. 1.2.02.a., da den kan lave en sluk alt puls til dem som er tændte, og ikke giver puls til dem som er slukkede. Kan se at du kun har lavet en sluk alt funktion i de to opholdsstue/køkken, så det er de eneste dimmere jeg har ført sluk alt pulsen på, men der kan du se hvordan man kan gøre det.Håber det giver mening. Henri Flex_1.zip Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Henri Flex Besvaret August 11, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 11, 2013 Hej Henri. Jeg har lige kigget/rettet lidt i dit program, så prøv om det hjælper. Funktionsmæssigt er det er ikke vigtigt om de Eltako er oprettet som Unidimmer eller lampesteder. Begge dele vil virke, da de som jeg kan læse ud af manualen, kun har klemme for touch, og ikke en separat sluk klemme til at lave en sikker sluk alt. Jeg har hverken rettet dem som du har lavet om til dimmer, eller dem som stadig er oprettet som lampesteder, så det kan du lige selv rette. Det er jo nok mest overskueligt hvis de alle er oprettet som samme produkt.Jeg har i stedet skiftet alle de fb. du har indsat til styring af dimmer, til den avancerede fb. 1.2.02.a., da den kan lave en sluk alt puls til dem som er tændte, og ikke giver puls til dem som er slukkede. Kan se at du kun har lavet en sluk alt funktion i de to opholdsstue/køkken, så det er de eneste dimmere jeg har ført sluk alt pulsen på, men der kan du se hvordan man kan gøre det.Håber det giver mening. Hej Torben, Det har da fået det meste til at virke :-) men den styring der hedder lys o. vitrine slukker ikke den tænder kun. Jeg kigger lige på det imorgen, tak for hjælpen. Jeg vender med garanti tilbage... Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret August 12, 2013 Rapporter Share Besvaret August 12, 2013 Hej Torben, Det har da fået det meste til at virke :-) men den styring der hedder lys o. vitrine slukker ikke den tænder kun. Jeg kigger lige på det imorgen, tak for hjælpen. Jeg vender med garanti tilbage...Det kan måske være fordi at dimmeren har stået tændt dengang programmet blev sendt til controlleren. Prøv lige at lave en regulering af lysstyrken via touch trykket, og se om det så virker derefter. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Henri Flex Besvaret August 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 12, 2013 Det kan måske være fordi at dimmeren har stået tændt dengang programmet blev sendt til controlleren. Prøv lige at lave en regulering af lysstyrken via touch trykket, og se om det så virker derefter.Hej Torben, det var lige det der var problemet., så nu er det løst.Nu vil jeg lige have programmeret de nytilkomne lamper til sluk alt også samt de lamper jeg mere vil have på sluk alt funktionen.Jeg ved ikke om jeg så kunne være så heldig at du ville være behjælpelig med at programmere en blok til mig til min pir styring? Jeg kunne godt tænke mig at de når der var mørkt tændte op ved bevægelse, og slukkede efter indstillet tid med et ur ind over så når kl. er ml. 23 og 5:30 f.eks. kun tænder på 15%, Hvis det var en udfordring du også ville hjælpe med ville det være supert bare på en blok så kan jeg jo selv "lege videre" Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret August 13, 2013 Rapporter Share Besvaret August 13, 2013 Hej Torben, det var lige det der var problemet., så nu er det løst.Nu vil jeg lige have programmeret de nytilkomne lamper til sluk alt også samt de lamper jeg mere vil have på sluk alt funktionen.Jeg ved ikke om jeg så kunne være så heldig at du ville være behjælpelig med at programmere en blok til mig til min pir styring? Jeg kunne godt tænke mig at de når der var mørkt tændte op ved bevægelse, og slukkede efter indstillet tid med et ur ind over så når kl. er ml. 23 og 5:30 f.eks. kun tænder på 15%, Hvis det var en udfordring du også ville hjælpe med ville det være supert bare på en blok så kan jeg jo selv "lege videre"Jeg må desværre skuffe dig med hensyn til den ønskede funktion til dit udvendige lys, da det ikke kan lade sig gøre med de Eltako lysdæmpere. Den har ingen hukommelse som man kan fremkalde på nogen måde. Man kan sagtens få en PIR til at tænde den, men det vil foregå ved at give den en puls på "touch". Nu ved jeg ikke om den tænder på samme niveau som den var på da man slukkede den, eller om den tænder på fuld styrke hver gang?Efter min mening (og mange andre herinde på dette forum), er de eneste rigtige lysdæmpere at bruge til IHC de wireless dimmere fra LK. Styringmæssigt er de alle andre lysdæmpere man kan styre via IHC langt overlegne. Man kan foruden "touch" (både 1- og 2-tast styring) fremkalde utallige scenarier hvor man vælger lysstyrke i %. Man kan endda for hvert scenarie sætte en rampetid, så man også kan hæve/sænke lysstyrken langsomt. Man sparer desuden udgange til at styre lysdæmperne med, så det er ren win-win. Den eneste ulempe med de wireless lysdæmpere er, som jeg ser det, at de langt fra virker med alle LED pærer, så det gælder lige om at finde den rigtige kombination.De wireless lysdæmpere er desuden de eneste, som er understøttet af LKs apps til mobil/Ipad hvor man kan styre dem med "slider" på skærmen. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Henri Flex Besvaret August 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 13, 2013 Jeg må desværre skuffe dig med hensyn til den ønskede funktion til dit udvendige lys, da det ikke kan lade sig gøre med de Eltako lysdæmpere. Den har ingen hukommelse som man kan fremkalde på nogen måde. Man kan sagtens få en PIR til at tænde den, men det vil foregå ved at give den en puls på "touch". Nu ved jeg ikke om den tænder på samme niveau som den var på da man slukkede den, eller om den tænder på fuld styrke hver gang?Efter min mening (og mange andre herinde på dette forum), er de eneste rigtige lysdæmpere at bruge til IHC de wireless dimmere fra LK. Styringmæssigt er de alle andre lysdæmpere man kan styre via IHC langt overlegne. Man kan foruden "touch" (både 1- og 2-tast styring) fremkalde utallige scenarier hvor man vælger lysstyrke i %. Man kan endda for hvert scenarie sætte en rampetid, så man også kan hæve/sænke lysstyrken langsomt. Man sparer desuden udgange til at styre lysdæmperne med, så det er ren win-win. Den eneste ulempe med de wireless lysdæmpere er, som jeg ser det, at de langt fra virker med alle LED pærer, så det gælder lige om at finde den rigtige kombination.De wireless lysdæmpere er desuden de eneste, som er understøttet af LKs apps til mobil/Ipad hvor man kan styre dem med "slider" på skærmen.Ja, jeg kan desværre se at jeg er blevet rådet lidt for dårlig af solar. Eltakodæmperen har en hukommelse så den husker sidste indstilling, altså den starter i den tilstand jeg slukkede den i. Jeg har også fået min Pir til at starte f.eks min entre men det kniber med at få den til at slukke igen.Nu er hele fin styring desværre fortrådet op med de dæmpere, så må jeg overveje udskiftning til Wireless løbene.Jeg har fået min pir til efter ca. 1 min at lukke delvist ned sænke til ca. 15%?, men så kører den op på fuld styrke?! mystisk. Gider du kigge på blokken det er den under entré. Henri Flex.vis Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
TorbenSørensen Besvaret August 13, 2013 Rapporter Share Besvaret August 13, 2013 Ja, jeg kan desværre se at jeg er blevet rådet lidt for dårlig af solar. Eltakodæmperen har en hukommelse så den husker sidste indstilling, altså den starter i den tilstand jeg slukkede den i. Jeg har også fået min Pir til at starte f.eks min entre men det kniber med at få den til at slukke igen.Nu er hele fin styring desværre fortrådet op med de dæmpere, så må jeg overveje udskiftning til Wireless løbene.Jeg har fået min pir til efter ca. 1 min at lukke delvist ned sænke til ca. 15%?, men så kører den op på fuld styrke?! mystisk. Gider du kigge på blokken det er den under entré. Solar kender helt sikkert til problemet med at langt fra alle dæmpbare LED fungerer med en wireless dimmer, så det er sikkert derfor de har anbefalet den anden. Det største problem med den du har fået er, at den kun har klemme for touch funktion. Der findes også tavlemonterede dimmere der desuden har en sluk klemme og 2 klemmer for memory. Der kan man lave en 100% sikker sluk alt, og man kan gemme 2 lysniveauer som man kan fremkalde med en puls. Ulempen med en sådan frem for en wireless dimmer er, udover at den "kun" kan gemme 2 forskellige niveauer, at den kræver 4 udgange for at styre den, og det bliver hurtigt dyrt i udgangsmoduler, hvis man har en del lysdæmpere, og så fylder det jo også i tavlen. Desuden er de som tidligere nævnt ikke understøttet i LKs apps, og man kan heller ikke lave rampetider.Jeg har lige rettet det med din PIR i entré. Jeg har tilføjet fb. 1.4.04.a. til din PIR, som er koblet sammen med den fb. som styrer lysdæmperen. Der kan desuden indsættes skumringsrelæ og ur, hvis man kun vil have det til at virke når der er mørkt og/eller inden for et bestemt tidsrum.Bemærk at LK har lavet den fb. som styrer lysdæmperen sådan, at hvis du har tændt manuelt, eller du regulerer lysstyrken på trykket, slukker lyset ikke når PIR timeren udløber. Hvis det ønskes at PIR altid skal slukke når tiden udløber, skal der lige rettes i den fb. 1.2.02.a til styring af dimmeren.Hvis det udvendige lys du har, også kører på sådan en lysdæmper, kan du lave noget lignende for at styre det.Henri Flex_2.zip Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Per Nielsen1354922228 Besvaret September 9, 2013 Rapporter Share Besvaret September 9, 2013 Der er kommet en ny dimmer fra eltako EUD12D-UC, den har sluk alt funktion http://www.google.dk/#q=EUD12D-UC Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts