Hop til indhold
  • 0

Skumringsrelæ Ignorer Og Udg. For Indikering Lys Tændt Med Timer


Knud Pedersen
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg roder lidt med programmering af Skumringsrelæ.

Jeg har en gammel relæ, som vist ikke virker ehlt - jeg har dog lagt FB 8.1.03 "Log sol opgang og nedgang".

 

Men nu har jeg downloaded "Sol op Nedgang V5", som simulerer et skumringsrelæ.

Her kan jeg se der er en ignorer funktion, således lyset kan forblive slukket eks. mellem kl. 23->05.

Hvordan programmerer jeg dette såfremt jeg vil bruge mit rigtige skumringsrelæ og FB 1.4.01.f "Udelys"?

 

Yderligere kunne jeg godt, i FB 1.4.01.f, bruge en funktion for "Udgang for indikering af lys tændt via timer".

Kan jeg selv ligge dette ind i FB eller hvordan kunne dette laves?

 

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

I FB 1.4.01.f. er der en indgang for ur. Her kan man føre en udgang fra en ur FB. på, så lyset ikke står og er tændt hele natten. Du skal så lige under indstillinger i FB 1.4.01.f., ændre betingelser for lys til : Udelys styret af ur og skumringsrelæ - derefter PIR.

 

Angående en "udgang for indikering af lys tændt via timer", skal det rigtigt nok tilføjes i FB. hvis en sådan ønskes.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I grove træk, skal man låse fb. op, tilføje den manglende udgang, og programmere den ind, så den tænder/slukker som ønsket. Det kræver selvfølgelig også, at man er lidt bekendt med at programmere funktionsblokke. Jeg kan desværre ikke lige gøre det fra denne mobile enhed, men hvis ikke en anden eller du selv får lavet ændringen, kan jeg godt hjælpe når jeg kommer til en computer med visual software igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej,

 

Det virker perfekt.! Mange tak.

Men dog har jeg lidt problemer når jeg tilføjer Blink FB, og vil have samme LED til at lyse ved "Lys konstant ON" og til at blinke ved "Lys tændt med Timer"

LED blinker ved begge muligheder....

Det ser umiddelbart ud til at virke i simulering, men det kan måske være fordi din udgang til dioden er forbundet til 2 forskellige fb.-udgange, at det driller dig.

 

Jeg har lige strikket en lidt mere simpel fb. sammen du kan prøve, som jeg ud fra din beskrivelse og dit vedhæftede program, tror opfylder dine ønsker.

Jeg har programmeret blinkfunktionen ind i fb. og udgangen til indikering lyser konstant ved konstantlys, og blinker ved timerlys og PIR timer (hvis man sætter en PIR på). Hvis lyset er tændt og skumring og/eller ur går OFF, slukker lyset. Der er også indsat en indgang for sluk, som man evt. kan give en puls fra et "godnat tryk", hvis man ønsker at slukke det udv. lys, når man går i seng.

Knud P.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nice.

Men sætter jeg skumringsrelæet til ON (i kolonnen installation) tænder udv.lyset ikke...

Du vil altså have at lyset automatisk tænder, når skumring og ur tillader det?

Hvis ja, kan du prøve vedhæftede, hvor der er indsat en indstilling (ja/nej) om automatisk drift.

Knud P_1.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok