Hop til indhold

Velux vindue - termostat. Kan det lade sig gøre ?


Recommended Posts

Mine erfaringer med Velux:Jeg har en VindowsMaster styreboks, som har indgange for svagstrømstryk og regnsensor.Jeg har valgt at bruge en ihc 2x4 220 relæblok til at styre indgangene - lidt over åen efter vand men simpelt. Skyldes at indgange skal lægges til 0 og IHC 8x24 V virker omvendt.Regnsensoren i VindowsMaster kører på 24V, så den skal jeg have flyttet over til en IHC indgang. Den skal have 0, 24V og har en signaludgang på 24V. Jeg vil kun tænde for den (varmelegme indbygget til at fjerne dug) når det har interesse om det regner.Jeg har en termostat Devireg 130, elektronisk med fjernføler. Den har jeg "hacket" så den kører direkte på IHC 24 V i stedet for 220 (en kondensator som drosler 220 V ned til 24 udskiftes med en modstand). Den er så input i IHC.Desuden har jeg lavet "speed up" på termostaten ved at placere et varmelegme (modstand) op af føleren, og så give den "falsk" varme når termostaten registrer temperatur under skiftepunktet. Kræver lidt eksperimenten for at få det til at virke men gør termostaten mere følsom med mindre hysterese.Det er min plan at lave en vind-sensor, så kun vinduer i læsiden åbner.Desværre er det gået hen og blevet et meget stort IHC projekt så jeg er ikke færdig endnu. 8 Opus tryk med lysdioder. Aktiver/deakitiver hvert endket af 4 vinduer. Trinvis åbne/luk ved meanuelt tryk. Åbning til sidst valgte åbningsgrad (tælle sekunder og tænde lige så lang tid næste gang) Bypass af temperatur - tænd tidlig/luk tidlig og tibagevende til automatisk cyklus. Bypas af vindsensor og regnsensor overstyring til stille/blæst, regn/tørt. Løbelys på 2 opus tryk over hinanden, som illuderer åbning/lukning.P.S. med hensyn til at hacke 220 volt komponenter. Jeg har ombygget alle mine PIR fra 220V til 24 volt, så jeg bruger den billige fra til 98-150 kr i stedet for IHC's dyre. De fleste drosler 220V ned til 24 Volt med en kondensator. Kortslut den med en lille modstand/ledning og giv den 24V, husk at finde den rette polaritet. Indgang til IHC tages fra relæet. Det burde være muligt at fjerne relæet og tage signalet fra relæspolen direkte, så slipper man for kliklydene. Indstil til kortest multi tænd tid og styr resten i IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok