Hop til indhold
  • 0

Funktionsblok til styring af spjæld og vand


Martin Harregaard
 Share

Spørgsmål

Hej.Sidder med min svendeopgave, men jeg har løbet panden mod muren.Skal have en funktion der gør følgende.Ved indgang til bad, skal lys tændes, og der skal være tændt så længe der er bevægelse på bad/toilettet, herefter skal lyset slukkes efter 4 min.Pir'en skal samtidig sende et signal til et 1 - 10 V styring, hvor jeg skal bruge bit 1 og 2 til styring af et 24V belimo spjæld. spjældet har 1-10V styring. Det skal være 100% åbent og 0% lukket, ventilationen skal have et efterløb, efter lys er slukket på 10 min.Herefter skal der være mulighed for via et ur at sætte anlægget (åbne spjældet) i f.eks. 30 hver dag.Hvordan laves det nemmest?Ved ikke om jeg har forklaret det korrekt... så jeg skriver det lige kort igen.Ind... lys og spjæld åbner, ud... lys slukker og spjæld har efterløb på 10 minHerefter skal der være en funktion i sceneview hvor jeg kan sætte tid på det daglige udsug.Jeg har siddet og roder rundt i egne funktionsblokke, leget med jalousiblokken... men synes ikke at kunne få det til at virke.På forhånd tak.Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Happydane skrev:

Hej.Sidder med min svendeopgave, men jeg har løbet panden mod muren.Skal have en funktion der gør følgende.Ved indgang til bad, skal lys tændes, og der skal være tændt så længe der er bevægelse på bad/toilettet, herefter skal lyset slukkes efter 4 min.Pir'en skal samtidig sende et signal til et 1 - 10 V styring, hvor jeg skal bruge bit 1 og 2 til styring af et 24V belimo spjæld. spjældet har 1-10V styring. Det skal være 100% åbent og 0% lukket, ventilationen skal have et efterløb, efter lys er slukket på 10 min.Herefter skal der være mulighed for via et ur at sætte anlægget (åbne spjældet) i f.eks. 30 hver dag.Hvordan laves det nemmest?Ved ikke om jeg har forklaret det korrekt... så jeg skriver det lige kort igen.Ind... lys og spjæld åbner, ud... lys slukker og spjæld har efterløb på 10 minHerefter skal der være en funktion i sceneview hvor jeg kan sætte tid på det daglige udsug.Jeg har siddet og roder rundt i egne funktionsblokke, leget med jalousiblokken... men synes ikke at kunne få det til at virke.På forhånd tak.Martin
Kom nu IHC drenge, i plejer sgu da at svare 3,5 sekunder efter at fru Jensen vil have en udluftning til hr. Jensens cigar. Her er der en ungersvend der skal bestå en svendeprøve, hjælp ham. Jeg kan sgu ikke, er ikke godt nok rustet, men i kan!!!!
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejJeg vil godt prøve at hjælpe dig her, men det sværeste bliver nok at forstå hvordan du vil have det til at virke ;) Jeg er ikke helt med på hvad de der bit1 og bit2 på 0-10 volts modulet gør.For at vi kan have noget at diskutere ud fra, har jeg forsøgt at flække noget sammen, som måske er lidt henad det du ønsker.Indtil videre har jeg bare sat nogle lave timer værdier ind, så det er lettere at teste.Det der med at den skal kunne køre 30 min hver dag, har jeg ikke lavet endnu, men det burde bestemt ikke være et problem at lave, når vi lige har fået styr på det andet.Hvad siger du til den vedhæftede fil, er det helt skævt eller hva :unsure: [file name=Happydane1.vis size=17852]http://ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Happydane1.vis[/file]

Happydane1.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

claus82 skrev:

kenth skrev:
Jeg er ikke helt med på hvad de der bit1 og bit2 på 0-10 volts modulet gør.
Det kan du læse lidt om her:Vejledning til 1-10V modul
OK, så det ser ud til at når man vil starte ventilatoren, skal der laves en kort puls på bit1 på under 0,4 sek.når man vil stoppe ventilatoren, skal der laves en kort puls på bit2 på under 0,4 sek.Korrekt?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

kenth skrev:

claus82 skrev:
kenth skrev:
Jeg er ikke helt med på hvad de der bit1 og bit2 på 0-10 volts modulet gør.
Det kan du læse lidt om her:Vejledning til 1-10V modul
OK, så det ser ud til at når man vil starte ventilatoren, skal der laves en kort puls på bit1 på under 0,4 sek.når man vil stoppe ventilatoren, skal der laves en kort puls på bit2 på under 0,4 sek.Korrekt?
Ja sådan kan man gøre det. Så vil den starte på det sidste niveau. Men Martin skriver at den skal køre 100%. Enten kan man vælge at aktivere bit 3 i stedet for med puls (så skal man selvfølgelig have kodet 100% ind som niveau på bit 3), ellers kan man aktivere bit 1 i f.eks 20 sek, så vil den nok have ramt 100%. Ved at vælge den sidste løsning kan jo også variere spjældåbningen ved at ændre tiden.I den fil du har lavet til Martin starter du efterløbstiden når PIR går on. Det er ikke så godt, specielt hvis timertiden er lav eller at det er god følsom PIR. Hvis PIR indgangen er on hele timertiden, risikerer du at lyset slukker, mens der rent faktisk er bevægelse, og man ville skulle gå ud af rummet og ind igen for at tænde lyset.I stedet vil anbefale dig at aktivere timeren, når PIR går off, og så blot standse timeren når PIR går on.Jeg har lavet en ny blok, hvor jeg har gjort dette og som også løser Martin's opgave.Til MartinJeg har sat timertiderne lidt lavt, for at du kan se det virker i simulering. [file name=Happydane1-20100207.vis size=44912]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Happydane1-20100207.vis[/file]

Happydane1-20100207.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

claus82 skrev:

I den fil du har lavet til Martin starter du efterløbstiden når PIR går on. Det er ikke så godt, specielt hvis timertiden er lav eller at det er god følsom PIR. Hvis PIR indgangen er on hele timertiden, risikerer du at lyset slukker, mens der rent faktisk er bevægelse, og man ville skulle gå ud af rummet og ind igen for at tænde lyset.I stedet vil anbefale dig at aktivere timeren, når PIR går off, og så blot standse timeren når PIR går on.
OK, skal være ærlig og indrømme at jeg aldrig har rodet med PIR, men troede egentlig den ville lave en kort puls hver eneste gang den detekterede bevægelse, så hvis man bevægede sig rundt i rummet, ville den blive ved med at lave pulser.Men kan godt se fornuften i det du forklarer, da den øjensynligt ikke opfører sig sådan.Så har jeg også lært noget idag :)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak.Men syntes ikke at kunne få det til at virke.Laver jeg en "bevægelse" på PIR'en, så tænder lyset fint og slukker da også igen, og der er også et efterløb på ventilationen.Men der er på intet tidspunkt, hvor bit 1 eller 2 bliver sat.Og jeg kan simpelthen ikke se fejlen... har måske gloet mig dum på alle de IHC blokke efterhånden.Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Happydane skrev:

Tak.Men syntes ikke at kunne få det til at virke.Laver jeg en "bevægelse" på PIR'en, så tænder lyset fint og slukker da også igen, og der er også et efterløb på ventilationen.Men der er på intet tidspunkt, hvor bit 1 eller 2 bliver sat.Og jeg kan simpelthen ikke se fejlen... har måske gloet mig dum på alle de IHC blokke efterhånden.Martin
Bit 1 bliver sat ON i den tid der er sat i spjæld åbnetid (for at du kan variere hvor meget spjældet skal åbne), og bit 2 bliver kun pulset i 200ms for at lave et sluk.Mon ikke det skyldes at du ikke når at se dem. Bit 1 har jeg kun sat til 2s og bit 2 er jo som sagt kun 200msVær også opmærksom på om ur indgangen er on (som den er på dette tidspunkt, hvis ikke du har ændret på tiden). Så vil du kun se en aktivering af bit 1 lige i starten på de 2s.Edit:Nu prøvede jeg lige igen, og hvis uret er ON når du starter simuleringen er der en fejl. Her er en rettet udgave [file name=Happydane1-20100207-2.vis size=45762]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Happydane1-20100207-2.vis[/file]

Happydane1-20100207-2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det tog mig noget tid at hitte ud af...Har dog en beskeden ændring, hvis du lyster ;-)Udgangen for uret, kan man ikke sætte den off indtil den indtastede tid. Altså,hvis udsug er sat til at starte kl. 14, så er uret slukket indtil og efter den satte sug tid?Har trukket udgangen for uret op på ur for åbning af spjæld.Nu bliver jeg vel ikke for krævende ;)Men ellers så virker det og jeg er meget taknemmelig.Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Happydane skrev:

Det tog mig noget tid at hitte ud af...Har dog en beskeden ændring, hvis du lyster ;-)Udgangen for uret, kan man ikke sætte den off indtil den indtastede tid. Altså,hvis udsug er sat til at starte kl. 14, så er uret slukket indtil og efter den satte sug tid?
Sådan virker den allerede. I FB 2.01 (uret) sætter du blot "Tænd-tidspunkt" til kl. 14 og "Sluk-tidspunkt til eks. kl. 14.30 (hvis du vil have en halv times tvangsventilation hver dag)
Har trukket udgangen for uret op på ur for åbning af spjæld.
Det havde jeg da gjort.... ;)
Nu bliver jeg vel ikke for krævende ;)Men ellers så virker det og jeg er meget taknemmelig.Martin
Nej ikke for krævende, for den kan jo allerede B) Det eneste jeg vil være sikker på at du forstår er den tid der hedder "Spjæld åbnetid". Det er den tid at bit 1 bliver aktiveret ved åbning af spjæld. Det har ikke noget at gøre med den tid du ønsker at den skal åbne hver dag når uret bliver aktiveret. Grunden til at jeg har lavet den så man kan stille på den, hvis man nu ikke ønsker at spjældet skal åbne 100% men men lidt mindre kan stille tiden ned. Når man aktiverer bit 1 med langt tryk, starter den fra 1V og regulerer langsomt opad. Hvis vi nu antager at det tager 10s at ramme 100% (altså 10V), kan du ved sætte tiden til 5s, få spjældet til at kun at åbne 50%.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok.Men når ur står on, skal der jo heller ikke ske noget med spjældet. Det skal bare holde sig åbent=ingen bit sat. Hvis ur står on når du starter simuleringen, bliver bit 1 on i den tid som er sat i spjæld åbnetid. Derefter går den off, og der sker ikke mere, indtil ur går off. Den måde du kan se om spjæld er åben eller lukket er ved at kigge på udgangen spjæld åben.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok